روز عید قربان همه کشتارگاه‌های دام استان مرکزی فعالند

کشتارگاه‌های دام در همه شهرستان‌های استان مرکزی در روز عید قربان خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

فتاحی، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در باره نحوه فعالیت کشتارگاه‌های استان و نظارت بر کشتار دام در روز عید قربان مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده تمامی کشتارگاه‌های دام در شهرستان‌های استان مرکزی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ فعال و آماده ذبح دام‌های قربانی خیرین به صورت رایگان هستند.

ذبح دام در روز عید قربان امسان تنها در کشتارگاه‌های استان مرکزی انجام می‌شود و ناظران ذبح شرعی برای بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ در این محل‌ها مستقر و آماده خدمت رسانی به مردم استان هستند.

۶۳ نفر شامل ۴۶ گروه ثابت و سیار نظارتی روز عید قربان وظیفه بازرسی بهداشتی و ذبح شرعی در مکان‌های مجاز عرضه دام زنده در استان مرکزی را برعهده دارند و محل استقرار گروه‌های ثابت ناظر بهداشتی و شرعی در کشتارگاه‌ها و میادین دام و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها است.

این گروه‌ها متشکل از دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌ها در روز عید قربان را در استان مرکزی برعهده دارند.

در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است مردم از هرگونه ذبح دام در منزل، معابر و خارج از کشتارگاه به شدت خودداری کرده و ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌ها و زیر نظر بازرسان شرعی و بهداشتی این اداره کل انجام شود.

با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) نیاز است، قبل از مصرف، گوشت دام‌های قربانی به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

مردم می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ (سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن اداره دامپزشکی شهرستان‌ها تماس بگیرند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.