تجهیز ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز هستند.

کیا الحسینی گفت: ما حدود ۲ و نیم میلیارد مکعب آب سطحی و زیر زمینی داریم که در بخش‌های مختلف استان از جمله کشاورزی، صنعت، شرب، محیط زیست و گردشگری استفاده می‌شود.

او گفت:حدود ۸۰ درصد از این میزان آب، در بخش کشاورزی می‌شود.

به گفته کیا الحسینی، ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی دیم هستند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار شده است.

او گفت: از این میزان ۱۱ هزار هکتار مجهز به سیستم قطره‌ای و تیپ، ۵۳ هزار هکتار مجهز به ماشین‌های آبیاری و ۱۰ هزار هکتار نیز مجهز به سیستم کم فشار و انتقال با لوله شده است.

کیا الحسینی گفت:در مجموع ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی استان به انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده است و در تلاش هستیم این میزان را در افق ۱۴۰۴ افزایش دهیم.

او در مورد تسهیلات بلاعوض برای کشاورزانی که قصد استفاده ازسیستم‌های تحت فشار را دارند گفت: هنوز ابلاغیه امسال اعلام نشده است، اما بر اساس ابلاغیه سال گذشته، برای هر هکتار به کشاورزان برای استفاده از روش کم فشارو انتقال آب با لوله ۱۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

کیا الحسینی گفت:همچنین برای سیستم کلاسیک که راندمان ۷۵ درصدی دارند ۳۰ میلیون تومان بلاعوض، ماشین‌های آبیاری ۳۵ میلیون تومان و برای سیستم قطره‌ای ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

او گفت: برای اجرای سیستم آبیاری قطره ای، برای کشاورز در هر هکتار ۶۰ میلیون هزینه در بر دارد که ۴۰ میلیون وام بلاعوض داده می‌شود و مابقی به عهده کشاورز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.