معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در طرح پیشگیری از تب کریمه کنگو کشتارگاه های دام در استان ضدعفونی می شود.

امید جمشیدی گفت: با توجه به شروع فصل گرما و مساعد شدن شرایط برای تکثیر و ازدیاد کنه و سایر حشرات موذی، طرح سمپاشی محوطه و تاسیسات کشتارگاه های دام استان آغاز شده است.
 
او می گوید: هدف از عملیات سمپاشی و ضدعفونی کشتارگاه ها،  نگهداری از سرمایه دامی استان، جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
 
معاون سلامت دامپزشکی استان با اشاره به تاثیرات سوء انگل ها بر روی دام گفت: انگل های خارجی علاوه بر تاثیر مستقیم بر روی دام، از طریق خون خواری و ایجاد خارش، منجر به ریزش پشم و مو، کاهش کیفیت پوست و چرم تولیدی و ایجاد استرس و کاهش وزن دام‌ها می‌شود.
 
به گفته جمشیدی، با کنترل انگل‌های خارجی دام، می توان چرخه انتقال آن به انسان را محدود کرد و این انگل‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های عفونی و انگلی برای دام و انسان باشند که مهمترین این بیماری‌ها، تب کریمه کنگو (CCHF) است.
 
او گفت: برای نظارت همه جانبه و مستمر بر بهداشت کشتارگاه دام و مبارزه با حشرات موذی و خطرآفرین که سلامت کارکنان کشتارگاه و همچنین سلامت گوشت مصرفی عملیات سمپاشی به صورت هفتگی و در روزهای تعطیل انجام می شود.
 
جمشیدی از برگزاری کلاس های آموزشی ویژه کارکنان شاغل در کشتارگاه های دام استان برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو هم خبرداد و می گوید: کلاس های ترویجی بیماری های مشترک بین انسان و دام با محوریت تب کریمه کنگو در روستاها و مناطق عشایری استان نیز برگزار می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.