از ابتدای فصل برداشت گندم تنها ۲۰ درصد مطالبات گندم کاران به حسابشان واریز شده و مسئولان وعده می‌دهند مابقی مطالبات تا پایان هفته در حساب کشاورزان است.

۲ماهی می‌شود که برداشت گندم از سطح ۱۸ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی آغاز شده است.

کشاورز بیرجندی گفت: ۳۰ هکتار زیر کشت گندم دارم و امیدوارم بتوانم ۶۰ تن گندم برداشت کنم.

از ابتدای خرداد هم برای کوتاه کردن دست دلالان، خرید تضمینی گندم در ۱۷ مرکز و در همه شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

کشاورز قاینی گفت: گندم هایم را پس برداشت به سیلوی شهرستان قاین تحویل دادم.

رضوی مدیر تعاون روستایی استان گفت:هر کیلو گندم از کشاورزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان  خریداری می‌شود که این رقم بیش از ۲ برابر قیمت پارسال است.

او گفت: تا پایان فصل برداشت مراکز خرید به صورت شبانه روزی فعال و آماده خرید هستند.

با وجود دلالانی که در بازار هستند، اما بیشتر کشارزان استان ترجیح دادند تا گندم مازادشان را به مراکز دولتی بفروشند.

کشاورز دیگری گفت: قبل از اینکه گندم هایم را تحویل دولت بدهم دلالان به سراغم آمدند و قیمتی با ۵۰۰ تومان ارزان‌تر از نرخ دولتی خواستند تا مازاد گندم را به آن ها بفروشم، ولی قبول نکردم و تحویل دولت دادم.

اسداللهی مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گفت:از سطح شهرستان‌های خراسان جنوبی ۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم خریداری شده و تحویل مراکز دولتی شده و نسبت به سال گذشته ۳ ونیم رشد خرید داشته ایم.

گلایه گندم کاران از مسئولان 

با وجود تحویل گندم به مراکز خرید دولتی برخی از کشاورزان از عدم پرداخت وجه گندم تحویلی گلایه مندند.

کشاورزی گفت :حدود ۲۵ تن گندم را به دولت تحویل دادم.

او گفت: از زمان کاشت تا برداشت گندم ۸ ماه طول می‌کشد تا محصول برای فروش آماده شود باز هم  اگر قرار باشد ۲ ماه دنبال مطالباتمان بدویم و اینطور دیر دولت وجه را به ما برگرداند ، مجبور می‌شویم گندم را به دلالان بدهیم و زودتر به پول برسیم.

او گفت: مبلغ گندمی که تاکنون پرداخت شده ۹۸ میلیارد تومان بوده است که ۲۰ درصد مطالبات گندم کاران پرداخت شده و ۸۰ درصد باقی مانده است.

پرداخت ۷۳ میلیارد تومان به گندم کاران خراسان جنوبی

جعفری رئیس جهاد کشاورزی استان از کشاورزانی که گندم خود را به دولت دولت دادند تشکر کرد و گفت:تحویل گندم به سیلوهای دولتی نسبت به سال گذشته ۴ برابر افزایش دارد.

او گفت: در کل کشور ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی به کشاورزان پرداخت خواهد که ۷۳ میلیارد تومان سهم گندمکاران خراسان جنوبی است.

جعفری گفت: قرار بود طی ۲ هفته‌ مطالبات پرداخت شود، ولی اکنون از ۲۵ روز هم رد شده است.

 رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: هفته گذشته در دیدار با دکتر راد مدیرعامل شرت بازرگانی ایران این قول داده شد تا پایان این هفته نسبت به پرداخت مطالبات کشاوران خراسان جنوبی اقدام شود که  امیدواریم تا پایان هفته حاصل دسترنج کشاورزان به حسابشان واریز شود.

از ابتدای فصل خرید ۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم به گندمکاران به ارزش ۹۷ میلیارد و ۹۷ میلیون تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ ونیم درصد افزایش داشته است.

روند پرداخت مابقی مطالبات  ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.