رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با اشاره به اینکه قانون انتخابات در ریاست جمهوری و مجلس، قانون ضعیفی است و اگر این قانون اصلاح نشود، آسیب‌هایی که بوده و ادامه دار خواهد شد، گفت: شورای نگهبان فرقی بین هیچ فردی در جامعه نمی‌بیند.

حجت الاسلام محمد عباس زاده در نشست خبری به مناسبت ۲۶ تیرماه روز شورای نگهبان گفت: جامعه اسلامی چه ویژگی دارد و چگونه جامعه ایست و در سایه شناخت این موضوع جایگاه نهاد‌های مختلف روشن و مشخص می‌شود.

او با اشاره به اینکه جمعی از افراد در کنار هم جمع می‌شوند و یک جامعه را تشکیل می‌دهند، گفت: جامعه افراد، هدف از آن جامعه را مشخص می‌کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با اشاره به اینکه ارتباط بین اجزای جامعه، وضعیت جامعه را شکل می‌دهد، گفت: انسان که اشرف مخلوقات است و جامعه انسانی هم باید جامعه اشرف مخلوقات باشد و انسان فراتر از دیگر جانواران باید زندگی کند و اسلام آمده است تا افق زیست انسانی و جامعه‌ای ما را فزونی بخشد.

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به اینکه جامعه بدون خدا بخشی از زندگی اش می‌لنگد، اظهار کرد: تئوریسین‌های غربی اشاره می‌کنند جامعه منهای خدا، شکست خورده است.

او با اشاره به اینکه جامعه اسلامی مثل یک موجود زنده است، گفت: اندیشه ولایت فقیه می‌گوید، ولی فقیه مغز متفکر این جامعه است و راهبری سیاست‌های کلی بر عهده این مغز متفکر است و رهبری که یک شغل اجرایی نیست و سایر نهاد‌های وابسته با رهبری سعی دارند این راهبری را شکل دهند.

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به اینکه مصداق ادامه انقلاب، همین قوانینی است که از سوی مجلس و مجمع تشخیص بیرون می‌آید و شورای نگهبان حارس این قوانین است، تاکید کرد: این شورا وظیفه دارد قوانین را بر اساس شرع مقدس و قانون اساسی بررسی کند و افراد دخیل بر قانون و اجرا کننده قانون را مورد بررسی قرار دهد.

او با اشاره به در بحث نظارت بر انتخابات یک شبکه وجود دارد، اظهار کرد: انتخابات در هر شهر به وسیله افراد خاصی شکل می‌گیرد و یکی از وظایف ما نظارت بر همین شبکه است و در هر موقعیتی که نظام نیاز به انتخابات داشته باشد، این شبکه پویا و فعال است.

این مقام مسئول در استان با اشاره به اینکه افرادی که کاندیدا هستند و یا احتمال می‌دهیم کاندیدا خواهند بود، رصد می‌شوند، اضافه کرد: نیاز است غیر از ایام انتخابات این مسئله را داشته باشیم تا بتوانیم احراز صلاحیت را داشته باشیم.

او گفت: تنها جایی که انتخابات آن به شورای نگهبان ارائه نشده است همین انتخابات «شوراها» است و انتخابات شورا‌ها هم مشکلاتی پیش آورده است و این انتخابات به عهده مجلس شورای اسلامی است و هنوز به دست شورای نگهبان ارائه نکرده است.

حجت الاسلام عباس زاده اضافه کرد: هر پرونده سه بار قضاوت جمعی می‌شود تا رد افراد حتی الامکان کمترین خطا را داشته باشد.

او با اشاره به اینکه قانون انتخابات در ریاست جمهوری و مجلس، قانون ضعیفی است و اگر این قانون اصلاح نشود، آسیب‌هایی که بوده و ادامه دار خواهد شد، افزود: انسان هم امکان خطا دارد و شورای نگهبان خودش را پدر جامعه می‌داند و فرقی بین هیچ فردی در جامعه نمی‌بیند و قرار نیست ما آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشیم.

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به اینکه در سال ۹۵، مقام معظم رهبری ، سیاست کلی انتخابات را اشاره کردند، اظهار کرد: شورای نگهبان مجری انتخابات نیست و ناظر بر این مسیر است.

او با اشاره به اینکه قانون اگر قرار است اصلاح شود، مجلس و دولت باید کنار هم باشند و این قانون زودتر مشخص شود، اضافه کرد: از سال ۹۵ تاکنون این فرمایش رهبری معظم انقلاب روی زمین مانده است.

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به اینکه وزارت کشور مسیر اصلاح قانون انتخابات را به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، تاکید کرد: امیدوارم مجلس و دولت قانون را سریعتر ارائه کنند و اگر نشد شورای نگهبان قانون را ارائه می‌کند و آن زمان دیگران گلایه نکنند.

او با اشاره به اینکه همایش برای اعضای شبکه نظارت در هر شهرستان برگزار می‌شود، گفت: مسابقات ورزشی، زیارت قبور شهدا و جلسات مختلف برای شبکه نظارت از جمله برنامه‌های این ایام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.