عباس زاده در نشست کارگروه انتقال صنایع آلاینده ماده ۱۴ قانون هوای پاک، گفت: با اعلام آلاینده بودن یک واحد صنعتی از سوی متولیان، واحد شناسایی شده باید در درجه اول نسبت به حل مسئله اقدام کند؛ در غیر این صورت دستگاههای نظارتی نسبت به اخطار و پلمب واحد متخلف اقدام خواهند کرد.
او گفت: صنایعی که در داخل محدوده مسکونی آلودگی ایجاد میکنند در اولین فرصت با روشهای جایگزین میزان آلودگی را کاهش دهند و این روشها را میتوانند از واحدهای موفق در این حوزه الگوبرداری کنند.
عباس زاده گفت: مدیران صنایع آلاینده در حریم شهری طرح استفاده از روشهای جایگزین برای کاهش آلودگی را ارائه دهند در غیر این صورت نسبت به انتقال این واحدها تصمیمگیری میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس قانون هوای پاک وظیفه داریم منشأ آلودگی را در محدوده مسکونی پالایش و شناسایی کنیم و زمانی تصمیم به انتقال آن بگیریم که راهی برای کاهش منشأ آلودگی وجود نداشته باشد.
او گفت: صنایعی که آلودگی آنها فقط از طریق انتقال امکانپذیر باشد باید در طرح انتقال قرار گیرند تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد.
عباس زاده گفت: با شناسایی صنایع آلاینده ابتدا باید بررسیهای کامل برای رفع آلودگی با توجه به پیشرفت علم و فناوری صورت گیرد و انتقال صنایع در تصمیم آخر باشد.
معاون استاندار گفت: برای برخی واحدها که عملیات شهرسازی باعث تداخل حریم شده طبق قانون باید تسهیلات مورد نیاز سرمایهگذار برای انتقال واحد فراهم شود که دستگاههای متولی با حساسیت کامل باید این موضوعات را مورد بررسی قرار دهند.
او گفت: سلامت مردم مهم است که باید با حساسیت هم دنبال شود، اما نباید بررسی اشتباه سبب ضربه به صنایع و تولید شود.
موضوع انتقال ۱۰ واحد آلاینده در این کارگروه مطرح شد که برای هشت واحد استفاده از روشهای جایگزین و برای ۲ واحد انتقال از محل تصمیم گیری شد که از این واحدها، پنج واحد مربوط به بیرجند و پنج مورد مربوط به شهرستانهای طبس، نهبندان و قاین است.
چهار کشتارگاه، سه کارخانه آسفالت و سه شنشویی به عنوان صنایع آلاینده مطرح در کارگروه انتقال صنایع آلاینده ماده ۱۴ قانون هوای پاک خراسان جنوبی مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گرفت.