آمادگی مشهدالرضا (ع) برای تجلی شور و بندگی در عید قربان

عید سعید قربان هر ساله با شور و شعف خاصی به ویژه در دیار بارگاه منور رضوی بر پا است، برای استقبال از این عید بزرگ مسلمانان، امسال تمهیدات لازم از سوی دستگاههای اجرایی در مشهد اندیشیده شده است.

علی نجفی قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد گفت: در حوزه فضا آرایی و زیباسازی منظر شهری در ایام عید قربان و دهه ولایت اقدامات مختلفی نظیر اکران تبریک دهه ولایت و امامت در ۵۳ المان خورشیدی، نصب ۳۸ نماد نوری "یا علی (ع) " در میان ریسه‌های نوری خیابان‌های منتهی به حرم رضوی، نصب ۲۰۰ هزار متر ریسه الوان، نصب ۲۰ هزار پرچم، نصب سه هزار و ۵۰۰ آویز ستونی و نصب پنج نماد گل نوشته با گل‌های شاخه بریده در میادین بیت‌المقدس، بسیج، ملک آباد، شریعتی و بلوار فرودگاه انجام شده است.

او گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در دهه ولایت و امامت، اراضی پادگان ارتش به عنوان یکی از کانون‌های اصلی اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است و برنامه‌هایی نظیر اجرای جشن و نورافشانی به مدت ۱۰ روز، برگزاری جشنواره بازی‌های شهروندی و خیابان هنر و اجرای نقاشی دیواری در میدان مشق پادگان ارتش از عید قربان تا عید غدیر اجرا می‌شود.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد گفت: اولین جشنواره گل و شیرینی در محل بوستان ارم واقع در منطقه چهار شهر مشهد و اجرای پاتوق‌های سرود در سطح شهر از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام است.

نجفی گفت: در جشنواره گل و شیرینی بیش از ۷۰ نماد گل، نماد تعاملی در بوستان ارم نصب شده و بیش از ۳۰ هزار بوته گل در گونه‌های شمعدانی، شمشاد، اطلسی و جعفری نیز کاشته شده است.

او گفت: عرضه شیرینی توسط تولیدکنندگان از دیگر برنامه‌های این جشنواره است، این جشنواره از ۱۸ تا ۲۸ تیرماه همزمان با پایان دهه ولایت و امامت، پذیرای زائران و مجاوران خواهد بود.

سرویس دهی ویژه ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری

وحید مبین‌مقدم مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی مشهد سرویس دهی ویژه این ناوگان در روز عید قربان با ۱۷۰ دستگاه اتوبوس انجام می‌شود. این اتوبوس‌ها از پنج پایانه موقت آیت الله شیرازی، میدان بیت المقدس، میدان طبرسی، خیابان نواب صفوی و خیابان خسروی به زائران و مجاوران سرویس‌دهی خواهند کرد.

او گفت: سرویس‌دهی خطوط ۱ و ۲ قطار شهری در روز عید قربان با ۲ ساعت افزایش انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی مشهد سرویس دهی ویژه این ناوگان گفت: سرویس‌دهی قطار شهری در روز‌های تعطیل از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود، ولی به دلیل برگزاری نماز عید سعید قربان، سرویس‌دهی این ناوگان در روز یکشنبه ۱۹ تیرماه با ۲ساعت افزایش سرویس‌دهی از ساعت پنج صبح آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

ممنوعیت ذبح دام در سطح شهر

محسن رهنمایی مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: گشت مشترک شهرداری، دامپزشکی و بهداشت با هدف جلوگیری و مقابله با ذبح و عرضه غیرمجاز دام زنده در سطح شهر مشهد همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان فعال می‌شود.

او گفت: همزمان با فرا رسیدن ایام عید سعید قربان و انجام سنت حسنه قربانی توسط شهروندان و با توجه به دستور مقام قضایی به‌منظور برخورد با عرضه و ذبح غیرمجاز و غیربهداشتی دام در سطح شهر، واحد رفع سد معبر شهرداری مشهد با همکاری دامپزشکی و بهداشت بازدید‌های مستمر و نظارت‌های گسترده‌ای در سطح شهر خواهند داشت.

مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: هدف از بازدید‌های انجام شده کنترل عرضه و ذبح غیرمجاز دام زنده در شرایط غیر بهداشتی است که علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب در سیما و منظر شهری، زمینه انتقال و انتشار بیماری‌های واگیر خطرناک و مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب کریمه کنگو را تشدید کرده و بهداشت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد، از این رو ۶۰ اکیپ ویژه و هشت گشت مشترک در سطح شهر فعال خواهند بود.

او گفت: تاکنون ۷۰ محل عرضه و ذبح غیرمجاز دام زنده در مشهد شناسایی شده و اخطار‌های لازم به متولیان این مراکز داده شده است که در صورت عدم توجه و انجام تخلف، دام‌های عرضه شده در این اماکن غیرمجاز به سرعت جمع‌آوری خواهد شد.

رهنمایی از شهروندان خواست، به منظور حفظ سلامت خود و خانواده، دام مورد نیاز و قربانی خود را از محل مجاز تعیین شده تحت نظارت دامپزشکی که در سطح شهر به اطلاع عموم رسیده است، تهیه کرده تا از سلامت دام و گوشت آن اطمینان حاصل کنند، همچنین جهت رفاه بیشتر شهروندان، امکان تهیه دام و قربانی به صورت غیرحضوری و از طریق مراکز عرضه مجاز نیز فراهم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار