ذبح اضطراری ۲۱ راس گوسفند در سبزوار به علت بیماری

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: ۲۱ راس گوسفند در کشتارگاه دام سبزوار به علت آنتروتوکسمی ذبح اضطراری شدند.

زید آبادی رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: ۲۱ راس گوسفند با علائم آنتروتوکسمی برای ذبح اضطراری به کشتارگاه دام سبزوار حملذبح اضطراری ۲۱ راس گوسفند در سبزوار به علت بیماری، ذبح و معدوم شدند.

او افزود: به علت ورود سم به خون (سپتی سمی) این گوسفندان، لاشه آن‌ها بعد از گذراندن دوره پیش سرد و بازرسی ناظران و بازرسان دولتی و خصوصی کشتارگاه، معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: بیماری پرخوری یا آنتروتوکسمی در دام نوعی اختلال گوارشی است که نتیجه فعالیت بیش از اندازه باکتری‌هایی است که به صورت طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارد.

زیدآبادی بیان کرد: باکتری کلستریدیوم عامل اصلی بیماری آنتروتوکسمی و پرخوری نتیجه تکثیر این باکتری است و موجب آسیب رسیدن به برخی ارگان‌های اصلی بدن نیز می‌شود.

او تصریح کرد: این باکتری در دستگاه گوارش سمی آزاد می‌کند که به سرعت جذب شده و وارد خون می‌شود و به ارگان‌های اصلی بدن می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار تاکید کرد: تراکم این باکتری‌ها و ترشح سم می‌تواند نتیجه پرخوری و تغییر ناگهانی رژیم غذایی باشد.

زیدآبادی اظهار کرد: واکسیناسیون به موقع و تغییر ندادن چراگاه غنی به فقیر از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌باشد.

او افزود: دامداران توجه داشته باشند که در بهار و پاییز با بیشترین آمار ابتلا به بیماری پرخوری یا آنتروتوکسمی در دام مواجه خواهند بود.

برچسب ها: ذبح دام ، کشتارگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار