مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: طی سه سال اخیر در ۴۰ حوزه آبخیز بیش از ۱۵۰ سازه آبخیزداری در جنوب استان کرمان اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،حمزه احمدی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از سیلاب گیر بخش چاه دادخدای قلعه گنج با اشاره به حوزه اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری و مبارزه با ریزگرد‌ها در جنوب کرمان گفت: امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری بر هیچ کس پوشیده نیست و در همین راستا طی سه سال اخیر در ۴۰ حوزه آبخیر بیش از ۱۵۰ سازه آبخیزداری و آبخوانداری اجرایی شده است.

او افزود:منابع طبیعی بستری برای رونق کشاورزی و ذخیره آب است و به همین منظور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و به اذن مقام معظم رهبری اعتبارات خوبی به این پروژه‌ها اختصاص یافته است و با اثربخشی مطلوب این قبیل اقدامات، امید به تداوم آن داریم.

احمدی با اعلام اینکه مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است بیان کرد:مهمترین دستاورد طرح‌های آبخیزداری ۳ سال اخیر در جنوب کرمان را بطور سالیانه مدیریت و کنترل ۱۰ میلیون متر مکعب رواناب در سطح حوزه‌های آبخیز هفت شهرستان جنوبی کرمان اعلام کرد.

اوگفت: این طرح‌ها منجر به نفوذ میزان سه میلیون متر مکعب آب به سفره آب زیرزمینی، ۳۰۰ هزار متر مکعب کنترل رسوب و ۹۰۰ تن کنترل فرسایش شد.

احمدی با اشاره به اینکه بطور کلی با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در بالادست ۲۰۰ روستا در جنوب کرمان علاوه بر تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل سیلاب بیش از هزار خانوار از مزایای اجرای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند افزود:از مجموع ۵ سازه پیشنهادی در حوزه آبخیز چاه دادخدا ۳ سازه به اتمام رسیده و ۲ سازه دیگر در حال اجراست که در پایین دست این سازه‌ها بیش از ۲۰ روستا قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیان کرد: انجام ۵ هزار هکتار نهالکاری بیابان طی دوسال اخیر، ۶ هزار هکتار عملیات مدیریتی چرا و قرق و اجرای بیش از ۲۵۰ کیلومتر تله رسوب گیر در جنوب کرمان توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان در راستای مبارزه با ریزگرد‌ها در این منطقه اقدام شده است.

احمدی با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار هکتار از عملیات مبارزه باریزگرد‌ها در شهرستان‌های قلعه گنج و رودبار جنوب انجام شده است افزود:این مناطق بدلیل شرایط اقلیمی خاص و کاهش بارندگی آبیاری و مراقبت از پروژه‌های اجرا شده بین ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد که متأسفانه بدلیل کاهش اعتبارات در سال ۹۹، به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است.

همچنین ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند" فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود" گفت: منابع طبیعی متعلق به یک نهاد نیست بلکه متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده است و حفاظت از آن اقدامی فرا دستگاهی می‌باشد که برای حفاظت و بهره برداری اصولی و پایدار از آن باید دست به دست هم داد.

او افزود:منابع طبیعی بستری برای رونق کشاورزی، دامداری، زراعت چوب، تولید گیاهان دارویی، خوراکی و زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری است که ضرورت حفاظت از آن را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار