ضرورت بازنگری در گسترش رشته‌ها با ظرفیت اشتغال‌پذیری

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: ضرورت دارد ایجاد‌، گسترش و بازنگری رشته‌ها از این پس پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال‌پذیری داشته باشد.

علی‌باقر طاهری نیا با اشاره به ارجاع "هر هفت روز یک مسئله" از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی؛ به یکی از طرح‌های انجام شده در این موسسه اشاره کرد و گفت: در این طرح راهکارهای افزایش سهم مهارت در تحول آموزش عالی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس برخی پیشنهادات عملیاتی و منطقی، مطالعات میدانی انجام شده است.

 طاهری‌نیا با اشاره به ضرورت بازنگری هدفمند و موثر در سرفصل برنامه‌های درسی و آموزشی، توجه به مهارت‌های مبتنی بر مشاغل آینده و تدوین پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال پذیری را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برشمرد.

وی در ادامه بازتعریف آموزش مهارتی و مرز میان زیر نظام مهارتی و سهم مهارت در آموزش عالی را لازم دانست و تاکید کرد: با تعریف فعلی از زیرنظام‌های مهارتی سهم این زیر نظام حدود ۲۰ درصد است و این در حالیست که با همین تفسیر مضیق از مهارت هم طبق برنامه سال ۱۴۰۰ باید به ۳۰ در صد می رسیدیم.

طاهری‌نیا اضافه کرد: شیب تحولی پذیرش دانشجو در دو دانشگاه مهارتی کشور در سال های ۹۷ و ۹۸ باعث عدم تحقق این تکلیف قانونی بوده است.

برنامه‌های تحولی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

طاهری نیا در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و خواندن فرازی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب به تشریح طرح " واکاوی و و تبیین شیوه های افزایش سهم مهارت در نظام آموزش های ایران" در مورد مشکلات آموزش عالی و راهکارهای این مشکلات پرداخت.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پس از اشاره به تاریخچه پنجاه و چهار ساله این موسسه گفت: رویکردهای تحولی و معماری نوین برنامه‌ها و فعالیت‌های موسسه دارای سه بخش است که شامل جهت‌گیری های تحول، پنجره جدید تحولی و اقدامات تحولی است.

وی در ادامه ضمن تشریح پنجره های تحولی موسسه اضافه کرد: پنحره های تحولی را در قالب طراحی شبکه شماع، اندیشکده آموزش عالی و شبکه سنجش نگرش دانشگاهیان طراحی و با کمک دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها عملیاتی خواهیم کرد.

طاهری‌نیا همچنین راه اندازی شبکه متخصصین آموزش عالی و بسط و گسترش ایده " از ما " (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) را عمده اقدامات انجام شده موسسه در زمینه ایجاد پنجره‌های تحولی ذکر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار