در دومین سوپوزیوم بین المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر مطرح شد؛

تولید ۱/۸ میلیارد دلاری محصولات بیوتکنولوژی در کشور

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری گفت: ایران رتبه اول در منطقه و ۱۲ دنیا را در زمینه بیوتکنولوژی را کسب کرده است.

 

جواد محمدی گفت: تعامل خوب با محافل علمی دنیا و دستیابی به و توسعه علوم و ورود به صنعت از جمله اهداف نقشه جامع علمی کشور هستند.

به گفته وی بیش از ۱/۸ میلیارد دلار محصول در حوزه بیوتکنولوژی در ایران تولید شده است. ایران  رتبه اول در منطقه و ۱۲ دنیا را در زمینه بیوتکنولوژی کسب کرده و سیر مهاجرت به خارج از کشور نزولی شده است.

او گفت: زمینه برای فراهم کردن فعالیت در حوزه بیوتکنولوژی در کشور فراهم شده است و نخبگان در این مراکز مشغول به تحقیق و توسعه هستند.

محمدی گفت: از حوزه بیوتکنولوژی محصولات زیادی وارد کشور می‌شوند. بحران‌های سیاسی مانند جنگ اوکراین باعث شده اند تا بحران امنیت غذایی مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه درمان بیماری‌ها مانند ژن درمانی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اقدامات خوبی را انجام داده است.

او گفت: ایران از نظر علم مهندسی ژنتیک بالاتر از کشور‌های ترکیه و آرژانتین است؛ اما کشوری ماند آرژانتین محصولات دست ورزی شده خود را به دنیا از جمله ایران صادر می‌کند. مسئله کم آبی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در فناوری بیوتکنولوژی کریسپر نه تنها برای درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان استفاده شده است؛ بلکه برای غربالگری دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته محمدی در حال حاضر ۲۸ داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید می‌شوند.

او گفت: اهمیت حوزه بیوتکنولوژی به قدری بالا است که یکی از مولفه‌های قدرت کشورمان محسوب می‌شود. این حوزه صرفه جویی ارزی زیادی خواهد داشت. ما رتبه خوبی از نظر تولید علم و مقاله در دنیا داریم، اما تاثیر آن در رفع نیاز‌های کشور باید بیشتر شود.

 

برچسب ها: محصول ، بیوتکنولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار