آقای محمد مخبر این سخن را در جلسه کارگروه ترانزیت کشور اعلام کرده است.
همچنین مقرر شد طرح های ریلی اولویت دار برای اتصال شبکه راه آهن کشور به مسیرهای بین المللی معین و برنامه ریزی لازم برای تسریع در اجرای آنها انجام شود.
به گفته معاون اول رئیس جمهور، اگر ظرفیت های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.
آقای مخبر در بخش دیگری از سخنانش به ضرورتهای متعددی برای توسعه ترانزیت کشور و آثار و پیامدهای مثبت آن اشاره کرد و افزود: اگر چه دولتهای گذشته نیز به دنبال این کار بودند، اما عملکرد و اقدامات صورت گرفته با ضرورتهای توسعه ترانزیت تناسب نداشته و اهداف مورد نظر محقق نشده است.
به گفته او، اولویت بندی پروژههای مرتبط با توسعه ترانزیت به همراه زمان بندی مشخص و تعیین مجری طرحها لازم است. امیدوارم با رویکرد جدی دولت، شاهد تکمیل زیرساختها و اصلاح رویهها برای توسعه ترانزیت در ابعاد مختلف ترانزیت بار، مسافر، انرژی و اطلاعات باشیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به مسائل اخیر بین المللی و بسته شدن مسیرهای برخی کشورهای همسایه به دلیل تحریمهای بین المللی، فرصتی استثنایی پیش روی ایران قرار گرفته تا با توسعه ظرفیتهای موجود بتواند خلأ پیش آمده در منطقه را جبران و به درآمدهای بیشتری دست پیدا کند.
او با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه و مطرح شدن شش راهکار پیشنهادی کوتاه مدت برای جهش در این حوزه افزود: این راهکارها باید به صورت ضربتی در دستور کار قرار گرفته و لازم است ظرف یک ماه مجری هر یک از این اقدامات تعیین شود.
آقای مخبر با تأکید بر اینکه باید از بخش خصوصی برای توسعه ترانزیت حداکثر استفاده صورت گیرد از دستگاههای اجرایی ذیربط خواست بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم و شرایط را برای آنها تسهیل کنند.
در این جلسه که وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری نیز حضور داشتند، گزارشی در خصوص فرصتها و چالشهای ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد بیست میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.
آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت خطوط ریلی کشور برای توسعه ترانزیت گفت: مسیرهای ریلی یکی از مهمترین اولویتها برای توسعه ترانزیت است که لازم است نسبت به اصلاح فرسودگی زیرساختها و ناوگان ریلی کشور اقدام کنیم.
در ادامه این جلسه، همچنین راهکارهای توسعه ترانزیت کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن تأکید بر اینکه با تلاش جدی و اصلاح برخی رویه ها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است، گزارشی نیز در خصوص تهدید کریدورهای ایران توسط مسیرهای رقیب ارائه شد.
حمل یکسره در بنادر، تعریف مسیر سبز گمرکی، تعریف خطوط جداگانه ترانزیت در پایانه ها، پیمانهای دوجانبه گمرکی در حوزه ترانزیت، بازگرداندن لوکوموتیوهای خارج از سرویس به خطوط ریلی نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی کوتاه مدت برای جهش ترانزیت بود که در این جلسه بر آن تأکید شد.