مسئول پایگاه تاریخی الموت گفت: مرحله جدید کاوش‌های باستان شناسی بنای مولاسرای قلعه حسن صباح الموت آغاز شد.

حمیده چوبک مسئول پایگاه تاریخی الموت و سرپرست کاوش‌های باستان شناسی این منطقه  گفت: آغاز این کاوش‌ها به دنبال اجرای مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین در راستای حفاظت، مرمت و ساماندهی سایت موزه الموت آغاز شده است.

وی اظهار داشت: این کاوش‌ها براساس مجوز شماره ۴۰۱۳۱۶۵۷ پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و پس از تجهیز و آماده سازی کارگاه کاوش آغاز شده است.

سرپرست این کاوش با بیان اینکه تاکنون ۱۴ فصل کاوش باستان‌شناسی در این محوطه صورت گرفته است، اظهار کرد: اجرای این فصل از کاوش‌ها به‌منظور ایجاد راه دسترسی گردشگران به ورودی مولاسرا (مسجد و گنبدخانه) است که پیش‌بینی شده با اجرای کاوش و ساماندهی، در هفته دولت برای بازدید گردشگران آماده‌سازی شود.

وی گفت: بنای مولاسرا در قلعه الموت که در واقع محل اقامت و مسجد فرمانروای دژ (حسن صباح و جانشینان او) بوده، دارای گنبدخانه، ایوان شمالی با سردر آجری پرکار، صحن چهارگوش میانی با دو سردابه در میان صحن، ایوان جنوبی با سردر بلند با آجرکاری‌های پرکار دوره اسماعیلیه و دو تالار شرقی و غربی است.

چوبک ادامه داد: معماری با شکوه گنبدخانه این بنا یادآور کاخ خلفای بغداد و بنا‌های هم‌زمان آن، چون گنبد علویان همدان، گنبدخانه مسجد جامع و مدرسه حیدریه قزوین است که سه دوره ساختاری در سده‌های ۵، ۶ و ۷ هجری (دوره اسماعیلیه) را شامل می‌شود.

قلعه تاریخی حسن صباح در شمال روستای گازرخان در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد و در سال ۲۲۶ هـ. ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است.

این قلعه در سال ۴۸۳ به تصرف حسن صباح در آمد و به یکی از پایگاه‌های مهم حکمرانی اسماعیلیان در ایران تبدیل شد و تا زمان سقوط این سلسه به سال ۶۵۴ مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه، خندق‌های سنگی برای جلوگیری از نفوذ مهاجمان، انبار‌های ذخیره آب و آذوقه و سیستم پیچیده آب رسانی از ویژگی‌های این قلعه به شمار می‌رود.

قلعه حسن صباح در سال ۸۱ به شماره ۷۲۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار