شهردار مهاباد گفت: عملیات اجرایی بازسازی حوضخانه مسجد رستم بیگ توسط شهرداری و با همکاری اداره میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

بابک رستم پور گفت: برابر تفاهم نامه منعقد شده با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و با رویکرد حفظ بافت‌های با ارزش سطح شهر، توسعه محیط پیرامون، ایجاد مکانی درخور شان بازدید کنندگان و همشهریان، عملیات اجرایی بازسازی حوضخانه مسجد رستم بیگ توسط شهرداری با همکاری اداره میراث فرهنگی شامل محوطه سازی دیوار‌های مشبک و طاق نما طی هفته آینده شروع خواهد شد.

وی گفت: همچنین طی بازدید‌های به عمل آمده با کارشناسان فعال حوزه میراث فرهنگی بازسازی سایر حوضخانه‌های شهر از جمله "شادرویش" در دستور کار قرار دارد.

حوضخانه مسجد رستم بیگ با قدمتی که به دوره قاجار باز می‌گردد، در صحن مسجد رستم بیگ قرار دارد و در سال ۱۲۳۰ هجری قمری ساخته شده است.

آجر‌های بنا از نوع چهارگوش قرمز هستند و ملات به‌کار رفته شامل گچ و خاک است که گنبدی آجری و مدور نیز روی بنا قرار دارد و طاق‌های آن سه قسمتی (جناغی) آجری هستند.

از آنجا که این حوضخانه؛ درون مسجد قرار دارد؛ به نظر می‌رسد از آن به‌عنوان وضوخانه استفاده می‌کردند.

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۷۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از دیدنی‌های شهر مهاباد به شمار می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.