علاقمندان به بازی‌های ویدئویی فعالیت مغزی و مهارت‌های تصمیم گیری خاصی دارند.

بر اساس مطالعه‌ای تازه که محققان دانشگاه ایالتی جورجیا انجام داده اند، گیمر‌های معمولی بازی‌های ویدئویی مهارت‌های تصمیم‌گیری حسی و فعالیت بهبود یافته در نواحی کلیدی مغز را در مقایسه با افراد غیربازی نشان می‌دهند.

نویسندگان این مطالعه که از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (FMRI) در این مطالعه استفاده کردند، گفتند که یافته‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی می‌توانند ابزار مفیدی برای آموزش تصمیم‌گیری ادراکی باشند.

موکیش دهامالا استاد نجوم و موسسه علوم اعصاب دانشگاه ایالتی جورجیا گفت: «بازی‌های ویدئویی توسط اکثریت قریب به اتفاق جوانان ما بیش از سه ساعت در هفته انجام می‌شود، اما تأثیرات مفید آن بر توانایی‌های تصمیم‌گیری و مغز کاملاً شناخته شده نیست.»

دهامالا گفت: «کار ما پاسخ‌هایی به این موضوع ارائه می‌کند. پس از شناسایی شبکه‌های مغزی مرتبط، می‌توان از بازی‌های ویدئویی به طور مؤثر برای به عنوان مثال، آموزش تصمیم‌گیری مؤثر و مداخلات درمانی استفاده کرد».

پروژه تحقیقاتی ایالت جورجیا شامل ۴۷ شرکت کننده در سن کالج بود که ۲۸ نفر به عنوان بازیکنان معمولی بازی‌های ویدئویی و ۱۹ نفر به عنوان غیربازیگر طبقه بندی شدند.

افراد در داخل یک دستگاه FMRI با آینه‌ای قرار گرفتند که به آن‌ها اجازه می‌داد بلافاصله سیگنالی را ببینند و سپس نقاط متحرک را نمایش می‌داد. از شرکت کنندگان خواسته شد دکمه‌ای را در دست راست یا چپ خود فشار دهند تا جهت حرکت نقاط را مشخص کنند یا در صورت عدم حرکت در برابر فشار دادن هر یک از دکمه‌ها مقاومت کنند.

این مطالعه نشان داد که بازیکنان بازی‌های ویدئویی در پاسخ‌های خود سریع‌تر و دقیق‌تر بودند و تجزیه و تحلیل اسکن‌های مغزی حاصل نشان داد که این تفاوت‌ها به افزایش فعالیت در بخش‌های خاصی از مغز مربوط می‌شود.

نویسندگان می‌گویند: "این یافته‌ها نشان می‌دهد که انجام بازی‌های ویدئویی به طور بالقوه بسیاری از فرآیند‌های فرعی احساس، ادراک و نقشه برداری را برای بهبود مهارت‌های تصمیم گیری افزایش می‌دهد. "

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که هیچ تقابلی بین سرعت پاسخ و دقت وجود ندارد، زیرا بازیکنان بازی ویدئویی در هر دو معیار بهتر عمل می‌کنند.


منبع: medicalexpress

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۶ تير ۱۴۰۱
منظور نویسنده مقاله بازی های فکری و معمایی و ساختنی هستش

نه بازی های خشونت و قتل و عام و فساد و محتوای آلوده