پایگاه میراث فرهنگی سیلک به مناسبت روز تیرگان برای کودکان کارگاه آموزشی دوروزه‌ را برای اهمیت آب برگزار کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک گفت: پایگاه با همکاری مدرسه مان و موسسه زیما به مناسبت روز تیرگان برای کودکان کارگاه آموزشی دو روزه‌ای را در محوطه سیلک برگزار کرد تا کودکان ۶ تا ۱۳ سال با بازی، نمایش و خواندن دعای باران علاوه بر آشنایی با آیین کهن و اسطوره‌ای تیرگان به اهمیت مساله آب و حفظ و نگهداری از آن در تاریخ سرزمین ایران پی ببرند.

سید جوادحسین زاده سادات گفت: کودکان در کارگاه آموزشی علاوه بر اجرای نمایش و بازی برای آشنایی با آیین تیرگان با شرکت در این مراسم، قدم در سرزمین اسطوره‌ها و حماسه‌های ایران‌زمین گذاشتند.

به گفته او، تجربه‌های بازیگری در نمایش نبرد سپاه خشکسالی و باران، ساخت تیر و کمان، شرکت در مسابقه آرش کمانگیر، بادبادک‌بازی با ریسمان‌های هفت‌رنگ، فال کوزه و در پایان جشن آب‌پاشان از جمله برنامه‌های کارآگاه ۲ روزه آموزشی کودکان روز‌های ۱۶ و ۱۷ تیر در محوطه باستانی سیلک است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک گفت: طی هزاره‌ها ایرانیان برای گرامی‌داشت آب و طلب باران در روز‌های تفتیده تابستان (۱۳ تیرماه) دست نیایش به سوی ایزد پاک دراز کرده و با برگزاری جشن و پایکوبی بر سر و روی هم آب می‌ریخته اند.

حسین زاده سادات می‌گوید: ۱۳ تیر همان روزی است که آرش کمان گرفت و تیر به سوی خاور انداخت و در جشن کهن ایرانیان «تیرگان» گفته می‌شود.

محوطه باستانی سیلک یکی از آثار ارزشمند تاریخی ایران و جهان در کاشان است که در پرونده ثبت جهانی آن در یونسکو در حال ارزیابی است.

شهرستان کاشان با بیش از دوهزار اثر، یکی ارزشمندترین شهر‌های تاریخی است که ۳۳۵ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی و سه اثر آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.