باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

روستای درکش ذخیره گاه جنگل های بلوط شرق کشور

روستای درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده است.

روستای درکش آب و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و نیز چشمه سار‌های بسیار دارد. تنها جنگل بلوط شرق کشور در اطراف این روستا قرار دارد . 

گیاهان دارویی روستای درکش

هوای خنک این منطقه و موقعیت ییلاقی مخصوصا در فصل تابستان باعث شده گردشگران بسیاری به این  منطقه سفر کنند البته این مزیت به خاطر گونه‌های متنوع حیات وحش، باغ‌های فراوان میوه، انواع گیاهان شفابخش و دارویی، چشم انداز‌های بکر و تپه‌های باستانی شامل حال این منطقه شده است.

در این روستا تا کنون ٣٨٠ نوع گیاه دارویی توسط گیاه شناسان معرفی شده که ٧٩ نوع آن از گونه‌ی نادر است همچنین تنها جنگل بلوط شرق کشور که محل زندگی مرال (گوزن قرمز) متعلق به این روستا می‌باشد.

براساس مقاله "روستای درکش کجاست "باید بدانید که بومیان روستا جز تفکیک ناپذیر زیبایی‌های فضای روستا هستند. ۲۰۰ خانوار در درکش سکنی گزیده و پیشه بیشتر آن‌ها کشاورزی است. البته، فضای روستا شغل‌های دیگری نظیر باغداری و دامداری را هم برای اهالی ایجاد کرده است. محصولات روستا که در نتیجه کار و فعالیت مردمان کرد زبان کرمانجی حاصل شده، شامل گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند هستند. در روستای درکش درختان انگور، گردو، هلو و سیب هم از شاخص‌ترین درختانی بوده که در باغ‌های میوه وجود دارند.

درکش میزبان گردشگران خراسان شمالی

رویش گیاهان دارویی در فصل بهار همچون آویشن، کاکوتی و گون موجب می‌شود تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این استان برای جمع آوری این گیاهان به کوه، تپه، جنگل و مراتع این منطقه سفر کنند.

حیات وحش روستای درکش

اگر شما از آن عده افرادی باشید که دوستدار حیوانات هستند پس این مژده را به شما می‌دهیم که این روستا همان جایی است که شما می‌خواهید چرا که در این روستا انواع حیوانات از جمله میش، قوچ، پلنگ، گرگ، خوک، خرس و پرندگان شکاری ازجمله عقاب، شاهین، کبک، و کرکس زندگی می‌کنند؛ و مهیج‌تر اینکه این منطقه محل زندگی مرال (گوزن قرمز) با آن هیکل بزرگ می‌باشد طول سر و بدن این حیوان ١۶ تا٢۵٠سانتی متر، دم آن ١٢ تا ١۵ سانتی متر، ارتفاع این حیوان از زمین ١٢٠ تا ١۵٠ سانتی متر و وزن آن ١٠٠ تا ٢۵٠ کیلوگرم است.

شاخ‌های بلند با شاخک‌های منظم باعث شده تا این حیوان شبگرد و اجتماعی به عنوان یک حیوان نادر و زیبا خودنمایی کند. شاخک‌هایی که در ابتدا مخملی شکل بوده و با گذشت زمان تا زمان جفت گیری، به صورت استخوانی درمی آید.

اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین شاخ‌های این حیوان زیبا می‌افتد و زمان انتخاب جفت هم از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه می‌باشد که در این مدت مو‌های کوتاه خاکستری رنگ این حیوان به زیباترین شکل یعنی قهوه‌ای تیره در می‌آید.

جاذبه‌های گردشگری روستای توریستی درکش

از جمله جاذبه‌های گردشگری که در این روستا مشهور هستند می‌توان به آثار تاریخی ارزشمندی از قبیل "قزلر قلعه" و سردابه‌هایی زیبا، سر چشمه‌های پر آب همچون آبشار کنگره زو، ارتفاعات، کوه‌های سر به فلک کشیده درختان جنگلی، چشمه گلزار و چشمه سردار، چشمه جنگلی ییلاق، دره سرسبز کندریزو، جنگل‌های فراوانش، و در آخر مناطق ییلاقی کش گربه، نرگسلو، گولک، تیغ بل با پوشش جنگلی سرسبز شان اشاره کرد.

درکش میزبان گردشگران خراسان شمالی

روستای درکش، به عنوان یک روستای باستانی دارای آثار تاریخی فراوانی است . برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو و تپه‌های فراوان، تاریخی بودن این روستای باستانی را به رخ می‌کشد. جاذبه‌های طبیعی دیگر روستای درکش از جمله، مراتع پهناور و سر سبز اطراف روستا، کناره‌های رودخانه زومار و دره کندآب نیز بیانگر زیبایی‌های توصیف ناپذیر این روستا می‌باشند.

چشمه‌های جوشان و آبشار‌های درکش

این روستای جنگلی و کوهستانی با چشمه‌های جوشان و آبشار‌های بسیارش در کنار ذخیره گاه جنگل‌های بلوط در قسمت شرق کشور قرار دارد.

علی الخصوص که این روستا دارای چشمه‌های آب شیرین بسیاری نیز می‌باشد از جمله رودخانه‌ی درکش یا زوهار نیز در روستا جاری می‌باشد آبشار‌های روستا هم زیبایی آن را چند برابر میکند و زبان را از توصیف قاصر می‌نماید. این روستا دارای جذابیت‌های زیادی برای گردشگری می‌باشد که هر کدام در نوع خود بی نظیر است.

تفریحات روستای توریستی درکش

"ببرخان " تنها مکان تفریحی روستای زیبای درکش است که از طبیعت زیبا و غیرقابل توصیف برخوردار است. این مجتمع، در حاشیه‌های کوه‌های سربه فلک کشیده و مه آلود قرارگرفته؛ و رودخانه‌ای که از پایین آن می گذرد با درختان جنگلی و بلند که منظره‌ای حیرت انگیز را به وجود آورده اند که انسان از وصف زیبایی آن عاجز است.

درکش میزبان گردشگران خراسان شمالی

نان محلی و خوشمزه روستای درکش

فتیر مسکه نام نان سنتی بسیار خوشمزه‌ی این روستا می‌باشد که مخصوص این روستا است و در هیچ رستوان دیگری طبخ نمی‌شود؟!

اگر به این روستا سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم حتما خوردن این نان خوشمزه را امتحان کنید. برای تهیه‌ی این نان خوشمزه ابتدا خمیر آرد گندم را با زردچوبه و روغن مخلوط کرده و روی ساج می‌پزند و بعد لابه لای آن کره میگذارند و میل می کنند.

 بهترین فصل سفر به روستای درکش 

در تابستان، این روستای زیبا خنکای خاصی دارد که برای فرار از گرمای تابستان پیشنهاد می‌شود. وجود باغ‌های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه‌های مختلفی از حیات وحش جلوه‌ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده که هر ساله میزبان شمار زیادی از دوستداران طبیعت است. از ورزش‌های بومی و محلی این روستا می‌توان به کشتی با چوخه اشاره کرد که اگر در فصل زیبای بهار به این روستا سفر کنید حتما تماشا گر این ورزش مفرح خواهید بود.

اگر با این توصیفات علاقمند به سفر به این روستای زیبای کشورمان شدید  برای رفتن به درکش باید خودرا به ٣٠ کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه وسملقان و٧٠ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برسانیدوبعد ازبجنورد به طرف آشخانه بروید وپس از عبور از روستای کلاته زمانصوفی، نرسیده به جوزک، می‌توانید از جاده‌ای فرعی، به روستای زیبای درکش بروید.

گزارش از دهستانی

برچسب ها: درکش ، منطقه گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۷ تير ۱۴۰۱
توصیه من اینه که اصلا این روستا نرید خودم نزدیک همین روستا هستم ادماش بخیل یاغی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ربک براتی
۰۰:۱۴ ۲۸ تير ۱۴۰۱
البته شما اهل ‌روستای شهراباد هستید چون قصد ربودن آب‌های خروشان ورگ مردم را می‌خواهید بهتون نمی‌دهند ناراضی هستید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۲ ۲۷ تير ۱۴۰۱
زیبا ترین مکان با آبشار های زیبا پیشنهاد میکنم حتما برید خیلی نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۷ تير ۱۴۰۱
جنگلهای بلوط زاگرس مخصوصا لرستان دارن از بی توجهی مسئولین به دلیل آفات داره از بین می‌ره ، پوشش گیاهی طبیعی که حکم ریه کشور رو داره ، بعد که از بین رفت تازه به یاد مسئول محترم میفته که باید بیابان زدایی کنه ،
خداوندا تا کی تحمل
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۰۲ ۲۷ تير ۱۴۰۱
مساحت زیادی از جنگلهای زیبای بلوط بخاطر بی توجهی مسئولین و سودجویی زمینخواران از بین رفته و به زمین خشک و خالی تبدیل شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ تير ۱۴۰۱
عجب منظره ای داره خیلی خوش آب و هواست بریم اینجا زندگی کنیم آخه این تهران چی داره عاشق زندگی در روستا هستم