خطر بیخ گوش تأسیسات گردشگری کاشان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: تعدادی از تاسیسات گردشگری کاشان استاندارد‌های لازم سازه‌ای را ندارد.


احمد دانایی‌نیا در کارگاه آموزشی مرمت خانه‌های تاریخی کاشان در خانه عامری‌ها گفت: تاسیسات گردشگری کاشان در پاره‌ای موارد با نگاه اقتصادی صرف و یا مرمت‌های سنتی و تجربی بر مرمت صحیح غالب بوده بطوریکه تمرکز طرح‌ها معطوف به زیباسازی و ظاهرسازی ابنیه شده است.

او می‌گوید: از آنجا که مرمت یک کار گروهی است و قائم به شخص نیست، در هیچ کجای دنیا بنا هنگام مرمت، به جز در موارد خاص جراحی نمی‌شود، اما در کاشان این کار با عنوان مرمت و باز زنده سازی ساختمان به وفور انجام شده است.

به گفته او، هنوز اثرات زلزله دی سال ۸۲ در بم قابل مشاهده است و تعدادی از بنا‌های تاریخی مرمت نشده سالم ماند؛ اما بخش‌های جراحی شده با هزینه‌های هنگفت خسارات زیادی دید.

دانایی‌نیا گفت: علم، باید مبنای پروژه‌های مرمتی قرار گیرد و با توجه به پیشینه غنی معماری در کاشان، این شهر باید طلایه دار مرمت علمی ابنیه تاریخی در کشور شود.

او می‌گوید: هیچ کس منکر مرمت و احیاء خانه‌های تاریخی نیست بلکه انجام مرمت و ساخت به صورت اصولی و علمی ضروری است.

به گفته او، اجتناب از جراحی‌ها وابداع روش‌های غیراصولی و غیر کارشناسی شده، اعمال سلایق و استنباط‌های شخصی باید لحاظ شود و با همکاری مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن باید به سمت استانداردسازی و اعطای درجه کیفیت سازه به ابنیه مرمت شده حرکت کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: در مرمت یک خانه تاریخی به طور میانگین باید پنج درصد برای تقویت سازه هزینه کرد که یا این اتفاق نمی‌افتد و یا به درستی انجام نمی‌شود، ولی برای مبلمان آن حاضر هستیم هر گونه سرمایه گذاری انجام داد که این یک تفکر مطرود است.

دانایی‌نیا گفت: در حالیکه تاکید بر انجام مطالعات و مستندنگاری بنا‌های تاریخی را باکمترین مداخلات در مرمت ابنیه تاریخی و پایبندی به الزام حفاظت مستمر و پایدار است.اما دیده می‌شود که نما‌ها به صورت یکپارچه اندود گچ می‌شود.

او می‌گوید: برای ساختمان بادگیر ساخته، تویزه‌ها خالی و از حالت باربری خارج و با خالی کردن جرز باربر، سرویس بهداشتی طراحی می‌شود که این عوامل منجر به تخریب و تفسیر متفاوت از تاریخ و بنای تاریخی می‌شود.

به گفته او، در بین بازدید‌های هفتگی میدانی از یک محله تاریخی، مشاهده شد که چندین طرح مرمتی بدون اطلاع و خبر شهرداری و میراث فرهنگی از روند و فرایند طرح و کارگاه در حال اجرا است که در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد و این بی خبری، قابل قبول و قابل توجیه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار