معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از شناسایی ۸۷ روستای دارای تنش آبی در این استان خبر داد.

حمیدرضا نیکداد  با اشاره به افزایش روستا‌های در معرض تنش آبی طی ماه گذشته گفت: منظور از دچار تنش آبی شدن این روستا‌ها به معنای خشک شدن منابع آبی آن‌ها نبوده بلکه منابع آب آن‌ها کم شده و با کسری آب مواجه هستند که از طریق آبرسانی سیار جبران می‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان  گفت: برخی از این روستا‌ها براساس کسری آب ممکن است به صورت روزانه و یا هفتگی و یا هر چند روز یک بار آبرسانی سیار شوند.

او با اشاره به وجود ۱۰۶۲ روستا در سطح استان همدان گفت: اکثر آب روستا‌های استان همدان از سه منبع قنات، چشمه‌ها و چاه‌ها تأمین  می‌شود و تقریباً روستا‌های تأمین‌شده از آب سطحی در استان تعداد کمی وجود دارد.

نیکداد گفت: کاهش بارش ها، اُفت و کاهش دبی در قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها ایجاد می‌کند و به علت کاهش دبی که در این منابع تولیدی آب اتفاق می‌افتد، ناچار به آبرسانی سیار به روستا‌های دارای تنش آبی می‌شویم.

او با تأکید بر مشارکت همه مردم در رعایت الگوی مصرف و مدیریت مصرف آب گفت: برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از پایین آمدن سطح دبی منابع آبی باید این مدیریت مصرف در تمام حوزه‌های مختلف از جمله شرب و کشاورزی همگانی شده و نسبت به رعایت الگوی مصرف حساس‌تر باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.