مشاور الکاظمی: بهبود روابط عربستان و ایران بر امنیت ملی عراق تاثیر دارد

مشاور نخست‌وزیر عراق اعلام کرد بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک میان عربستان و ایران بازتاب مثبتی بر امنیت ملی عراق دارد.

«حسین علاوی» گفت: سفر الکاظمی به عربستان و ایران در سایه رویکرد کاهش تنش دولت کنونی در منطقه و ایجاد معادله ثبات و سازوگاری منطقه‌ای انجام شد.

به گزارش الفرات، او گفت: تلاش برای تحقق خروجی مذاکرات عربستان و ایران و کاهش تنش، هدف راهبردی عراق از آغاز مذاکرات میان دو کشور طی ماه آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی بود و پنج دور مذاکرات منجر به حصول روند جدیدی در مناسبات عربستان و ایران شد و اکنون تصمیم گرفته شده مذاکرات از سطح امنیتی به سطح سیاسی و میان وزرای امور خارجه دو کشور ارتقا داده شود، این دستاوری منطقه‌ای برای عراق و میزبانی این مذاکرات علیرغم دشواری آن محسوب می‌شود که به دلیل توان الکاظمی در اعتمادسازی به تحقق پیشرفت‌های بیشتر در رفع اختلافات و پیشبرد مذاکرات منجر شد.

مشاور الکاظمی گفت: ما اکنون در آستانه تحولی مهم در مناسبات عربستان و ایران قرار داریم که بازتاب مثبتی بر امنیت ملی عراق خواهد داشت؛ این تحول مهم، آمادگی برای بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک میان ریاض و تهران در مرحله آتی است لذا ثبات و سازوگاری اجتماعی، اولویت اساسی عراق برای توسعه، عمران و پیشرفت اقتصادی خود و کشور‌های منطقه است.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار