قطار سریع السیر اصفهان- تهران تا پایان دولت سیزدهم تکمیل و بهره برداری می‌شود.

۴۰ سال پیش بود که ایده اولیه راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان - تهران شکل گرفت، طرحی که سال‌ها مسکوت ماند، اما در سال ۸۲ بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد، هرچند عملی نشد.

چند بعد سال یعنی در زمان استقرار دولت دهم زمزمه‌های اجرای طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران باز هم به گوش رسید و اعلام شد این طرح در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری می‌رسد، وعده‌ای که محقق نشد و پنج سال بعد زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده بود، طرح مورد بازنگری قرار گرفت و این طرح در اسفند ۱۳۹۳ به دست حسن روحانی  بار دیگر کلنگ‌زنی شد.

کلنگ زنی رئیس جمهور هم این طرح را از بن بست خارج نکرد و قطار سریع السیر اصفهان- تهران در بلاتکلیفی ماند تا اینکه در خرداد سال ۱۴۰۰ خبر‌هایی مبنی بر توقف این طرح به گوش رسید، اما وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان استان اصفهان اعلام کردند با توقف آن مخالف هستند.

زمین گیر شدن قطار سریع السیر در باتلاق مشکلات

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور خرداد ماه سال ۱۴۰۰ گفته بودطرح راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان منتفی نشده، سیاستی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند سبک کردن بخشی‌هایی از این طرح است تا هزینه‌های احداث آن کاهش یابد.

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان هم درباره طرح قطار سریع‌السیر گفته بوداین طرح ملی است، ولی دچار مشکلات گذر زمان شده، این طرح سه بار تغییر کارفرمای داخلی و خارجی داشته و مشمول مسائل مختلف شده و هنوز هم نمی‌شود برای اتمام آن زمان تعیین کرد، ولی همه تلاش‌ها در مسیر تکمیل این طرح ملی است.

قطار سریع السیر اصفهان- تهران


تعیین تکلیف طرح قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران بعد از ۱۶ سال

وزیر راه و شهرسازی اواخر خرداد در سفر هیئت دولت به اصفهان، از طرح قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران بازدید کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت: مسائل فنی قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران تا دو- سه هفته آینده در وزارتخانه تعیین تکلیف می‌شود و آن دسته از مسائلی را هم که به خارج از وزارتخانه برمی‌گردد مثل سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی پیگیری کرده‌ایم.

او گفت: تلاش می‌کنیم در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری و دستگاه‌های مختلف دست اندر کار به تصمیم واحدی برسیم و با کمک رئیس جمهوری از این کار نو پشتیبانی جدی می‌کنیم.

آنطور که وزیر راه و شهرسازی می‌گفت: اقدامات مفصلی تاکنون در این طرح شده و کار هم در نوع خود جدید است و به نظر نمی‌رسد مخالفتی با ادامه جدی طرح تا بهره‌برداری کامل از آن وجود داشته باشد.

تا پایان امسال زیرسازی مسیر قم- اصفهان انجام خواهد شد

علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح قطار سریع السیر اصفهان-تهران از سال ۱۳۸۵ با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد، این طرح از سال ۱۳۹۱ متوقف شده بود، اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ با حضور شش شرکت قرارگاه خاتم الانبیاء از سر گرفته شد.

طول کل مسیر قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر قم- اصفهان ۲۴۵ کیلومتر است که به گفته او با همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء و مشارکت چینی‌ها، با وجود شیوع کرونا و تحریم‌ها، از ۲۴۵ کیلومتر مسیر نقشه، ۱۵۰ کیلومتر به صورت کامل ابلاغ و طراحی مسیر به اتمام رسیده و تا پایان امسال زیرسازی مسیر اصفهان-قم تکمیل می‌شود.

زیرسازی قطار سریع السیر اصفهان- تهران

وعده دولت سیزدهم برای تکمیل طرح قطار سریع السیر اصفهان-تهران

به گفته مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان، کنسرسیومی از صنایع و بخش خصوصی هزینه بهره برداری را تأمین می‌کنند و پیش بینی می‌شود طرح قطار سریع السیر را تا پایان دولت سیزدهم تحویل دهیم.

صلواتی می‌گوید: با وعده‌هایی که قرارگاه خاتم‌الانبیا، پیمانکاران چینی و شرکت راه‌آهن دادند امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم، طرح قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران به صورت کامل اجرایی شود.

او می‌گوید: به دلیل مشکلات دولت در زمینه بودجه، کنسرسیومی از صنایع و بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند که همه هزینه‌های بهره‌برداری را تأمین کنند تا دیگر هزینه‌ای بابت بهره‌برداری به دولت تحمیل نشود.

اعتبار کل طرح حدود ۵۷ میلیارد یوآن است

مهدی طغیانی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، کل اعتبار طرح قطار سریع السیر را حدود ۵۷ میلیارد یوآن اعلام کرد و گفت: مجری طرح یکی از شرکت‌های دولتی چین و کارفرما وزارت راه و شهرسازی است؛ تاکنون برای اجرای این طرح ۴ میلیارد یوآن هزینه شده و تکمیل مرحله اول آن ۱۳.۶ میلیارد یوآن نیاز دارد.

او می‌گوید: البته کل ۵۷ میلیارد یوآن مربوط به بحث اجرایی نیست و هزینه‌های بیمه، کارفرمایی، مالیات و ... را نیز در برمی‌‎گیرد.

به گفته نماینده مردم اصفهان، هزینه خود طرح بین ۳۰ تا ۳۴ میلیارد یوآن است و یکی از دلایلی که کار گران تمام می‌شود، هزینه‌هاست و اگر این موارد حذف و به شکل ریالی پرداخت شود، طرح از نظر ارزی سبک خواهد شد و مجبور به پرداخت اقساط وام به چینی‌ها نیستیم.

توجه ویژه دولت سیزدهم به طرح قطار سریع السیر

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن می‌گوید: از چهار میلیارد یوآن که در این طرح هزینه شده حدود ۱.۵ میلیارد یوآن مربوط به هشت ماه اخیر است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم به تکمیل طرح توجه جدی دارد.

به گفته او دولت باید تصمیم بگیرد تا این طرح به صورت کامل اجرا شود؛ اگر فقط مبلغی اختصاص داده شود، اما به سرانجام نرسد زیرساختی که آماده شده از بین می‌رود.

مدیرعامل راه آهن کشور می‌گوید: با توجه به اینکه اواخر مهر پارسال، شورای اقتصاد سقفی برای چهار میلیارد یوآن در نظر گرفت و طی هشت ماه گذشته ۱.۵ میلیارد یوآن مصرف شده، عملاً به آن سقف رسیدیم و نیازمند همراهی شرکت‌های دانش بنیان در برخی زمینه‌های مربوط به اجرای طرح هستیم.

بومی سازی قطار سریع السیر اصفهان- تهران


۳۰ درصد طرح قابلیت بومی سازی دارد

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان می‌گوید: با توجه به اینکه قرار است سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را با این قطار تجربه کنیم، پیشنهاد ما استفاده از اسلب ترک است، در صورتی که اسلب ترک اجرایی شود قطار با سرعت ۴۰۰ کیلومتر و بیشتر هم راه اندازی می‌شود.

به گفته صلواتی، وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن، ۱۷۵هکتار زمین به کارگاه تولید مصالح مجاور شهر قم تخصیص دادند تا بتوانیم کارگاه جوش ریل و تولید ابنیه بتنی را دایر کنیم.

آنطور که او می‌گوید براساس آخرین صحبت‌هایی که با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، حدود ۳۰ درصد از طرح قابلیت بومی‌سازی دارد که به همت دانش‌بنیان‌ها اجرا خواهد شد.

ورود فناوری قطار‌های سریع السیر به کشور

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است  طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران می‌تواند به بومی‌سازی و نفوذ فناوری کمک کند.

به گفته صالحی، موضع و اولویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نفوذ فناوری و حرکت به سمت فناوری‌های پیشرفته و عبور از فناوری متوسط و پایین است.

نماینده مردم اصفهان هم در این باره می‌گوید: مهم‌ترین موضوعی که در طرح قطار سریع‌السیر مطرح است، بحث انتقال فناوری و ایجاد زیرساخت‌های آن در کشور است، اکنون فناوری ساخت ریل‌های قدیمی را داریم و اگر تأمین مالی صورت گیرد برای بهره گیری از فناور‌های نوین مشکلی نیست.

به گفته طغیانی، ورود فناوری‌های نوین به ما کمک می‌کند که قطار‌های سریع‌السیر را خودمان توسعه دهیم.

قطار سریع السیر اصفهان- تهران

تا ۶ ماه آینده همه معارض‌های طرح برطرف می‌شود

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان می‌گوید: طی دو سال گذشته، ۳۱۲ معارض در زمینه تأسیسات برق، آب، لوله نفت و ملکی داشتیم که تاکنون ۲۵۴ مورد آن برطرف شده، اما حدود ۷۰ مورد باقی مانده؛ به هر حال طی شش ماه آینده همه معارض‌های طرح برطرف خواهد شد.

به گفته صلواتی، ۸۵ درصد مسیر به صورت کلی تملک شده و فقط ۱۵ درصد باقی‌مانده از سمت اصفهان اجرایی نشده که به دلیل مشکلات در شاهین‌شهر و دولت‌آباد بوده است.

قطار سریع السیر اصفهان- تهران چتری برای تحول علمی و گردشگری

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مدل‌های قطار سریع‌السیر مدل چتری است که یک ستون فقرات دارد، در این مدل مسیر تهران-اصفهان ستون فقرات چتر است و قطار از تهران به سمت مشهد و تبریز و از اصفهان به سمت شیراز و بوشهر و بندرعباس خواهد رفت و اهمیت اصفهان در این طرح از این جهت است که قرار است جنوب را به شمال متصل کند.

طغیانی خط سریع‌السیراصفهان تهران را از ۲ جهت قابل اهمیت می‌داند: یکی اینکه این طرح نیروی انسانی تحصیل‌کرده و مؤثر ما را به بازار تهران متصل می‌کند و این اتفاق در حوزه‌های مختلف از جمله دانش‌بنیان‌ها تحول ایجاد خواهد کرد؛ دوم اینکه شهر تاریخی و گردشگری اصفهان را به بازار حدود ۱۵ میلیون نفری تهران و کرج متصل می‌کند و می‌توانیم در اواخر هر هفته گردشگر داشته باشیم؛ ضمن اینکه همایش‌ها، نشست‌ها و رویداد‌های مختلف در اصفهان برگزار شود.

او معتقد است گردشگری و دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد آینده اصفهان که مبتنی بر سند آمایش سرزمین است، نقش مهمی دارد و تحقق آن با اجرای این طرح تسهیل خواهد شد.

مسیر قطار سریع السیر اصفهان- تهران



اجازه جابجایی یا توقف طرح قطار سریع السیر را نمی‌دهیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: طرح در دوره وزارت آقای اسلامی به اینگونه تعریف شده بود که مسیر قم-اصفهان به‌طور کامل سریع‌السیر و مسیر قم-تهران همان خط فعلی یعنی خط برقی باشد و با حداقل سرعت ۳۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند، اما زمانی که فناوری منتقل شد توانستیم مسیر قم-تهران را نیز با سرعت بالاتری اجرا کنیم.

به گفته طغیانی، چند بار طرح رفت و برگشت داشته؛ ابتدا کافرما، شرکت ساخت بوده و بعد در دوره آقای آخوندی به راه‌آهن منتقل شده و در دوران وزارت آقای اسلامی بار دیگر به شرکت زیرساخت منتقل شده است.

او می‌گوید: در دوره آقای اسلامی اسناد تغییر نکرده، اما مجری، شرکت زیرساخت بوده و اکنون به علت عدم تغییر اسناد، راه‌آهن بر این نظر است که طرح برای قم-تهران اجرا شود و هزینه‌های انجام شده قم-اصفهان رهاسازی شود که از نظرمان این موضوع منطقی و شدنی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا کار متوقف نشود و مسیر خود را ادامه دهد و مابقی نیاز ارزی نیز تخصیص پیدا کند تا بهره‎برداری از آن را در همین دولت شاهد باشیم؛ این طرح از طرح‌های اصلی و زیرساختی اصفهان است و به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که متوقف یا جابجا شود.

بهره‌برداری از قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، نخستین قطار سریع‌السیر کشور در مسیری به طول ۴۰۹ کیلومتر و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت روی ریل می‌رودو زمان سفر به تهران از ۶ ساعت به دقیقه۱۰۰ کاهش می‌یابد.

بر اساس آمار، یکی از مزیت‌های این طرح امکان جابجایی حدود ۱۶ میلیون مسافر در سال است.

به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها بلاتکلیفی و کش و قوس در دولت‌های مختلف، دولت سیزدهم برای توسعه ناوگان ریلی کشور و ورود فناوری قطار سریع‌السیر، عزم جدی دارد و امید می‌رود طرحی که حدود ۱۶ سال است، در پیچ و خم‌های مختلف گرفتار شده، هم به ثمر برسد و هم سرآغازی برای اجرای شبکه ریلی قطار سریع‌السیر در سراسر کشور باشد. باید منتظر ماند و دید این وعده در سال ۱۴۰۴ عملی شده است؟

گزارش از سولماز محمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۶ تير ۱۴۰۱
به گفته نماینده مردم اصفهان، هزینه خود طرح بین ۳۰ تا ۳۴ میلیارد یوآن است و یکی از دلایلی که کار گران تمام می‌شود، هزینه‌هاست و اگر این موارد حذف و به شکل ریالی پرداخت شود، طرح از نظر ارزی سبک خواهد شد و مجبور به پرداخت اقساط وام به چینی‌ها نیستیم.

یک پروژه گرون
طرحهای با اولویت بالاتر داریم فقط یه جستجو کنین
رشت آستارا / شلمچه بصره/ چابهار زاهدان/ و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
57 میلیارد یوان یعنی حدود 10 میلیارد دلار یعنی 300 هزار میلیارد برای 400 کیلومتر !! یعنی هر متر حدود 800 میلیون تومان!!
طرحهای با اولویت خیلی خیلی بالاتر داریم که فقط با همین مقدار پول همشون تامین مالی میشن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
57 میلیارد یوان یعنی حدود 10 میلیارد دلار !!!
یعنی هر متر 25 هزار دلار یا 1 میلیارد تومان !!!
مساله اصلی این است که ما طرحهای با اولویت خیلی خیلی بالاتر داریم که فقط با همین مقدار پول همشون تامین مالی میشن و اونها هم سالها پیش کلنگ زنی شدن چرا بیایم طرحهای جدید رو با هزینه گزاف راه بندازیم آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
تا میاد این طرح تکمیل بشه زیر سازی که ۱۷ سال پیش اماده شده تخریب شده مثل نزدیکی دلیجان زیرسازی قطار سریع،والسیر اصلان خراب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۶ تير ۱۴۰۱
بهترین طرح ملی است در قلب کشور انجاممیشود واستانهای دیگر هم میتوانند استفاده کنند خلاف طرح های دیگر که در برخی استانها شده واستانهای دیگر محرومند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۱
این قطار در عراق شش ماه با پول مردم ایران راه اندازی می کردید چهل ساله در کشور راه اندازی نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۵ تير ۱۴۰۱
از ایستگاه بلاتکلیفی یک خارج و به ایستگاه بلاتکلیفی دو وارد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام یکی از مسیرهای مهم کشور خط آهن تهران اهواز است که اصلا مثل اینکه اهواز را جز ایران حساب نمی کنند همه مسیرها را اعلام می کنند غیر از اهواز همانطور که می دانید اهواز پایتخت اقتصادی ایران است اهواز مهمتر از اصفهان است باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۵ تير ۱۴۰۱
یکبار مجری شبکه خبر گفت کشور قم انقدر به قم رسیدن به هیچ کشوری نرسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۵ تير ۱۴۰۱
کاش اول، مترو تهران را به شهر قم وصل می کردند/ شهر ری به قم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۱
این فناوری قطارهای پر سرعت برقی جهش های بزرگی در کشورمان و کاهش زمان و وقت و عمر مسافران را در مسیرها در پی دارد و بیای و امید خدای بزرگ ،انقلابی در فناوریهای بالاتر و سرعتهای ششصد و هزار کیلومتر در ساعت خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
حالا اگه اتصال خوزستان به فلات مرکزی از طریق راه آهن بود دهها سال طول می‌کشید هنوز راه آهن بختیاری بر زمین مانده که سودش نصیب مرکز نشینان و اتصال بنادر خواهد شد/ما تشنه عدالت بودن استان زاگرس مرکزی چهارمحال و بختیاری.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۶:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
این طرح عالی است. خصوصا که وضعیت هواپیماها هم خوب نیست و همه فرسوده اند.
البته اگر هزینه بلیط این قطار به گونه ایی باشد که همه مردم بتوانند استفاده کنند ،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۱
هر چی بودجه مملکته خرج استان های مرکزی و کویری میکنن در حالی که درآمد مملکت اکثرا از استان های مرزیست مگر استان های کرد نشین کم جازبه دارند ؟ مگر آذربایجان ایران کم جاذبه داره ؟ مگر بلوچستان و لرستان و خوزستان و شمال کم جاذبه دارند که وقتی نوبت به اینا میرسه بودجه ندارند ولی برا قم و اصفهان و شیراز و کرمان و یزد و سمنان و مشهد و تهران همیشه بودجه هست و خوبشم هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
یکی از قدیمی ترین راه آهن کشور مربوط به محور جنوب است که مسیر لرستان از خیلی از امکانات محروم شده است لطفا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
اگر تمام کشور متصل به قطار سریع السیر شود فکر نمی کنم از این به بعد کسی با اتومبیل شخصی سفر کند واین یه موفقیت بزرگ در زمینه ی حمل ونقل وکاهش آلودگی هوا وجلوگیری از از اتلاف بنزین وصرفه جویی در وقت وهزینه هست وکشور سخت نیاز به چنین حمل ونقلی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
خدابخیرکنه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
پایان دولت سیزدهم هفت سال دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
بخدا ما قشر مستضعف سوارش نمیتونیم بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
بعد از زاینده‌رود مهم ترین طرح اصفهان همینه و امید واریم که زمان سفر بین پایتخت سیاسی وپایتخت صنعتی_اقتصادی ایران کم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۵ تير ۱۴۰۱
زاینده رود و کارون نه از اصفهان و خوزستان بلکه از استان بالا دست چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرند اگر قرار است بودجه های ملی هزینه شوند بهتر است برای آب شرب مردم بالا دست ابتدا هزینه شود
Iran (Islamic Republic of)
شهروند برخواری
۱۳:۳۰ ۰۵ تير ۱۴۰۱
درشهرستان برخوار تاآقای حاجی دلیگانی راداریم نمیزاریم برخوار به دوقسمت شرقی وغربی تقسیم بشدبا یه دیوار بتونی مثل اتوبان ذوب آهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
خب تقسیم نشد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۱
فک کردم حادثه رخ داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام شیر مادر حلالت این پیام را بفرست برای وزیر اگر در این دولت قطار وجاده اصفهان به شیراز راه افتاد هر چه خواستید به من بگویید.
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۲:۱۸ ۰۵ تير ۱۴۰۱
بسیار عالیست اگر اجرایی شود هم صرفه جویی در وقت است هم پرهزینه اگر بودجه جای دیگر مصرف نشود باید امیدوار بود که برای مردم محروم کاری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
من فکر کردم قطار از ریل خارج شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
آن شاالله دولت آقای رئیسی انجام میددن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
پولشان کجا بوده که چنین طرحی را عملی کنن؟؟ // دارن دنبال یه راهی میگردن که این طرح را مفتی اجرا کنن // مثلا یگی سرمایه گذاری کنه و بلیتش را هر چقد میخواد به خلق ا... بفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
به دولت محترم پیشنهاد میشود در این سه سال باقیمانده توسعه ناوگان ریلی کشور را به اندازه یکصد سال به جلو ببرند
Germany
ورود فناوری قطار‌های سریع السیر به کشور,قطار سریع السیر اصفهان- تهران چتری برای تحول علمی و گردشگری۳۰ ya درصد طرح قابلیت بومی سازی دارد,.یا بعدها اینده۹۰ درصدو در نتیجه ۱۰۰ داخلی سازی در مسیرهای دیگر تهران مشهد یا تبریز, تهران
۱۱:۲۱ ۰۵ تير ۱۴۰۱
ورود فناوری قطار‌های سریع السیر به کشور,,چتری برای تحول علمی و گردشگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۵ تير ۱۴۰۱
قطار اراک ساوه احداث شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۱
به شرط اینکه برای ورود به تهران ویزای 45 روزه بزارید .
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام . یه جور تیتر میزنید تامیای به آخرش برسی سکته کردی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
آدم قلبش میگیره فکر می‌کنه خدای نکرده بازم حادثه ریلی اتفاق افتاده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۱
کی دنبال مامانش می گرده با قطار السریع سیر بده تهران یا بده اصفهان یا بالعکس. من. مامانم را می خوام.؟؟؟؟؟!!!!!
United States of America
مصطفی
۰۹:۲۶ ۰۵ تير ۱۴۰۱
40 ساله این جاده هراز رو که این همه تردد داره یه متر یه متر درست می کنید و بعد بودجه کشور رو میبرید بین تهران و اصفهان قطار سریع السیر راه میندازید !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
فعلا قم تهران را 300 کیلومتر کنین چند سال کار کنه اگه اتفاقی نیافتاد برین سراغ اصفهان
تازه اونم تیکه تیکه یعنی اول قم کاشان بعد کاشان به اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۱
خوب