شیوع تب کریمه کنگو در استان‌های هم جوار زنگ خطری برای ابتلای این بیماری کشنده در خراسان جنوبی است

کنه حشره‌ای مهلک است که در بدن دام و فضای تاریک‌زندگی می کند.

احمدی دامدار بیرجندی می گوید:اوایل اردیبهشت کنه در بدن دام‌ها پیدا می‌شود و سپس به دام چسبیده و خون دام را می‌مکد که اگر دامدار دیر متوجه وجود کنه شود تلفات سنگینی به بار می‌آورد.


ویروس تب کریمه کنگو سوغات قاچاقچیان دام به کشور است 

اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه استان‌های مجاور مواردی از این بیماری دیده شده زنگ خطری برای حوزه دام در خراسان جنوبی است که مستلزم رعایت نکات مخصوص به خود است.

عندلی کارشناس دامپزشکی گفت: وجود  ویروس کنه در دام علامت خاصی ندارد و فقط ناقل بیماری هستند، ولی در انسان در ۲ مرحله بروز می‌کند.

او گفت: تب بدن درد، خستگی و عدم اشتها و شروع خونریزی از شیوه های بروز بیماری است که خونریزی ناشی از ویروس می‌تواند در مخاط چشم، مخاط دهان، زیرپوست در نواحی ساق پا و ساق دست بروز کند.

عندلی می گوید: کسانی که با دام سروکار دارند به هیچ وجه کنه را با دست از دام جدا نکند و برای نابودی کنه آن  را فشار ندهند، زیرا خونی که در بدن کنه است بعد از فشار دادن ممکن است بیماری را به انسان منتقل کند.

کارشناس دامپزشکی گفت: در مناطق روستایی و عشایر و کم برخوردار نسبت به سمپاشی رایگان هم اقدام شده است.

عندلی گفت: تاکنون هیچ آماری از ابتلای به این ویروس در استان گزارش نشده است. له کردن ویروس روی پوست ، ذبح غیرقانونی ، مصرف گوشت تازه دام یا نیمه پز ، تماس با خون یا ترشح بیمار مبتلا از راه‌های انتقال این ویروس است.

جعفری دامدار خوسفی گفت: ماهی یکبار جایگاه سم پاشی می‌شودو هر دوماه یکبار دام‌ها حمام می‌شوند.

 او علت راه نیافتن ویروس را به دامداری اش در ورود دام با مجوز رسمی دامپزشکی و سمپاشی به موقع می دانست.

این دامدار معتقد است که دیوار آجری دامداری‌ها محل خوبی برای پرورش کنه است.

مردم هم می توانند گوشت مورد نیز خود را از مراکز مجاز یا تحت نظارت دامپزشکی دریافت کنند یا در صورتی که خودشان ذبح را انجام می‌دهند گوشت را در دمای ۰تا منفی ۴ درجه به مدت ۲۴ساعت نگهداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.