مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده اما رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری الزامی است.

سید مختار رجایی فر گفت: بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که همزمان با آغاز فصل گرما نمود پیدا می‌کند.

او می گوید: تاکنون موردی از این بیماری در استان دیده نشده اما رعایت نکات بهداشتی در مصرف گوشت در جهت پیشگیری از بیماری بسیار الزامی است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان، بیماری تب کریمه کنگو یا  CCHF  یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که به وسیله کنه به انسان منتقل می شود.

رجایی فر می گوید: این بیماری به جز تب مختصر و گذرا  معمولا هیچ علایمی در دام ها ندارد.

او گفت: ویروس بیماری در خون و بافت های بدن حیوان مبتلا وجود دارد که در این مواقع انجام کارهایی چون شاخ‌بری، پشم‌چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت های آلوده دام ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان می گوید: از ابتدای سال تا کنون بیش از۲۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین و همچنین قریب به ۴۵ هزار مترمربع از اماکن دامی بر علیه بیماری های انگلی و انگل های خارجی دام بصورت کاملاً رایگان سمپاشی شده اند.

به گفته رجایی فر، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی ، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل بمدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد است.

او می گوید: کشتار غیر مجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال بیماری است که در این رابطه تاکید می گردد همشهریان عزیز تنها از مراکز مجاز و بهداشتی نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود که به تایید ادارات دامپزشکی رسیده است اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی نظیر مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ، مراتب را با نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان در میان گذاشته یا از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در سراسر استان موارد تخلف را به اطلاع بازرسان دامپزشکی استان برسانند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.