کام شیرین ۶۰۰ هزار مازندرانی با آب سد البرز + فیلم

تنش آبی ۵ شهرستان مازندران با لوله گذاری ۹۰ کیلومتری آب از سد البرز برطرف شد.

بیش از ۹۰ درصد از آب آشامیدنی مازندران از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود این درحالی است که خشکسالی‌های اخیر بهره برداری از چاه‌ها را تقریبا غیرممکن کرده است

داودیان معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران می‌گوید: امکان استفاده از منابع زیرزمینی در استان و توسعه آن با توجه به برداشت‌های بی رویه و خشکسالی دیگر وجود ندارد.

به گفته او استفاده از ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی استان برای استفاده در آب شرب به عنوان یکی از راه‌های عبور از تنش خشکسالی در شهر‌های مرکزی استان از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفت.

یکی از این طرح‌ها اجرای آبرسانی به شهر‌های گروه الف مازندران از سد البرز است که ساخت تصفیه خانه آن از سال ۱۳۸۸ در روستای درونکلای شرقی بابل شروع شد و در دولت یازدهم و دوازدهم با تزریق بودجه سرعت گرفت.

بابازاده مدیر امور آبرسانی شرکت آب منطقه‌ای مازندران می‌گوید: خط انتقال آب از سد البرز تا شهر فریدونکنار که در انتهای مسیر قرار دارد ۹۰ کیلومتر با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است که تاکنون۷۰ کیلومتر آن با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر بر ثاینه بهره برداری شده است.

به گفته او ۲۰ درصد آب سد البرز با هدف تامین آب آشامیدنی این شهر‌ها از سد خارج می‌شود و با توجه به اینکه این سد روی رودخانه‌های پرآبی قرار دارد هیچ خللی در آبرسانی به زمین‌های کشاورزی منطقه وارد نمی‌کند.

سد البرز یا سد لفور با حجم ذخیره سازی ۱۵۰ میلیون متر مکعب در حد فاصل ۲ رودخانه سیاهرود و بابلرود در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است و علاوه بر تامین آب ۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۳۳۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی برای شهر‌های گروه الف شامل بابل، هادی شهر، بابلسر و امیرکلا با ۵۷ روستا و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت را تامین می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.