سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم از فوت یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

حسن توحیدی مهر امروز در نشست خبری گفت: این شخص در قم مبتلا به  بیماری تب کریمه کنگو نشده بود و اهل یکی از استان‌های مجاور بود که برای مداوا به قم آمده بود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم می گوید: به منظور مقابله با این بیماری، سمپاشی دامداری‌های استان در حال انجام است.

او می گوید:این بیماری به‌وسیله کنه از حیوان به انسان منتقل می‌شود، ممکن است زمانی که دام به تب کریمه کنگو مبتلا شده هیچگونه علائمی نداشته باشد، این بیماری از سه روش گزش کنه به انسان و حیوان، انتقال از طریق خون حیوان آلوده، انتقال از طریق خون انسان آلوده قابل انتقال است.

توحیدی مهر گفت: راه شایع انتقال این بیماری، از دام آلوده به انسان است که هر فردی که با هرکدام از محصولات دامی آلوده تماس داشته باشد، احتمال ابتلا وجود خواهد داشت.

سرپرست اداره کل دامپزشکی قم در خصوص علایم این بیماری گفت:معمولا بیماری تا چند روز نهفته است و بعد از دوره پنهان با علایمی شبیه آنفولانزا، خونریزی زیر پوستی و خونریزی داخلی بروز می‌کند که اگر به موقع درمان نشود، منجر به مرگ انسان می‌شود.

او گفت: گوشت گاو و آلایش گاوی در سردخانه‌های کشتار گاه زیر نظر اداره بهداشت، و دارای مهر و بر چسب دامپزشکی است و هیچگونه مشکلی ندارد.

به گفته او این ویروس براثر پخته شدن کاملا از بین می‌رود، گوشت دام تازه ذبح شده حتما باید به مدت بیست و چهار ساعت قبل از مصرف در یخچال نگهداری شود و برای خرد کردن گوشت حتما از دستکش استفاده کنید.

توحیدی مهر موضوع ساماندهی و جمع آوری سگ‌های ولگرد را هم مورد توجه قرار داد و گفت: وظیفه  اداره کل دامپزشکی استان فقط شناسنامه دار کردن سگ‌های دارای صاحب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار