آزمایش می‌خواهد بازهم سربلند از هر آزمایش باشد

بازگشایی مجدد کارخانه آزمایش مرودشت شرایط باید و نباید‌های رونق تولید داخلی را مرور کرد.

با تاسیس کارخانه آزمایش در دهه ۳۰، ایران توانست نقش مهمی را در تولید لوازم خانگی در بازار داخل و کشور‌های اطراف ایفا کند. این مجموعه صنعتی بعد از انقلاب اسلامی ایران به تملک دولت درآمد.

در ۱۳۸۱ به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد و در مهر ۱۳۸۳ سهام مدیریتی این شرکت با بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال زیان انباشته، توسط آقای جلال شهرابی مدیرعامل و سهامدار وقت گروه صنعتی پیام از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار خریداری گردید و شرکت آزمایش به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی پیام معرفی شد.

در حالی که چند سالی از فعالیت این کارخانه می‌گذشت مشکلات آن آغاز شد، بدهی‌های نجومی شرکت به بانک‌ها و سایر ارگان‌ها که در زمان دولتی بودن شرکت ایجاد شده بود و فشار بانک ملت به عنوان یکی از بزرگترین طلبکاران جهت تصرف کارخانه مرودشت آغاز شد که در زمان دولتی بودن شرکت آزمایش اینگونه فشار‌ها وجود نداشت و با واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سازمان بورس متاسفانه تمامی این مطالبات یک جا مورد درخواست واقع گردید.

البته دلایل مختلفی برای تعطیلی کارخانه عنوان می‌شد از جمله زیان ده بودن محصولات تولیدی به دلیل قدیمی و مستهلک بودن ماشین آلات و تجهیزات و همچنین تکنولوژی قدیمی آن و ورود بی رویه لوازم خانگی چینی، کره‌ای و ...

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز علت این رکود در صنعت استان فارس را عدم حمایت دولت از صنایع و واحد‌های تولیدی عنوان کرد و اینکه بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها چوب لای چرخ تولید می‌گذارند.

بازگشایی آزمایش در بحران خشکسالی نور امیدی برای مرودشت شد

یکی از کارگران سابق کارخانه آزمایش که خودش به علت تعطیلی کارخانه مجبور به ترک مرودشت شد، تعطیلی کارخانه را حادثه‌ای تلخ خواند که باعث بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر شد آن هم در مقطعی که بحران خشکسالی کشاورزی، مرودشت را به ورطه نابودی کشاند، مرودشتی که یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان فارس است و کشاورزی منبع مهم امرار معاش مردمش محسوب می‌شود.

او می‌گوید: در نتیجه تعطیلی این کارخانه کارگرانی که در آن مشغول کار بودند به مرور تعدیل یا بازنشسته شدند و برخی مجبور به مهاجرت از منطقه شدند.

این کارگر سابق آزمایش که بازگشایی کارخانه برایش مفهوم مرور خاطرات تلخ و شیرین است می گوید: در سال ۹۴ و ۹۵ که تولید کارخانه از سر گرفته شد و امید به ادامه فعالیت کارخانه بود اما در نهایت به دلیل افزایش بدهی‌های مالی و مزایده تجهیزات و ماشین آلات کارخانه توسط طلبکاران شرکت، متاسفانه تمامی زیر ساخت‌های کارخانه و ماشین آلات خطوط تولید از کارخانه خارج و کارخانه به طور کامل از چرخه تولید خارج شد و در سنوات بعد نیز بانک ملت، کارخانه را به مزایده گذاشت که با توجه به اقدامات صورت گرفته این مزایده انجام نگردید.

به گفته این کارگر مرودشتی برای مردمی که پیشه اصلی شان کشاورزی بوده و حالا کشاورزی رونقی ندارد بازگشایی مجدد کارخانه آزمایش نور امید برای اشتغال جوانان بیکار است.

او به عنوان یک دوستدار محیط زیست حمایت از صنایعی که کم آب بر هستند و باعث آلودگی هوا نمی‌شوند را ضروری می‌داند و می‌گوید: دلیل تعطیلی کارخانه هرچه بود حمایت از رونق تولید در این شرایط دشوار اقتصادی ضروری است.

گاهی آزموده را آزمودن خطا نیست!

اهمیت ضرورت توجه مسئولان

۲۲ مهرپارسال رئیس‌جمهور در سفر به استان فارس پس از دیدار با مردم روستای کناره مرودشت، بلافاصله از کارخانه آزمایش بازدید کرد و در جریان علت مشکلات این کارخانه قرار گرفت. تأکید رئیس‌جمهور بر احیای واحد‌های تولیدی راکد سبب شد که این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه شود.

سهامداران شرکت اظهار آمادگی کرده بودند که کارخانه را مجدداً احیا و خط تولید را راه‌اندازی کنند و البته مدیران اقتصادی استان نیز تدابیری برای تسهیل در کار این کارخانه انجام داده بودند که نتیجه این شد که این کارخانه پس از سال ها خاموشی، در ۲۸ خرداد ، دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

وعده‌های سهامداران آزمایش برای آینده

شرکت صنعتی پیام در سال ۸۳ از طریق سازمان بورس اوراق بهادار سهام مدیریتی شرکت صنعتی کارخانجات آزمایش را در حالت رقابتی خریداری کرد.

نصراله پارسا، نماینده هلدینگ پیام، در آیین افتتاحیه آزمایش مرودشت گفت: زمانی که شرکت آزمایش به بخش خصوصی واگذار شد ۵۶۰ میلیارد ریال بدهی و ۳۵۰ میلیارد ریال زیان انباشته داشت.

او گفت: مدیران وقت شرکت تلاش کردند تا بتوانند تولیدات کارخانه را افزایش دهند، اما این موضوع همزمان شد با ورود بی رویه واردات لوازم خانگی به کشور که ادامه کار سخت شد و بخشی از فعالیت‌های شرکت آزمایش متوقف شد.

 پارسا گفت: قول می‌دهیم برای ۳ هزار نفر از جوانان فارس اشتغال آفرینی کنیم و من اطمینان دارم با اجرای این طرح به عنوان قطب نمونه صنعتی در کشور معرفی خواهیم شد.

گاهی آزموده را آزمودن خطا نیست!

نماینده گروه صنعتی پیام در خصوص بودجه پروژه تولید آبگرم کن گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان برای همه پروژه و تکمیل آن هزینه شده است.
نماینده هلدینگ پیام این وعده را نیز داد که با راه اندازی تولید کولر، تا دو ماه آینده مرز اشتغال به ۱۰۰ نفر خواهد رسید و تلاش ما در راستای این است که مدیران شرکت به تعهدات عمل کنند و نیازی به برگزاری مزایده نباشد.

در نشستی که با اصحاب رسانه در ۶ تیر برگزار شد محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در پاسخ به علت حضور نیافتن در مراسم افتتاح کارخانه آزمایش گفت: ما با مدیران این شرکت شرط کرده بودیم که تا پایان خرداد، لیست ۱۰۰ نفر بیمه شده جدید را ارائه دهد، اما چون ٤٠ نفر مشغول به کار شده بودند، من به نشانه اعتراض در مراسم شرکت نکردم و به فرماندار مرودشت هم گفتم که شرکت نکند.

ایمانیه گفت: این کارخانه موظف شده که تعداد پرسنل خود را تا پایان شهریور به ۲۵۰ و در پایان سال به ۵۰۰ نفر برساند، در غیر این صورت کارخانه را به مزایده می‌گذاریم، دو سرمایه‌گذار هم اعلام آمادگی کرده‌اند، اما در عین حال تلاش ما در راستای این است که مدیران شرکت به تعهدات عمل کنند و نیازی به برگزاری مزایده نباشد.

برای جلوگیری از تکرار تلخی‌ها حساب شده و با برنامه ریزی عمل کردیم

مهدی شریفی مدیر گروه صنعتی آزمایش می‌گوید: در فاز اول با تولید آبگرمکن ۴۰ نفر مشغول به کار شدند و در فاز دوم که راه اندازی خط تولید کولر آبی است تا پایان شهریور ۶۰ نفر دیگر نیز مشغول به فعالیت خواهند شد.

او می‌گوید: به کار گیری نیرو برحسب نیاز و تخصص از بین نیرو‌های بومی استان فارس با اولویت شهرستان مرودشت و سپس استان فارس انجام می‌شود.

این صنعتگر می‌ گوید:همچنین با سیاست‌های اتخاذ شده این گروه طی چند سال گذشته با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد بستر مناسب در کارخانه مرودشت باعث ایجاد اشتغال پایدار و شاهد حضور روزانه بیش از ۵۰۰ نفر کارگر در کارخانه مرودشت شده ایم؛ که از محل درآمد‌های حاصله نسبت به پرداخت دیون کارگری، تامین اجتماعی، مالیات و سایر ارگان‌ها اقدام گردیده است.

گاهی آزموده را آزمودن خطا نیست!

مدیرگروه صنعتی آزمایش عنوان می‌کند که دو طرح توجیهی به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس ارائه شده و هر دو مورد موافقت ستاد تسهیل استان فارس قرار گرفته که در فاز اول تولید آبگرمکن با ۴۰ نفر تا پایان خرداد بوده که در ۲۸ خرداد به بهره برداری رسید و فاز دوم با راه اندازی خط تولیدی کولر آبی با ۶۰ نیروی دیگر در پایان شهریور ماه خواهد بود.

مهدی شریفی درباره گفته استاندار فارس درباره عمل نکردن مدیران به وعده هایشان می‌گوید: در حال حاضر ما به تمامی تعهدات خود در قالب صورتجلسات ستاد تسهیل و طرح‌های ارائه شده عمل کرده ایم و توقع آقای استاندار در خصوص جذب نیروی کار خارج از طرح‌های ارائه شده در ستاد تسهیل که با ریاست آقای استاندار انجام شده در قالب نقش اجتماعی این گروه صنعتی بوده و جذب نیروی مازاد می‌تواند منجر به مسائل مختلفی شود، ولی تمامی سعی این گروه به کارگیری هرچه بیشتر نیرو‌های بومی و استانی می‌باشد تا در این راه بتوانیم نقش اجتماعی خود را ایفا کنیم.

او درباره اهمیت سرمایه در گردش می‌گوید: در جلسات ستاد تسهیل وعده تامین سرمایه در گردش، پس از راه اندازی، فاز اول تولید داده شده و همچنان پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم مسئولین در این خصوص به وعده‌های داده شده عمل کنند لیکن برای جلوگیری از حوادثی که در گذشته پیش آمد ما چاره‌ای نداریم جز اینکه برحسب برنامه زمان بندی شده پیش برویم.

شریفی درباره جایگاهی که آزمایش در بازار خواهد داشت می‌گوید: این برند معروف در طی سال‌های خاموشی کارخانه‌های تهران و مرودشت برای حفظ امنیت سرمایه، تولیدات خود را در سایر شهر‌های کشور ادامه داده و در طی این سال‌ها انواع یخچال، آبگرمکن، لباس شویی و کولر آبی به بازار عرضه شده و آزمایش جایگاه خود را دربازار دارد.

به باور او با حمایت‌های دولت و تضمین‌های داده شده امید است که برخی دیگر از محصولات لوازم خانگی و سایر محصولات صنعتی با برند آزمایش در کارخانه مرودشت به عنوان سایت اصلی کارخانه آزمایش راه اندازی شود.

شریفی می‌گوید: ما با امید قدم در این راه گذاشتیم با حمایت و امنیت سرمایه می‌توان کارخانه آزمایش مرودشت را تحت عنوان شهرک صنعتی دانش بنیان به قطب صنعتی استان فارس تبدیل کرد و تا به امروز برحسب برنامه پیش رفتیم.

گاهی آزموده را آزمودن خطا نیست!

توقع اشتغال ۱۰۰۰ نفر در روز برای کارخانه تازه از مرگ برگشته!

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد نیز در مراسم افتتاحیه کارخانه آزمایش مرودشت گفت: وقتی کارخانه‌ای تا آستانه مرگ رفته و بعد احیا می‌شود نباید توقع داشت برای افتتاح و بازگشت خط تولید کارخانه ۱۰۰۰ نفر در روز اول مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه آزمایش ۱۵ سال تعطیل بوده است می گوید: کارخانه آزمایش در سال ۹۴ و ۹۵ اعلام آمادگی کرده بود که به تولید برگردد؛ اما بر اساس احکام دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران تصمیم به فروختن تجهیزات آن گرفته شد و‌ ای کاش به جای اینکه دستگاه‌هایی که می‌توانستند تولید را رقم بزنند و از سود فروش آن بدهی‌ها پرداخته شود فروخته نمی‌شد تا امروز شاهد راه اندازی خطوط بهتری باشیم.

این نماینده مجلس به پیگیری‌های صورت گرفته از جانب رئیس جمهور، استاندار و سازمان صمت اشاره کرد و گفت که نه در دفاع از سهامداران آزمایش صحبت می‌کنم نه در تضاد تولید؛ آن چیزی که حقیقت دارد را بیان می‌کنم، در جلسه موانع رفع تولید استان مقرر گردید گام به گام برای احیای کارخانه اقداماتی انجام شود.

او گفت: امیدواریم این گام‌هایی که از سوی سهامداران و مسئولین تعریف شده اندک اندک به آن اشتغال ۲۵۰ نفری و بعد ۵۰۰ نفری برسد و در کنار آن با سرمایه گذاران دیگری هم صحبت شده تا بتوان با توجه به ظرفیت‌های کارخانه و تبدیل به شهرک صنعتی برای اشتغال نخست مردم مرودشت و سپس استان فارس برسیم.

رشیدی کوچی از مدیران شرکت و سهامداران آن خواست تا این نقطه شروع را سرآغازی برای شکوفایی کارخانه بدانند.

حالا باید منتظر شد و دید آزمایش تا چه اندازه می‌تواند در شرایط دشوار اقتصادی و شرایط سختی که تغییرات اقلیمی در حال تحمیل است، در منظقه، تحولات مثبت اقتصادی ایجاد کند و به روز‌های اوجش بازگردد و آیا توجه و حمایت و نظارت مسئولان و تامین سرمایه در گردش این شرکت و رفع مشکلات آن همچنان برای رونق تولید ادامه خواهد داشت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار