کاهش آمار‌های ابتلا به مرگ و میر کرونایی در شرایط کنونی موجب شده تا افرادی بصورت خودجوش پیشقدم نقض پروتکل‌های بهداشتی شوند و استفاده از ماسک و دیگر پروتکل‌های بهداشتی را در سطح جامعه نادیده بگیرند.

اکنون که آسمان نقشه کرونایی ایران پس از مدت‌های طولانی رنگ آبی را در ۳۵۷ شهر کشور تجربه می‌کند و مردم با فراغ بال بیشتری می‌توانند به تعاملات و رفت و آمد‌های روزمره خود بپردازند کمرنگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مغفولیت سد ماسک در برابر خطر کرونا احتمال بازگشت روز‌های اوج گیری کرونا را افزایش می‌دهد.

تجربه تلخ زندگی نامسالمت آمیز با ویروس ویرانگر کرونا در ایام اپیدمی گسترده بسیاری از هموطنان را به کام مرگ کشاند و خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزانی کرد که روز‌های نخست ناآشنایی و بی تجربگی از حضور مهمان ناخوانده کرونا در اذهان همگان برای همیشه نقش بسته است و هراس چگونگی حفاظت از خود و خانواده هرگز فراموش نخواهد شد.

بی شک رویداد مواجهه با ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن تمامی ابعاد زندگی در این مقطع زندگی در تاریخ این برهه از زمان ثبت خواهد شد و تلاش و جانفشانی‌های کادر درمان و قرار گرفتن در صف مقدم این دفاع بی مثال و ستودنی است.

این در حالی است که طی روز‌های گذشته به منظور ممانعت از بازگشت به روز‌های نه چندان دور گذشته بر تزریق دز یادآور واکسن کرونا تاکید شده است و همچنان ضرورت تکمیل مراحل واکسیناسیون کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تاکیدات متخصصان و مسولان مربوطه است، اما در این میان بی توجهی‌های شمار زیادی از افراد جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از استفاده از ماسک امید بر رهایی کامل از ویروس ویرانگر کرونا را ضعیف می‌کند.

اکنون که تعداد ابتلا محدود و آمار مرگ و میر روزانه از رقم‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر در کشور به تک رقمی رسیده است و در سایه تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان و مسوولان و پوشش وسیع واکسیناسیون تب کرونا فروکش کرده است مسوولیت اجتماعی همگان بیش از گذشته بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی متمرکز می‌شود.

این در حالی است که مسافرت‌ها در فصل تعطیلی مدارس و دانش آموزان پس از مدت‌های طولانی رونق گرفته است و مهمانی‌ها و جشن‌های پرجمعیت تری در حال برگزاری است و غفلت از ویروس کرونا و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به سرعت آسمان آبی وضعیت کرونایی را تا روز‌های تب‌های کرونایی و قرمزی نقشه سوق خواهد داد.

در این میان مسولان بصورت مستمر بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دز یادآور واکسن کرونا تاکید می‌کنند و شرط سلامت جامعه را همگامی و همدلی همه افراد جامعه برمی شمرند تا شاید بتوان همچون سال‌های گذشته دور از گزند و تجربه تلخ ویروس کرونا روزگار خوش زندگی را سپری نمود.

میزان استفاده از ماسک در بین مردم به ۳۰ درصد رسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: استفاده از ماسک توسط کارکنان و شاغلین ادارات و سازمان‌ها و بانک‌ها ۵۵درصد، استفاده از ماسک توسط مراجعین ادارات و سازمان‌ها و بانک‌ها ۶۰ درصد، استفاده از ماسک توسط متصدیان و شاغلین واحد‌های صنفی و عمومی ۴۰درصد و استفاده از ماسک توسط مراجعین و مشتریان واحد‌های صنفی و عمومی ۳۰ درصد ثبت شده است.

"مریم کوشکی" ادامه داد: استفاده از ماسک توسط مردم و مسافرین در وسائط نقلیه عمومی درون و برون شهری ۳۰ درصد، استفاده از ماسک در سطح جامعه توسط عموم مردم ۳۰ درصد، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات، موسسات و دفاتر دولتی و خصوصی ۴۰درصد، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحد‌های صنفی ۴۱درصد گزارش شده است.

وی بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط عموم مردم همچنان مورد تاکید است.

وضعیت کرونا در لرستان به ثبات رسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: اکنون وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا در این استان به ثبات رسیده است.

کوشکی بیان کرد: طی روز‌های گذشته وضعیت ابتلا و مرگ و میر در این استان فروکش کرده است و آمار ابتلا در استان یک رقمی شده و همچنین آمار مرگ و میر نیز خوشبختانه طی ۱۰ روز اخیر به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون بیشتر شهر‌های استان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند، گفت: از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود همچنان به رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و پرتردد توجه داشته باشند.

کوشکی با تاکید بر اینکه در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی امکان طغیان مجدد کرونا وجود دارد، ادامه داد: از افراد دارای شرایط که تاکنون جهت واکسیناسیون و یا تکمیل مراحل واکسیناسیون اقدام نکرده اند درخواست می‌شود نسیت به این مهم اقدام کنند.

وی گفت: اکنون شهر‌های پلدختر، ازنا و رومشکان در لرستان در وضعیت زرد و شهرستان‌های خرم آباد، سلسله، چگنی، کوهدشت، دورود، بروجرد، دلفان، الیگودرز در وضعیت آبی قرار دارند.

کوشکی می گوید: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۱۸ هزار و ۴۲۹نفر در این استان به این ویروس مبتلا شده اند و شمار جانباختگان نیز ۲ هزار و ۸۴۸ نفر گزارش شده است.

به گفته وی سه میلیون و ۶۲۲ هزار و ۸۶۴ دُز واکسن کرونا تحویل استان شده که سه میلیون و ۵۲ هزار و ۸۱۱ دُز آن تزریق شده است و ۸۹.۳ درصد جامعه هدف استان دُز نخست واکسن کرونا و ۷۹.۴ درصد دُز دوم و ۳۶ درصد دُز سوم را تزریق کردند.

وی گفت: واکسن‌های سینوفارم، برکت، پاستوکووک و کووک پلاس، اسپایکوژن، آسترازنکا و اسپوتنیک در مراکز واکسیناسیون سطح استان موجود است و از مردم درخواست می‌شود هرچه زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم گستردگی واکسیناسیون کرونا در استان اضافه کرد: تاکنون ۶ موج کرونا را در استان سپری کرده ایم و در این راستا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مهمترین راهکار جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ به شمار می‌رود.

کوشکی می گوید: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان اکنون زیر ۵۰ درصد و در مواردی تا ۳۰ درصد گزارش شده که لزوم توجه بیشتر به استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جهت کنترل وضعیت کرونایی امری ضروری و غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به اینکه آمار بستری و مرگ مبتلایان به کرونا در سطح استان رو به پایین است، ادامه داد: کاهش آمار ابتلا و بستری نباید باعث عادی انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا شود.

۸۹.۳ درصد جامعه هدف لرستان دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۸۹.۳ درصد جامعه هدف استان دُز نخست واکسن کرونا و ۷۹.۴ درصد دُز دوم و ۳۵.۹ درصد دُز سوم را تزریق کردند.

کوشکی گفت: از میزان واکسن تحویلی به استان ۴۸۳ هزار و ۵۵۳ دُز مصرف نشده است که طی روز‌های آینده برای افراد دارای شرایط تزریق خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم گستردگی واکسیناسیون کرونا و تزریق دز یادآور این واکسن بیان کرد: در این راستا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مهمترین راهکار جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ به شمار می‌رود.

کوشکی عنوان کرد: استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جهت کنترل وضعیت کرونایی امری ضروری و غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: کاهش آمار ابتلا و بستری نباید باعث عادی انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا شود.

منبع : ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.