عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن گفت: با توجه به ظرفیت مناسب صنعت مبلمان، هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای صنعت قابل دستیابی است.

در "میز اقتصاد" امروز آقایان علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان، علی اکبر کریمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قشلاقی رئیس اداره تولید و سرمایه گذاری وزارت صمت و حسن نیلفروش زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران به موانع تولید پیش روی صنعت مبلمان و علل عدم‌نظارت جدی بر مواد اولیه پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند:

طبق آمار اعلامی در مسیر توسعه صنعت مبلمان چه موانعی روبروست؟

آقای علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان: ‌علی رغم آنکه ۸ درصد اشتغال را صنعت مبلمان به خود اختصاص داده و در کشورهای پیشرفته و صنعتی از نظر اشتغالزایی یا بازدهی اهمیت خاصی قائل هستند، اما در کشور ما با وجود پتانسیل بالای صادرات، یک مقدار ضعیف هستیم.

در حوزه داخل چه مشکلاتی وجود دارد؟

آقای علیرضا عباسی: در پروسه تامین، تولید و توزیع مشکلاتی داریم که انتظار می رود تولیدکننده داخل حمایت شود، درحالیکه دستگاه های نظارتی هیچ نظارتی بر تامین بر تامین کنندگان مواد اولیه ندارند که همین موضوع منجر به ایجاد انحصار شده است به طوریکه عدم نظارت بر قیمت گذاری مواد اولیه موجب شده تا برخی مواد اولیه همچون mdf به مزایده گذاشته شود.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل ها حقوق و عوارض گمرکی باید حذف شود چرا که حقوق و عوارض گمرکی قیمت محصول نهایی را افزایش و قدرت خرید را کاهش می دهد. به عنوان مثال قیمت مبل راحتی بالای ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است که این رقم در توان قشر متوسط نیست و در نهایت این امر منجر به کاهش تعداد کارگاه های تولیدی می شود.

علت تفاوت قیمت پارچه های حلقوی با مشابه خارجی و عدم رقابت با مشابه خارجی چیست؟

آقای عباسی: پارچه های تار و پود در چین ۱.۵۰ تا ۱.۶۰ دلار است که در صورت محاسبه با ارز بالای ۳۰ هزار تومان و حقوق و عوارض گمرکی، واردات پارچه از چین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از تولید داخل است.

علت ارائه آمار متفاوت در صنعت مبلمان چیست؟ در حوزه واردات، مجلس چه اقدامات نظارتی انجام داده است؟

آقای علی اکبر کریمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس: صنعت مبل بسیار مهم و پرتیراژ است و ارائه آمار متفاوت که در این خصوص اشاره شده است، ناشی از تعاریف متعدد در صنعت مبل است.

صنعت مبل بسیار گسترده است که در گزارش به ۲۳ هزار کارگاه تولیدی اشاره شد، هر چند ممکن است تعداد کارگاه غیررسمی بیشتر باشد.

با توجه به کمبود چوب در کشور و ممنوعیت برداشت از جنگل ها، باب مزارع تولید چوب در کشور باز شده که باید توسعه پیدا کند.

در سال ۹۷ با وجود محدودیت ارزی، واردات بیش از ۲ هزار قلم کالا محدود شد، درحالیکه در بحث واردات باید پایداری و تعادل بین نیار واقعی کشور و تولید ایجاد کنیم و در جایی که تولید جوابگوست، از واردات باید جلوگیری کنیم.

آیا کمیسیون صنایع و معادن بررسی و نظارتی بر قیمت ها دارد؟

آقای کریمی: مابدنبال بررسی تخصصی هستیم چرا که اصل بر حمایت از تولید داخل است که با توجه به ظرفیت های تولید، حمایت همانند سایر زمینه ها نباید منجر به ایجاد انحصار در وزارت صمت شود.

با توجه به ظرفیت خوب صنعت مبلمان، ظرفیت های صادراتی خوبی پیش روی صنعت است که قطعا هدفگذاری صادرات یک میلیارد دلاری برای صنعت قابل دستیابی است.

بنابر اذعان تولیدکنندگان علت عدم نظارت تولیدکنندگان داخل بر مواد اولیه چیست؟

آقای قشلاقی رئیس اداره تولید و سرمایه گذاری وزارت صمت: قیمت گذاری در خصوص یک سری کالاها مشمول قیمت گذاری است، همچنین برخی کالاها در کارخانه قیمت گذاری می شود که دولت طی سال های اخیر با برگزاری جلسات بین انجمن ها و تولیدکنندگان بدنبال فراهم کردن تعامل بین تمام ذی نفعان است‌.

علت قیمت گذاری غیرمنطقی و بالای پارچه تولید داخل چیست؟

آقای قشلاقی: تولیدکنندگان اعتراض خود در خصوص افزایش قیمت پارچه های رومبلی باید به سازمان حمایت مراجعه کنند.

علت موفقیت در تولید پارچه های تارو پودی و عدم رقابت در تولید پارچه های حلقوی با مشابه خارجی چیست؟

آقای قشلاقی: گرایش صنعت مبلمان در سال های اخیر به سمت پارچه های حلقوی رفته است و قیمت ناشی از شاخص پارامترهای اقتصادی است، چنانچه واردات به سبب بحث مناسب بودن قیمت انجام شود، پس تکلیف سرمایه گذاری مردم چه می شود‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۰ تير ۱۴۰۱
اینجا از یه محصولی شاید چندین و چند بار مالیات میگیرن . مالیات تنها از محصول نهایی نیست و بسیاری از مراحل تولید یک محصول شامل مالیاته ، مشخصه که قیمت تمام شده افزایش پیدا خواهد کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۱
اگه دولت بی اعتماد دست از سر بازار سرمایه برداره مملکت درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۰۲ ۱۹ تير ۱۴۰۱
کار مانند دولت شد نامه نگاری و بخشنامه و ...
عمرا اگه اهداف صادراتی محقق بشه چون آنهایی که صادرکننده هستن هیچ حمایتی ازشون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۹ تير ۱۴۰۱
حرف از مبلمان شد یادم میاد چندین سال پیش رفتیم مبل بخریم فروشنده گفت 7 میلیون تومن پدر من کلی چونه زد شد 3 میلیون تومن!
آخه مگه میشه روی یه جنس 3 میلیونی 4 میلیون سود بکنند که اینطوری قیمت به مردم میدن! خدا ازشون نگذره این بازار مبله یا بازار مکاره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۹ تير ۱۴۰۱
تا زمانی تار و پود و پارچه را به کشورمان ارزان می فروشند که کارخانجات تولیدی پارچه در داخل کشورمان فعال است !! وقتی آنها تعطیل شدند ، پارچه و تار و پود را به چند برابر قیمت هم به ما نخواهند داد !!!
آخرین اخبار