معاون سازمان صنایع کوچک ایران گفت: از فن بازار‌ها و دانشگاهیان می‌خواهیم برای راه اندازی دوباره شرکت‌های تعطیل در شرایط جنگ اقتصادی پای کار بیایند.

قربانی در هجدهمین نشست سراسری فن بازار‌های منطقه‌ای و تخصصی کشور در قزوین گفت: از ۷۶ هزار صنعت موجود در کشور ۱۲ هزار و ۶۷ واحد به دلایلی از جمله فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی، نداشتن مواد اولیه و بازار فروش تعطیل هستند و از فن بازار‌ها و دانشگاهیان می‌خواهیم برای راه اندازی دوباره این شرکت‌ها در شرایط جنگ اقتصادی پای کار بیایند.

همانطور که در شرایط جنگ تحمیلی همه پای کار بودند در شرایط جنگ اقتصادی هم همه از جمله بانک‌ها و بخش دانشگاهی برای بروز تحول در بخش صنایع کشور پای کار بیایند.

 ۱۶ هزار واحد تولیدی کشور با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند که این سرمایه‌های ملی باید با تلاش دانشگاهیان و فن بازار‌ها با حمایت دولت با صدردصد توان فعالیت کنند.

 حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که ۵۷۰ واحد در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

 ۱۵۰۰ شرکت مستعد دانش بنیان در کشور وجود دارد که امیدواریم زودتر به جمع شرکت‌های دانش بنیان بپیوندند. به شرکت‌های دانش بنیان زمین اهدا می‌کنیم که ۱۰ درصد آن نقد و الباقی به صورت اقساط دریافت می‌کنند و با اعطای مشوق‌های مالی می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.

 اگر شرکت‌ها زودتر از زمان مقرر به دانش بنیانی دست پیدا کنند از تخفیف ۳۰ درصدی دریافت زمین برای استقرار در شهرک‌های صنعتی یا پارک‌های علم و فناوری بهره مند می‌شوند.

از ۲۹ فن بازار منطقه‌ای ۱۸ فن بازار با کمک معاونت علمی و فناوری در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

۱۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی شده اند که ۴۱۵ نیاز برطرف شده است.

هزاوه معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس هم گفت: امروز در همه استان‌ها فن بازار‌ها مستقر هستند و در برخی از استان‌ها هم فن بازار‌های تخصصی مستقر شده اند.

بیش از ۷۰ شتاب دهنده در استان‌های مختلف با پارک علمی و فناوری پردیس همکاری می‌کنند و نیازمند این هستیم که عرضه کننده را به متقاضی پیوند بدهند.

 شبکه فن بازار‌های منطقه‌ای که سرمایه ارزشمندی محسوب می‌شوند، باید با تعاملات و ارتباطات شبکه‌ای و همچنین پشتوانه دولتی تقویت شوند.

شبکه صنایع کشور و بخش‌های مهم دولتی که فرایند‌های اقتصادی را بر عهده دارند، آشنایی کاملی با شبکه فن بازار ندارند و باید با اقدامات پیگیرانه و فوری این شبکه مهم اقتصادی را به دولت و بخش‌های صنعتی به ویژه در سال تولید، دانش بنیان و اشتعال آفرین، معرفی کنیم.

مشاور عالی رئیس پارک علم و فناوری پردیس گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف فن بازار‌های استان‌ها تحقق شعار‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی، دانش بنیان و ... است.

ما با مشکلات هم افزایی و همکاری با یکدیگر روبه رو هستیم و فن بازار ساختار کلیدی برای حل این مشکلات است و فن بازار‌ها با حضور تلاشگران علمی و اقتصادی می‌توانند مشکلات کشور را برطرف کنند.

 با تقویت شبکه فن بازار استان قزوین، شرکت‌های تولیدی این استان به تنهایی می‌توانند اقتصاد کل کشور را مدیریت کنند.

 تقاضا، عرضه و بستر، سه جزء اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند و با تقاضا محوری بیش از ۸۵ درصد مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل می‌شود و باید با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نیاز‌های کشور را برطرف کنیم.

 باید نظام نوآوری منطقه‌ای در استان قزوین راه اندازی شود تا با شناسایی چالش‌های بومی استان، اولویت بندی و بروزرسانی مسائل، درصدد رفع مشکلات موجود بربیاییم.

 باید معیار‌ها و شاخص‌هایی برای ارزیابی فن بازار‌ها ترسیم شود تا ببینم به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده ایم یا خیر.

باید ارتباط بین زیست بوم استان با زیست بوم نوآوری ملی فراهم شود تا شرکت‌هایی که فقط در استان فعالیت می‌کنند بتوانند از طریق شبکه ملی فن بازار، محصولات خود را در سطح ملی و حتی بین المللی عرضه کنند.

 با استفاده از ظرفیت دانشگاه بین المللی امام خمینی و تعلیم دانشجویان خارجی می‌توانیم فن بازار‌های استان قزوین و حتی کشور را به سایر کشور‌های دنیا معرفی کنیم و قطعا در این مسیر با اجرای برنامه‌های کوتاه و بلند مدت می‌توانیم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

 باید بروکر‌ها را تقویت کنیم تا بتوانند در بازار‌های داخلی و خارجی موفق شوند.

برچسب ها: صنایع کوچک ، فن بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.