معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طرح انتخاب کتابدار برای خرید کتاب و ارائه آن به اعضای کتابخانه‌های عمومی در حال اجراست.

آقای میرعبداللهی با بیان اینکه هیچ کتاب مهمی در بازار نشر ایران، به ویژه در رده‌های پرامانت از سبد ارزیابی و خرید این نهاد بیرون نمی‌ماند، گفت: با این حال به دلایلی، چون کمبود منابع مالی و محدودیت فضا، برخی کتاب‌ها را کمتر می‌خریم.

نهاد کتابخانه‌ها ناگزیر به انجام نوعی انتخاب است چرا که منابع درآمدی این نهاد محدوده بوده و همچون بسیاری از نهادها، بخش عمده درآمد‌های آن، صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شده و قسمت مهمی از درآمد‌ها نیز برای تامین تجهیزات کتابخانه‌ای هزینه می‌شود و از این رو هزینه نهاد، تنها محدود به خرید کتاب و مجله نیست.

محدود بودن فضای فیزیکی کتابخانه‌ها به عنوان بخش دیگری از عوامل سخت‌افزاری در گزینش و انتخاب کتاب‌ها است.


بیشتر بخوانید


عوامل فرهنگی و شناخت ارزیابانه نهاد از محتوای منتشر شده نیز در این حوزه دخیل است.

به مخاطبان و اعضای کتابخانه‌ها این اطمینان داده می‌شود که رصد نهاد در بازار نشر به منظور انتخاب و خرید کتاب، کم‌نظیر است.

در طرح انتخاب کتابدار برای خرید کتاب و ارائه آن به اعضای کتابخانه‌های عمومی، کتابداران می‌توانند از بین فهرست متنوعی که نهاد به آنان ارائه می‌کند، عناوینی را انتخاب کنند.

همچنین کتابداران می‌توانند به صورت موردی، کتابی را که نیاز دارند اعلام کنند که در صورت بررسی و تایید، تهیه و برای آنان ارسال خواهد شد.

تا پایان امسال «کتابخانه بدون کتاب» در بوستان دانشجوی تهران راه‌اندازی خواهد شد و خدمات دیجیتالی هم به شکل فروش و هم به صورت امانت به مخاطبان ارائه می‌شود.

تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور به ویژه کتابخانه‌های مرکزی به برخی خدمات مجازی و اینترنت پرسرعت و رایگان از دیگر اقدامات نهاد در این حوزه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار