مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: طبق داده‌های ایستگاه‌ها تعداد روزهای دارای هوای ناسالم از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه پارسال در خراسان‌جنوبی دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: طی دو روز گذشته ما طوفان شبانه‌روزی را در خراسان‌جنوبی داشتیم که این مسئله باعث شد وضعیت هوا به ویژه برای گروه‌های حساس مانند سالمندان و کودکان مطلوب نباشد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های ما وضعیت را از ساعت ۱۱ یک روز تا ۱۱ روز بعد بررسی می‌کنند و در نهایت یک داده ارائه می‌دهد، بیان‌کرد: اگر داده ایستگاه در یک ۲۴ ساعت بالای ۱۰۰ باشد نشان می‌دهد که هوا ناسالم است.

اکبری گفت: هر چند در دو روز گذشته تقریباً تمام استان هوای ناسالمی داشت، ولی از آنجایی که تنها در بیرجند، سرایان، نهبندان و زیرکوه ایستگاه داریم، شاخص‌ها مربوط به این چهار شهرستان است که در دو روز گذشته ذرات معلق در هوا را بالاتر از حد استاندارد نشان داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی درباره وضعیت روز‌های ناسالم از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با سال گذشته اظهار کرد: ما یک شش ماهه گرم و خشک را سپری کردیم که در این ماه‌ها رطوبت خاک به شدت کاهش پیدا کرده بود که این مسئله زمینه را برای روز‌های دارای گرد و غبار مساعد می‌کرد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های ما تقریباً از ابتدای سال تاکنون حدود دو برابر سال گذشته در همین مدت روز‌های دارای هوای ناسالم ثبت کردند، بیان‌کرد: در بیرجند و سرایان روز‌های ناسالم دو برابر و در نهبندان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اکبری گفت: هر چند در حال حاضر شاید وضعیت روز‌های ناسالم در خراسان‌جنوبی را به نوعی بتوان مدیریت کرد، ولی نگرانی ما بابت آینده است که با کاهش منابع آبی و به طبع آن کاهش رطوبت هوا و همچنین کاهش پوشش گیاهی به علت چرای غیر اصولی دام و ایجاد راه‌های دسترسی متعدد وضعیت نامساعدتری را تجربه کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: با تأکید بر اینکه تمام تصمیمات توسعه‌ای خراسان‌جنوبی باید با توجه به مؤلفه آب و دقت در میزان منابع آبی این خطه صورت گیرد، ادامه‌داد: موضوع دیگری که ما را نگران کرده است طولانی شدن دوره‌های آلودگی هوا است به گونه‌ای که امسال در مقطعی پنج روز متوالی هوای ناسالم داشتیم.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.