یافته‌های جدید نشان می‌دهد در برخی کشور‌های اروپایی، بیماران کرونایی هزینه‌های فراوانی را برای یک نوع درمان تهاجمی اثبات نشده می‌پردازند.

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد در برخی کشور‌های اروپایی، بیماران مبتلا به کرونا به «اهدای پلاکت» به عنوان یک درمان تهاجمی برای بیماری شان روی آورده اند. با وجود این، کلینیک‌هایی در کشور‌هایی نظیر قبرس، آلمان و سوئیس به بیماران مبتلا به کرونا که در پی ابتلا به ویروس کرونا، علائم طولانی مدتی را تجربه می‌کنند، پیشنهاد می‌کنند تا به «اهدای پلاکت» بپردازند.

بر پایه آنچه که در «مجله پزشکی انگلستان» (British Medical Journal) آمده، این بیماران کرونایی تا ۶۰ هزار دلار را در کلینیک‌هایی در قبرس، آلمان و سوئیس برای درمان‌هایی هزینه می‌کنند که تا حد زیادی برای درمان «کرونای طولانی مدت» آزمایش نشده است.

با وجود دشواری‌های پزشکی که وجود دارد، اما برخی بیمارانی که از کرونا بهبود یافته اند، علائم مداومی از جمله «مه مغزی»، تپش قلب، تنگی نفس، بیماری و درد در قفسه سینه را گزارش کرده اند.

«اهدای پلاکت» یا «آفرزیس» روندی است که طی آن خون فرد از طریق یک سوزن در یک بازو خارج می‌شده، از طریق یک فیلتر عبور داده می‌شود و سپس از طریق یک بازوی دیگر به بدن بازگردانده می‌شود. این روش گاهی اوقات برای افرادی که دچار اختلالات خونی و چربی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما هنوز شواهد محکمی که نشان دهد این روش برای بیماران کرونایی نیز مفید است، وجود ندارد.

این نشریه سپس با اشاره به یکی از این موارد می‌نویسد: «Gitte Boumeester» یک کارآموز روانپزشکی در شهر «آلملو» هلند هست که در نوامبر سال ۲۰۲۰ به کرونا مبتلا شد. او به این نشریه گفت که وی دچار کوفتگی شدید بدن و سایر علائم این بیماری شده بود؛ اما پزشک عمومی وی قادر به ارائه راه حلی بری وی نبود. از همین روی، وی تصمیم گرفت تا به کلینیکی در قبرس برود. او می‌گوید: با خودم فکر کردم دیگر چه چیز بدتری را دارم که ممکن است از دست بدهم؟

او می‌گوید: پول تنها چیز بود و من فکر کردم که باشد؛ این خوب است؛ چرا آن را امتحان نکنم.

این بیمار هلندی پس از دوماه اقامت در شهر «لارناکا» در قبرس که طی آن، هر هفته دوبار به یک کلینیک خصوصی می‌رفت و پس از شش بار «اهدای پلاکت» با هزینه هرجلسه درمان ۱۷۰۰ دلار، بدون آنکه بهبودی قابل توجهی بدست بیاورد، به هلند بازگشت.

وی در مجموع، با درمان‌های اضافی مانند «هایپرباریک اکسیژن» (اکسیژن پرفشار) و قطره‌های ویتامین داخل وریدی، حدود ۶۰ هزار دلار هزینه کرده بود.

وی پس از خواندن صفحه فیسبوکی انجمن آفرزیس که اهدای پلاکت (آفرزیس) را به عنوان درمانی برای کرونای بلند مدت معرفی کرده بودند، به قبرس سفر کرده بود.

«شمیل هارون» مدرس بالینی مراقبت‌های اولیه در دانشگاه بیرمنگام و پژوهشگر در زمینه درمان کرونای طولانی مدت در بیماران بستری نشده به مجله پزشکی انگلستان (BMJ) می‌گوید نگرانی‌هایی در خصوص قابل اطمینان بودن درمان‌های نوظهور جدید وجود دارد.

او در ادامه گفت: تعجبی ندارد افرادی که قبلا (پیش از ابتلا به کرونا) عملکرد بالایی داشتند، اکنون ناتوان و ضعیف شده اند و قادر به کار کردن نیستند و از لحاظ مالی نمی‌توانند خود را تأمین کنند و از همین روی، به دنبال درمان‌های دیگر می‌گردند.اما افراد با دستیابی به این درمان‌ها که هیچ مدرکی مدرکی در خصوص اثربخشی آن‌ها وجود ندارد، ممکن است ورشکست شوند.

طبق تحقیقاتی که «مجله پزشکی انگلستان» به انجام رسانده، هزاران نفر به کلینیک‌هایی روی آورده اند که سرویس‌های مشابهی را ارائه می‌دهد و این افراد اقدام به اشتراک گذاری تجربه هایشان در این زمینه از طریق فیسبوک روی آورده اند.

منبع: پایگاه iflscience و پایگاه نشنال نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار