کاربرد پرینت سه بعدی در تولید سلول‌های بنیادی

محققان در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، سلول های بنیادی کم هزینه تری را تولید کنند.

سلول‌های بنیادی به دلیل توانایی آن‌ها در جایگزینی سلول‌های آسیب دیده، راه حلی امیدوارکننده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌ها از جمله سرطان و دیابت است.اما تکنیک‌های فعلی که برای به دست آوردن سلول‌های بنیادی استفاده می‌شوند، آسان نیستند، زیرا نیاز به تلاش شدید داشته و زمان‌بر و پرهزینه هستند.

برای غلبه بر این موانع، مجید ورکیانی مهندس زیست پزشکی و عضو دانشگاه فنی سیدنی در استرالیا، با همکاری شرکت بیوتکنولوژی Regenius، تحقیقاتی را با هدف توسعه درمان‌های سلول‌های بنیادی برای درمان التهاب و درد آغاز کرده است.

ورکیانی گفت: «فناوری پیشرفته ما از پرینت سه بعدی و میکروسیال‌ها برای ترکیب مراحل تولید چندگانه در یک دستگاه استفاده و امکان درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی کم‌هزینه را فراهم می‌کند.»

این مهندس زیست پزشکی گفت: این سیستم در حالی که اولین نمونه از این نوع در جهان است، همچنان یک نمونه اولیه است و در حال حاضر با شرکت‌های بیوتکنولوژی برای تجاری سازی آن همکاری می‌کنیم. نکته مهم، این است که سیستم جدید نیازی به مداخله انسانی ندارد، که برای تجارت فعلی تولید ضروری است.

میکروسیال‌ها به توانایی کنترل مایعات در سطوح میکروسکوپی اشاره دارند که امکان کنترل سلول‌ها و مولکول‌ها را فراهم می‌کند. پیشرفت در چاپ سه بعدی امکان ساخت مستقیم ابزار‌های میکروسیال و در نتیجه امکان ایجاد مدل‌های سریع و سیستم‌های یکپارچه را فراهم کرده است.

محققان این سیستم جدید را برای تبدیل سلول‌های بنیادی بالغ که قادر به تقسیم و تمایز به سلول‌های بافتی مختلف مانند استخوان، ماهیچه، چربی و بافت همبند هستند، توسعه داده اند.

محققان تاکید کردند که این سلول‌ها از مغز استخوان، چربی یا خون انسان استخراج می‌شوند و سپس به یک بیورآکتور در آزمایشگاه منتقل می‌شوند تا با ریزحامل‌هایی ترکیب شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تعدادشان را چند برابر کنند.

سیستم جدید شامل ۴ دستگاه میکرو میکس است که یکی از آن‌ها برای جداسازی مارپیچی میکروسیال و دیگری برای تمرکز مایع پس از جداسازی سلول‌های بنیادی از ریزحامل‌ها برای پردازش بعدی کار می‌کند.

ورکیانی گفت: سایر چالش‌های درمان بیولوژیکی را می‌توان با پیروی از این فناوری که به کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت بسیاری از محصولات برای کمک به نجات جان انسان‌ها سهیم اند، برطرف کرد.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار