در شصت و پنجمین صحن علنی شورای شهر شیراز طرح کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای شهر شیراز، درخصوص الزام شهرداری به ایجاد و احداث گرمخانه در محلات محروم و هدف، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی شد و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این مصوبه شهرداری شیراز مکلف است در جهت پیگیری امور محرومیت زدایی حداقل سه مکان مناسب را طبق نظر اداره آسیب های اجتماعی شهرداری و کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و معاونت خدمات شهری در اختیار اداره مذکور قرار داده و در همین راستا اداره آسیب های اجتماعی نیز فضاهای ورزشی شیراز را که در حال استفاده به عنوان گرمخانه است را تخلیه و تحویل سازمان فرهنگی کند.
طبق این مصوبه مقرر شد یک گرمخانه مجزا برای در راه ماندگان تهیه و تجهیز شود تا این افراد جهت استفاده از این فضا مجبور به استراحت در کنار افراد معتاد و کارتن خواب و زباله گرد نباشند.
در ادامه نشست طرح کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا، درخصوص ارائه برنامه شهرداری در خصوص تحقق و چشم انداز اجرایی شدن شعار و نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی، به عنوان حلقه مفقوده اقتصاد کشور به تصویب رسید.
بر این اساس شهرداری شیراز مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و توجه به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات " شرکتها و موسسات دانش بنیان در مناقصات قراردادهای پژوهشی، فناوری و تجاری سازی و عرصه کالاهای دانش بنیان ساخت داخل دستگاه های اجرایی حائز اولویت است "موضوع را بررسی و طی لایحهای به شورا ارائه کند.
ایراد فرمانداری به مصوبه شورای شهر درباره تشکیل کارگروه ویژه برای نظارت بر ساخت و سازها از سوی هیئت رئیسه مطرح شد که محمدحسن اسدی، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورا در این باره گفت: بعد از حادثه متروپل کل کشور دغدغههای خود را مطرح کردند و شورای شهر شیراز نیز اعلام کرد.
او گفت: با توجه به ساختمانهای پرخطر زیادی که در شیراز وجود دارد؛ برخی از ساختمانها هنوز پایان کار نگرفتند و برخی نیز مسائل ایمنی از جمله آسانسور استاندارد ندارد بنابر این شورای شهر طرح دو فوریتی داد که یک کارگروه ویژه تشکیل و ساختمانهای پرخطر شناسایی شوند.
اسدی گفت: فرمانداری به این مصوبه شورا ایراد گرفته که این امر براساس قانون وظیفه شهرداری است؛ این موضوع هرچند درست است، اما درباره برخی از ساختمانها شهرداری به تنهایی توان برخورد ندارد و لازم است که برخی از نهادها و ادارات حاکمیتی نیز به شهرداری کمک کنند، چون در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نمیرسیم بنابراسن اصرار بر مصوبه شورا داریم.
پس از بحث در این باره بنا شد که برای رفع ایراد فرمانداری مصوبه به کمیسیون شهرسازی ارجاع شود و کمیسیون حقوقی نیز در کنار شهرسازی این مطلب را بررسی کند.
طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا درباره تکلیف شهرداری به ایجاد و راهاندازی سامانهای با قابلیت ثبت مشکلات شهری، ایدههای شهروندان، درج گزارش نارضایتی، اعمال نظرسنجی عمومی و تخصصی و درج انتقادات نسبت به فعالیتهای شورا و شهرداری از دیگر مصوبات شورا بود.
بر این اساس مقرر شد موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی بیشتر به کمیسیونهای مشترک برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا و هوشمندسازی، فناوریهای نوین و اطلاعات شورا با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارسال شود.
در همین راستا مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر لزوم شفافیت و موافقت شورای ششم با این موضوع گفت: تقاضا دارم که شورا در این زمینه ورود کند و به عنوان میثاق نامه مشخص باشد چراکه برداشتها از شفافیت متفاوت است و منجر به تفسیرهای متضاد میشود.
او گفت: در مجلس هم به صورت کلی این امر پیگیری میشود، اما ضرورت دارد که شورا نیز ورود کند.
طاهری گفت: راجع به سایت هر چند اکنون وقت گزارش نیست، اما به واحد فناوری اطلاعات و شهرداری گلایه دارم که با یک حرکت لاکپشتی سایت شورا ۶ ماه طول کشیده است، این تحول و انقلاب کی قرار است در بدنه شهرداری رخ دهد.
رئیس شورای شهر شیراز گفت: در محیطی از ابزارهای پیچیده و تکنولوژی هستیم، اما شهرداری با مدل قرن ۱۹ اداره میشود سایت شورا هم شامل همین امر شده است و به صورت لاکپشتی جلو میرود.
۳ هفته است یک تیم جهادی پای کار آمدند و امیدواریم به سرعت تکمیل شود و سایت بالا بیاید و جایگزین سایت فعلی شود.
طاهری گفت: تاکید دارم به عنوان یک عضو که سایت امانتدار مردم باشد و اعضای شوراهای سابق آرا و نظرات آنها در سایت دیده شود و این کار ارتباطی با استخدام جدید و ... ندارد.
رضا محمدیان عضو شورای شهر شیراز نیز در این باره گفت: شهرداری یک سامانه ۱۳۷ دارد و یک سایت شفافیت که با همین موضوع است، پیشنهاد میشود برای اینکه موازی کاری نشود این امر به کمیسیون برود و عملکرد شهرداری براساس سامانه ۱۳۷ و سایت مذکور بررسی شود و در راستای همان کار قبل باشد تا موازیکاری نشود.
مورد دیگری که در صحن امروز شورای شهر بررسی شد، نامه شهرداری شیراز، درباره تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری شیراز بود که مقرر شد موضوع جهت بررسی به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارسال و پس از بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده و در دستور کار هفته آتی صحن شورا نیز قرار گیرد.
مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این باره به ارسال و وصول نامه شهرداری شیراز به شورا اشاره و گفت: تاکنون سابقه نداشته است که قبل از پایان خردادماه گزارش تفریغ سال قبل ارائه شود و این حسن و دقت نظر و سرعت عملیات شهرداری است.
او گفت: اصل گزارش اعلام وصول شده است و باید به صورت تخصصی مورد بحث قرار بگیرد پس از اینکه در کمیسیونهای مربوطه بررسی شد در صحن شورا منعکس میشود.
ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در این باره گفت: در تاریخ چند دهه شهرداری اولین بار است که گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در این تاریخ تقدیم شورا میشود که به دبیر خانه ارسال شد و بررسیها در کمیسیون برنامه و بودجه انجام میشود.
او گفت: تفریغ بودجه تا روز شنبه بررسی میشود و در صحن یکشنبه آینده گزارش کامل تفریغ ۱۴۰۰ و تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار میگیرد، گزارش تفریغ بودجه نهایی شده و کلیات آن به شورا ارسال شده است.
سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیز چندی پیش با اعلام آماده شدن گزارش تفریغ بودجه گفت: طبق این گزارش جذب درآمد ۹۷.۱۱ درصد و جذب هزینهها ۸۹.۶۹ درصد محقق شده و تمامی اسناد و مدارک مربوطه در دفاتر ثبت شده است.
اصنافی گفت: با توجه به ارسال زودتر از موعد گزارش تفریغ بودجه شهرداری به شورای اسلامی شهر، تلاش داریم به سمت حسابرسی ضمنی برویم و تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ را به صورت فصلی عملیاتی کنیم.
لازم به ذکر است که گزارش تفریغ بودجه میزان انطباق برنامهها و بودجه پیشنهادی هر سازمان را با میزان عملکرد آن مورد بررسی قرار داده و از این طریق به رفع ابهامات در زمینه عملکرد سازمانها میپردازد.