استاندار اصفهان:

رویکردها باید در زمینه اقناع و مردمی سازی تغییر پیدا کند

استاندار اصفهان گفت:رویکردها باید در زمینه اقناع و مردمی سازی تغییر پیدا کند و باید برای ذینفعان در طرح‌ها، نقش محوری در نظر گرفته شود.

سیدرضا مرتضوی امروز در هشتاد و هفتمین جلسه "شورای مسکن" استان اصفهان با بیان اینکه هیچ راه دیگری نداریم جز اینکه کار کردن با مردم را باور داشته باشیم افزود: باید در کنار بازآفرینی بافت‌های تاریخی و سنتی، بازآفرینی سرمایه اجتماعی هم در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: رویکرد‌ها باید در زمینه اقناع و مردمی سازی تغییر پیدا کند و باید برای ذینفعان در طرح‌ها، نقش محوری در نظر گرفته شود.

استاندار اصفهان اظهار داشت: با ارائه نقش اساسی به ذینفعان، تعلق خاطر در آن‌ها ایجاد می‌شود و در ادامه مسیر همراهی بیشتری را با ما خواهند داشت.

وی اضافه کرد: بسیاری از اتفاق‌هایی که در بعضی از طرح‌ها رخ داده ناشی از رویکردی است که دقت و توجه لازم نسبت به مشارکت دادن مردم و ایجاد تعلق خاطر آن‌ها در این طرح‌ها وجود نداشته است.

بازآفرینی سرمایه اجتماعی در اولویت قرار گیرد

مرتضوی با تاکید بر پرهیز از رویکرد سودجویانه به این موضوع ها، تاکید کرد: باید سرمایه اجتماعی و مردمی که در سال‌های گذشته در حد اعلا در استان و کشور وجود داشته را بازآفرینی و احیا کنیم و بازآفرینی نسبت به سرمایه اجتماعی، بعنوان یکی از طرح‌های است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه مالکان در طرح توسعه حرم زینبیه مشارکت داده شوند و در برنامه ریزی‌های آینده از مزایای تجاری و مسکونی این محل بهره‌مند شوند، اعتمادشان افزایش پیدا خواهد کرد، در غیر اینصورت با ناهمراهی آنها، ناکام خواهیم شد.

به گفته وی، در صورتیکه مردم را در طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری‌ها مشارکت ندهیم اگرچه از لحاظ اقتصادی و کوتاه مدت، سودی نصیب ما خواهد شد، اما از نظر سرمایه اجتماعی شکست خواهیم خورد.

استاندار اصفهان گفت: مردم در سال‌های ابتدای انقلاب برای واریز پول و مشارکت در حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) صف‌های طولانی می‌بستند، اما امروز، آن سرمایه اجتماعی در حد اعلا را از دست دادیم.

وی خاطرنشان کرد: کار‌های بسیاری را در کشور و استان با یک نگاه مردمی به پیش بردیم که تنها شامل بازآفرینی محله همت آباد نمی‌شود و مرمت قنوات، پروژه‌های آبرسانی به روستا‌ها و صد‌ها طرح دیگر از جمله این طرح هاست که با نگاه مردمی اجرا شد.

مرتضوی با اشاره به خط ۲ مترو اصفهان هم که روز گذشته مورد بازدید قرار گرفت افزود: ساخت ایستگاه‌های این خط با نگاه مردمی سازی در حال انجام است و در صورتیکه شهرداری به مشارکت مردم توجهی نداشته باشد طرح‌ها به خوبی پیش نخواهد رفت.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه سازی این اقدامات در این گونه جلسه ها، بیان کرد: امروز سرمایه‌های بسیاری در کشور وجود دارد که باید برای ساخت و اجرای طرح‌ها از آن‌ها استفاده کنیم و طرح همت آباد بعنوان یک طرح موفق است، اما منحصر به فرد و استثنایی نیست و صد‌ها طرح دیگر در بخش‌های دیگر با نگاه مردمی سازی با موفقیت اجرا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار