ایوب فصاحت درباره شکسته شدن انحصار میدان مرکزی میوه و تره بار اظهار داشت: ما برنامههایی را با عنوان برنامههای تحولی مجموعه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران داریم که ممکن است از این برنامهها تعابیر مختلفی شود.
وی افزود: زنجیره تامین مجموعه ما سالهاست تکمیل شده و تنها به کار غرفه داری پرداخته شده است، در همین راستا برنامه داریم با احداث مجموعه صنایع تکمیلی مانند سردخانه، سورتینگها و … محصولات کشاورزان را به صورت مستقیم خرید داشته باشیم.
فصاحت با بیان اینکه قصد داریم در دورانی که با کمبود محصول مواجه میشویم، ذخیرهسازیهایی را داشته باشیم گفت: میخواهیم با ذخیره سازی مناسب بتوانیم در دوران نیاز از آنها استفاده لازم را داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین سازمان تره بار شهرداری تهران ادامه داد: اگر حاکمیت ورود به مجموعه بازاریابی محصولات کشاورزی نکند و گردش اطلاعات قیمتی در حوزه بازرگانی شفاف نشود، انحصارهایی در نقاط مختلف ایجاد میشود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دیگر تره بار در زمینه دسترسی بهتر شهروندان به محصولات گفت: میدان مرکزی یکی از میادینی هست که بخشی از آن تابع سازمان مدیریت میادین است؛ اما در این جا دست به دست شدنهایی را داریم که کشاورز مستقیم محصول خود را نمیفروشد.
فصاحت با بیان اینکه ما ۲ دسته تولیدکننده داریم گفت: کشاورزانی را داریم که مستقیم بار خود را میفروشند و وقتی قیمت بازار را میبینند، محصول خود را پایینتر از غرفه کناری نمیفروشند و به قیمت بالا عرضه میکنند.
وی ادامه داد: ما سازماندهی خواهیم داشت که ۱۵ محصول مورد نیاز مردم را به صورت مستقیم از تولید کننده عرضه کنیم تا شفافیت قیمت ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با بیان اینکه اکنون عرضه محصول این گونه نیست گفت: در حال حاضر دلالهایی در میدان مرکزی محصول را خریداری میکنند و در میادین تحویل حجره دار یا واسطهای دیگری میدهند.
وی گفت: ما بررسی کردهایم اگر از مزرعه خرید مستقیم داشته باشیم، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت را در عرضه خواهیم داشت. مقایسهها نشان داده خرید مستقیم کاهش چشمگیری دارد و این موضوع را در دستور کار داریم.
فصاحت گفت: با این کار محصول به صورت مستقیم در میادین ما عرضه خواهد شد و دیگر در میدان مرکزی دست به دست نخواهد شد.