مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران، جزئیات خدمات پنل شهروندی سازمان بیمه سلامت را تشریح کرد.

حنان حاج محمودی در خصوص آخرین وضعیت بیمه همگانی و سامانه شهروندی، گفت: سامانه شهروندی پنلی است که می‌توان از طریق آن به درخواست پوشش بیمه‌ای افراد رسیدگی کرد. در حال حاضر اطلاعات دهک‌های درآمدی بخشی از بیمه شدگان از وزارت تعاون اخذ شده و میزان حق بیمه‌ها متناسب با دهک درآمدی در سامانه‌ها لحاظ شده است. بنابراین وقتی بیمه نشده با کد ملی و با تلفن همراه وارد سامانه می‌شود، می‌تواند نوع پوشش بیمه‌ای را بر اساس دهک درآمدی انتخاب کند.

او گفت: از آن جایی که ممکن است در فرآیند درمان، بیمار نیازمند بستری بوده و در عین حال برای پوشش بیمه، به دهک درآمدی خود اعتراض داشته باشد، با هماهنگی‌های به عمل آمده برای تمامی بیمه شدگان، امکان پوشش بیمه‌ای ۳ ماهه رایگان برای یک بار در سال در نظر گرفته شده است. همچنین افرادی که اعتبار بیمه آن‌ها به پایان رسیده است، می‌توانند به سامانه شهروندی مراجعه کرده و درخواست تمدید اعتبار کنند. تمدید اعتبار در دوره کرونا شش ماهه انجام می‌شد، اما در حال حاضر برای یک سال در سامانه لحاظ می‌شود.

به گفته او بیمه‌شدگان می‌توانند هزینه‌هایی که برای آن‌ها به صورت الکترونیک انجام شده را در سامانه مشاهده کنند. بیمه شدگان می‌توانند مراکز طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت را نیز جست وجو کنند و اگر فردی دارای بیمه همگانی بوده و به پزشک خانواده منتسب باشد، می‌تواند اطلاعات پزشک خانواده خود را نیز در سامانه مشاهده کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، حاج محمودی در پایان در خصوص امکان دسترسی بیمار به نسخ گذشته خود در پنل شهروندی، گفت: عمده مشکلات بیمار در این خصوص برای مراجعه به بیمه‌های تکمیلی بود. بنابراین این امکان در پنل شهروندی برای بیمه شدگان فراهم شده تا کل سوابق نسخه که جایگزین برگه سوم دفترچه سابق است را مشاهده کنند؛ همچنین بیمار می‌تواند با کد رهگیری اطلاعات نسخ را به بیمه تکمیلی ارسال کند تا برای پرداخت هزینه مازاد بر تعهدات بیمه پایه اقدامات لازم انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.