محمدعلی زلفیگل گفت: از نتایج و یافتههای پژوهشی باید برای تصمیمسازیهای نهایی در مدیریت کلان کشور استفاده شود. انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بهره بیشتری به نظام آموزش عالی کشور برساند. در همین راستا و برای پیشبرد اهداف و پروژههای کلان ملی صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأسیس کردیم.
وزیر علوم گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور نقش به سزایی در انجام پژوهشهای کلان در حوزه آموزش عالی دارد، انتظار داریم موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی اهدافی ترسیم کند که هر عضو هیات علمی از محل اعتبارات صندوق شورای عالی عتف پژوهش های تقاضا محور انجام دهد و هر عضو هیئت علمی این موسسه از محل اعتبارات پژوهشی بتواند معادل حقوق دولتی یک کارمند این موسسه را از محل درآمدهای اختصاصی تحقیق و پژوهش نصیب هر کارمند این موسسه شود.
وی گفت: باید برنامههای جدید تعریف کنید و هر عضو هیات علمی مربی و هدایتگری ۱۰ عضو دیگر هیات علمی را بر عهده بگیرد، کلان پروژه تعریف و آن را به ۱۰ ریز پروژه دیگر تعریف کند تا بتواند نقش خود را خوبی ایفا کند.
زلفیگل گفت: بروندادهای پژوهشی باید مفید، خلاصه و قابل ارائه به شکل قانون، آییننامه یا حداقل بندی از یک آییننامه باشد که در این صورت به سیاستگذاران راهکار علمی برای حل مشکل جامعه ارائه میشود.
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پژوهش ها باید نتیجهبخش باشد، نتیجه هر تحقیق و پژوهشی باید در سه زمینه عیان باشد؛ یک اینکه موجب شود اخلاق در علم رعایت شود؛ کیفیت امور ارتقا یابد و عدالت در جامعه برقرار شود. این سه باید مهمترین برونداد پژوهشها باشد.
وی گفت:موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید پروژه های کلان ملی را برای خود تعریف کند، یکی از مهمترین پروژهها این است که نقش آینده شغلی و مشاغل آینده در آموزش عالی چگونه خواهد بود؟ موسسه در این حوزه وارد تحقیق و مطالعه شود و نتایج آن را ارائه دهد.
زلفیگل گفت:تغییر اقلیم در کشورها جدی است ، باید راههای مختلف مقابله با این تغییر اقلیم و یا تغییر به نفع جامعه از طریق علم به دست آید.
وی ضمن اشاره به تغییر کلی در فضای آموزشی عالی کشور از جهت علاقهمندی به تحصیل در رشتههای مختلف، از این تغییر با عنوان «تغییر اقلیم» یاد کرد و گفت: این دانشگاهیان هستند که باید عامل توزیع متوازن استعدادها در کشور باشند. باید با پژوهشهایی که انجام میشود ببینیم چطور میتوانیم تغییر اقلیم در این فضا را مدیریت و توزیع استعدادها را متوازن کنیم.
او گفت: انشاالله به یاری خداوند و مدد تحقیق و پژوهشهای صورت گرفته در این موسسه در راستای اجرای دقیق دو قانون جهش تولید و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بتوان از نتایج پژوهشهای این موسسه استفاده کرد.
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پازل مدیریت در آموزش عالی متشکل از استادان، دانشجویان، محتوا، مدیریت و بسترها و امکانات است، همه اجزای این پازل باید همگام و هم راستا باشند تا بتوان نتیجه دقیق علمی و درست از پژوهشها به دست آورد.
تأکید بر افکارسنجی در آموزش عالی توسط موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: چشم انداز تولید علم از زبان مقام معظم رهبری تحول بشر است.موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با نیم قرن سابقه کانون تفکر در حوزه آموزش عالی شناخته می شود.
وی گفت:این موسسه شامل گروههای مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده پژوهی و نظریهپردازی در آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی و بررسی های نیروی انسانی، برنامه ریزی آموزش عالی، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی و پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات است.
طاهری نیا گفت: هم راستایی با اسناد بالادستی و گام دوم انقلاب، تشکیل شبکه متخصصان آموزش عالی و واحد سنجش نگرش دانشگاهیان، راه کارهای ما برای تحول در موسسه و نظام آموزش عالی است.
او گفت: آماده ایم مدیریت دانش سازمانی و پایش سازمان ها را به برنامه های مصوب آنها برعهده بگیریم و سنجش نگرش دانشگاهیان را با عنوان افکارسنجی که بسیار حائز اهمیت است، انجام دهیم. ما آماده ایم تعامل با ستاد وزارت علوم و دانشگاهیان را تقویت کنیم.
طاهرینیا گفت: دانشگاهپژوهی را به عنوان یک پروژه کلان ملی، اجرایی خواهیم کرد به طوریکه دامنه اثربخشی آموزش عالی را در منطقه محسوس باشد.
وی گفت: در صدد هستیم جایزه ملی در این سه زمینه تعریف کنیم و به موسساتی که در این زمینهها عملکرد مطلوبی داشته باشند، اعطا شود.
مگه یه هیئت علمی چند تا زبون داره