رها سازی شترها در کنار جاده و نبود ساربان همراه این حیوانات از عواملی حادثه ساز در محورهای خراسان جنوبی است.

سرگردانی شتر‌ها در مراتع اطراف مزارع و جاده‌های روستایی موضوعی است که چندین سال است گریبان گیر بومیان منطقه چاهداشی و دهسلم و دیگر روستا‌ها است و حالا به مشکلی جدی در تردد وسایل نقلیه در جاده نهبندان کرمان و همچنین مزارع و باغات روستا‌های چاهداشی، مهدی آباد و دهسلم شده است.

مردم ساکن روستای مهدی آباد از هجوم شتر‌های سرگردان به مزارع و خسارات آن‌ها به تنگنا آمده و چندین بار موضوع را از طریق جهاد کشاورزی پیگیری کرده اند که گویا نتیجه‌ای در بر نداشته است.

یکی از اهالی مهدی آباد به خبرنگار ما گفت: همه ساله تصادفات زیادی را با شتر‌ها در محور نهبندان به کرمان شاهدیم و باعث کشته شدن افرادی هم شده است، اما کمتر مسئولی به این موضوع رسیدگی کرده است.

حیدری یکی از باغداران  نهبندانی گفت: کشاورزان یک سال کامل زحمت می‌کشند که نتیجه اش را ببرند، اما به با هجوم چند شتر به مزارع و یا باغات نیم و یا بیشتر محصول نابود می شود.

شتر‌های سرگردان بلای جان رانندگان و مزارع

بی آبی عامل حضور شتر‌های سرگردان در روستا است

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای چاهداشی گفت: نبود آب و آبشخور در بیابان باعث شده تا شتر‌های سرگردان به سمت روستا بیایند و علاوه بر خطری که در مسیر جاده ایجاد می‌کنند، به مزارع هم خسارت وارد می‌کنند.

اکبری به عدم پیگیری مسئولان برای جبران خسارت از صاحبان شتر‌ها اشاره کرد و گفت: شتر‌های سرگردان بی صاحب نیستند، اما صاحبان آن‌ها اقدامی برای تجمیع و نگهداری از آن‌ها نمی‌کنند و اگر شتری خسارت بزند با پادرمیانی بزرگان و ریش سفیدان روستا پرداخت خسارت منتفی می شود.

او همچنین به پیگیری موضوع در حدود ۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: از ۵ سال گذشته تا کنون چند بار این موضوع به مراجع قانونی مخصوصا جهاد کشاورزی و دادگستری ارجاع شده، اما تصمیم اجرایی در این باره گرفته نشده است.

شتر‌های سرگردان بلای جان رانندگان و مزارع

شتر‌های سرگردان به نفع دولت ضبط می‌شوند

حیدرپور مدیر جهاد کشاورزی نهبندان نیز در پاسخ گفت: سازمان جهاد کشاورزی متولی دام‌ها است، اما به تنهایی قادر به کنترل همه آن ها نیست.

او گفت: در چندین جلسه که برگزار شد مقرر شد تا شتر‌هایی که در منطقه سرگردانند جمع آوری و در نقطه‌ای که سازمان جهاد تعیین می‌کند برای مدت کوتاهی نگهداری شوند تا صاحبان آن‌ها با مراجعه به سازمان نسبت به تجمیع و یا جبران خسارت احتمالی اقدام کنند که در صورت عدم مراجعه صاحب شتر، شتر‌ها به نفع دولت ضبط می‌شود.


بیشتر بخوانید


به گفته حیدرپور، قرار است از محل فروش شتر‌های سرگردان اطراف جاده و زمین‌های زراعی روستا‌های منطقه سیم خاردار کشیده شود.

شتر‌های سرگردان بلای جان رانندگان و مزارع

نصب شبرنگ روی شتر‌ها اجرا نشد

طی جلساتی که برای تعیین تکلیف این شتر‌ها برگزار شد مقرر شد تا شرکت شترداران جنگ نهبندان برای ۱۰ هزار شتر منطقه کاور‌های دارای شبرنگ تهیه کند.

کارشناسان پس از برآورد قیمت به این نتیجه رسیدند که مقرون به صرفه نیست.  حال باید برای این معضل چاره ای اندیشید تا بتوان جان مردم و رانندگان و از سویی حاصل دسترنج کشاورزان را نجات داد.

گزارش از کاظم حیدری

برچسب ها: شتر ، دام ، شترهای سرگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
امان از خشکسالی و بی آبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
گوشت شتر بمراتب از گوشت گاو بهتره