با استفاده از روش‌های نوین آبیاری

لوله‌ها به درختان جان می‌دهند/ تجهیز بیش از ۲۵ درصد اراضی آبی به روش‌های نوین آبیاری

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی آبی خراسان جنوبی سبب صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی شده است.

خشکسالی‌های چندین ساله رونق و رمق را از جان درختان و کشاورزی خراسان جنوبی گرفته است.

چند سالی است که لوله‌ها آب را قطره قطره پای درختان می‌رسانند تا در وضعیت بد آبی، درخت زنده بماند و خشکی او را از پا در نیاورد.

شیوه‌های نوین آبیاری، سالانه تا حد زیادی در مصرف آب در حوزه کشاورزی صرفه جویی می‌کند.

افزایش سطح تولید با استفاده از شیوه های نوین آبیاری

یکی از کشاورزان خراسان جنوبی گفت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری نه تنها زمان آبیاری درختان را کاهش داده، سبب افزایش سطح زیرکشت محصولات نیز شده است.

او گفت: اگر یک باغ چندین هکتاری با روش آبیاری سنتی در ۱۰۰ ساعت آبیاری می‌شد، با آبیاری قطره‌ای در ۴۰ الی ۵۰ ساعت آبیاری می‌شود.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: با استفاده از آبیاری نوین، سطح زیرکشت محصولات ۲ برابر شده و بازدهی درختان نیز افزایش یافته است.

او گفت: در یک باغ پسته، عملکرد از ۳ تن در هر هکتار به ۶ تن رسیده است و در مناطقی که گرما زیاد است روش‌های نوین آبیاری بسیار کمک کننده است.

صرفه جویی بیش از ۴ هزار مترمکعبی آب با اجرای سیستم های تحت فشار

محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با استفاده از آبیاری تحت فشار در هر هکتار حدود ۴ هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب در سال صرفه جویی می‌شود.

او گفت: با اجرای آبیاری کم فشار نیز حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مترمکعب آب در سال صرفه جویی صورت می‌گیرد.

محمدی گفت: تاکنون ۳۶ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند که بیش از ۲۵ درصد اراضی آبی استان را شامل می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی استان نیز در حال مجهز شدن به سیستم‌های نوین آبیاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.