مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: کل اراضی ملی و غیرملی ۱۸ میلیون و ۲۳۱ هزار هکتار بوده و نقشه استاندارد ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان نیز تهیه شده است.

رضا ابراهیمی در نشست با اصحاب رسانه گفت: افراد می‌توانند از طریق سامانه "ثبت من my.ssaa.ir" از پرونده‌ها و املاک ثبتی خود مطلع شوند.

ابراهیمی گفت: ۹ واحد ثبتی، ۱۱۷ دفتر اسناد رسمی، ۹۶ دفتر ثبت ازدواج و ۵۹ دفتر ثبت طلاق در سیستان و بلوچستان فعال هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است که در سال ۵۴ از اداره به سازمان تغییر کرده است.

او گفت: مقرر شده سه واحد ثبتی در استان راه‌اندازی شوند که اقدامات آن‌ها انجام شده و بزودی در ۲ شهرستان سیب و سوران و هیرمند دفاتر ثبت اسناد و املاک راه‌اندازی خواهند شد.

به گفته ابراهیمی: این سازمان شامل ۲ بخش اساسی و عمده اسناد و املاک است که حوزه اسناد شامل چند قسمت مهم مانند ثبت شرکت‌ها، اداره کل پایگاه اشخاص حقوقی و حوزه اداره کل مالکیت معنوی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: دفاتر اسناد رسمی جزو قدیمیترین مجموعه‌هایی است که از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شده و کار تنظیم اسناد را انجام می‌دهند که آخرین آیین‌نامه آن مربوط به سال گذشته است.

ابراهیمی گفت: دفاتر ثبت ازدواج و طلاق نیز که قبل از سال ۱۳۱۰ توسط روحانیون انجام می‌شد، با تصویب قانون در دفاتر انجام می‌شود که چند سالی است مکانیزه شده است.

ابراهیمی گفت: یک سند برای اجرا باید به دادگاه رفته تا قابلیت اجرا داشته باشد، اما اسناد رسمی بدون رفتن به مراجع قضایی اجرا دارند که مهمترین آن اسناد رهنی است.

او گفت: در بحث مهریه نیز افراد باید اول به این اداره کل مراجعه کنند و صدور اجراییه از طریق دفاتر رسمی انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان  گفت: عمده وظایف حوزه املاک نیز در در واحد‌های ثبتی انجام و در ثبت املاک با همکاری مشترک بنیاد مسکن سند روستایی صادر می‌شود که در بحث تعویض اسناد مالکیتی در روستا‌ها هزینه ۱۰۰ هزار تومانی نیز برداشته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار