همین چند روز پیش بود که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه از ایجاد سیستم تبادل ارزی مشترک بین ایران و روسیه خبر داد.

همین چند روز پیش بود که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه از ایجاد سیستم تبادل ارزی مشترک بین ایران و روسیه خبر داد.

موضوعی که پیشتر علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره آن گفته بود که ارزهای محلی و پیمان‌های پولی دو و چندجانبه وسیله و راه‌حل مناسبی برای خنثی‌کردن ابزار سلطه و سیاسی ارزهای جهان روا خواهد بود و در همین راستا شاهد برداشتن گام اول و بسیار مهم در زمینه پیمان پولی دوجانبه ایران و روسیه هستیم.

البته از همان زمانی که خبر از این حضور روبل به جای دلار در مبادلات دو کشور انجام شد. بسیاری از ایجاد سیاه نمایی هم جا نماندند. صحبت‌هایی که باعث شد به سراغ روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا برویم و درباره چند و چون این ماجرا بیشتر جویا شویم.

 

حضور روبل و خداحافظی با دلار یکی از دستاوردهای سفر پوتین به تهران بود/هر دلار آمریکا معادل ۵۳ روبل است

هرروز بر ارزش روبل افزوده می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: به طور کلی حضور روبل روسیه در مبادلات دو کشور را چطور ارزیابی می‌کنید و چه دستاوردهایی برای کشورمان دارد؟

مدبر: یکی از دستاورد‌های مهم اجلاس آستانه و سفر ولادیمیر پوتین به تهران خصوصا در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشت تاکید بر تبادل مالی مشترک بر مبنای پول مشترک بین ایران و فدراسیون روسیه بوده است، موضوعی که بر مبنای سیاست‌های ضد تحریمی اعمال شده است.

از سال ۲۰۱۴ و پس از شرایطی که بعد از ابتکار عمل نظامی روسیه در اوکراین صورت گرفت، با وجود تمام تحریم‌هایی که توسط غرب بر ضد روسیه ایجاد شد شاهدیم که روسیه ارزش پول ملی خود را به شدت حفظ کرده و هرروز نیز بر ارزش پول ملی روسیه یعنی روبل افزوده می‌شود.

روس‌ها آمادگی جنگ با ناتو را داشتند و سیاست ملی خود را بر مبنای پول ملی قرار دادند

امروز هر دلار آمریکا معادل ۵۳ روبل است، البته ارزش پول روسیه پیش از شروع عملیات علیه اوکراین هم بسیار بالا بوده است. روس‌ها سال هاست پیش بینی می کنند مبنی بر اینکه آمریکا شرایط تحریمی متنوعی را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد و آمادگی این را داشتند که جنگی بین روسیه و ناتو صورت بگیرد. از همین رو نیز سیاست تبادلات مالی خود را با کشور‌های دوست بر مبنای پول ملی انجام دادند.

حضور روبل و خداحافظی با دلار یکی از دستاوردهای سفر پوتین به تهران بود/هر دلار آمریکا معادل ۵۳ روبل است

الان تبادل یوان به روبل بین روسیه و چین بالای ۵۰ درصد است، این یعنی سیاست دلار زدایی بالای ۵۰ درصد بین روسیه و چین شکل گرفته و بخشی از کشور‌های اتحادیه اوراسیا بر مبنای پول ملی با روسیه تبادل می‌کنند و این اتحادیه هم در حوزه شکستن تحریم‌ها  و هم در راحتی تبادل بین ایران و روسیه هم در اشتیاق تجار ایرانی و روسی برای انجام مبادلات بالاتر از شرایط فعلی ما که رقم قابل توجهی نیست صورت می‌گیرد.

همانطور که می دانید ما یک نقشه راهی داریم که براساس آن تبادلات مالی ما با روسیه بالاتر از ۱۰ میلیارد دلار است. البته اینکه من از واژه دلار استفاده می کنم به این دلیل است که باید معادل سازی این با ریال انجام شود.

معادل آن یعنی ۱۰ میلیارد دلار ضربدر ۵۳ . طبعا وقتی ما تبادلات خود را بر مبنای پول ملی انجام دهیم  اشتیاق تجار ما در راستای راحت‌تر شدن تبالات افزایش می‌یابد. 

ما به خاطر تحریم‌های غیر قانونی آمریکا، امکان دریافت و جا به جایی وجه  از طریق دلار از طریق شبه‌های مختلف بانکی را نداشتیم که این یک گشایش اساسی برای ما ایجاد خواهد کرد. ناگفته نماند که این موضوع در حوزه تجارت ما با روسیه و البته تجارت ما با کلیه کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت و ورود ما به شبکه بانکی روسیه هم در حوزه تقویت و توانمندی حوزه بانکی ما هم میتواند موثر باشد .

دستاورد سفر ولادیمیر پوتین به تهران؛ روبل به جای دلار

سال هاست پیگیر هستیم که شبکه شتاب ما به شبکه میر روسیه متصل شود

ما سال هاست که پیگیر هستیم که شبکه شتاب ما به شبکه میر روسیه متصل شود و ارتباط بین بانکی ما با فدراسیون روسیه هم علاوه براینکه برای دانشجویان ما بسیار مفید است برای تجار ما هم بسیار ارزشمند است و در زمینه توریست هم می‌تواند دستاورد خوبی باشد.

حال چه توریست‌های روس و چه ایرانیانی که  وارد فدراسیون روسیه می‌شوند به هرحال این اقدام ارزشمندی است و مقام معظم رهبری و پوتین هم بر این مساله تاکید دارند و گفتند که مقدماتش در حال طی شدن است و ما امیدواریم که در آینده خیلی نزدیک شاهد تحقق کامل تبادلات مالی بین ایران و روسیه بر پایه ارز ملی باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی صحبت‌ها حاکی از این است که با تحقق این امر ما فقط میتوانیم با روسهی مبادله کنیم نه هیچ کشور دیگری. این موضوع تا چه میزان صحت دارد؟

مدبر: نمی دانم چرا عده‌ای در کشور ما هستند که هر رویدادی که در زمینه مناسبات ما با روسیه اتفاق میافتد مطالبی را بیان میکنند که هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد.

الان روسیه با ۵ هزار تحریم مواجه است و با بی سابقه‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ ملل متحد دست و پنجه نرم می‌کند، اما هیچ تاثیری در اقتصاد روسیه نداشته است و ارزش پول ملی اش بسیار بالاتر از ارزش پول ملی قبل از شروع عملیات ویژه نظامی اش بوده است. نکته دوم این است که تبادل ملی ما با روسیه بین خودمان صورت میگیرد و ارتباطی به سایر کشور‌ها ندارد.

حضور روبل و خداحافظی با دلار یکی از دستاوردهای سفر پوتین به تهران بود/هر دلار آمریکا معادل ۵۳ روبل است

این تله غربی هاست که تا ما می خواهیم به روسیه نزدیک شویم شایعاتی را مطرح می‌کنند

ما دلارمان از قبل تحریم بوده و این هم تله غربی هاست که تا ما می خواهیم به روسیه نزدیک شویم غربی‌ها شایعاتی را مطرح می‌کنند که بین ما و روابطمان خلل ایجاد کنند، یعنی این مساله هیچ ارتباطی با سیار مبادلات ما برپایه دلار ندارد  و صرفا این تبادلات بر پایه پول ملی است.

چیینی‌ها، قراقستانی‌ها، اماراتی، ترکمنستانی‌ها و عربستان این مبادلات را با پایه پول ملی انجام می‌دهند ؛بنابراین این هیچ سندیتی ندارد و در راستای همان پروژه روس هراسی و اختلاف بین روابط ایران و روسیه تلقی می‌شود.

حضور روبل و خداحافظی با دلار یکی از دستاوردهای سفر پوتین به تهران بود/هر دلار آمریکا معادل ۵۳ روبل است

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا با تحقق این امر قیمت خرید کالاها تفاوتی می‌کند؟

مدبر: تفاوتی ندارد و همان قیمت را باید پرداخت  کنیم .اتفاقا زمانی که پول برخلاف پول ملی باشد باید درصد بیشتری بپردازیم وگرنه اینکه پول به پول هست معادل صورت می گیرد، اما زمانی که دلار به جای پول دو کشور است لزومی به پرداخت هزینه بیشتر نیست.

هرچه که ما در تلاشیم تا مناسبات خود را با روسیه افزایش دهیم جریان روس هراس در داخل کشور که وابسته به غرب هستند در تلاش برای اختلاف افکنی برمی آیند و این موارد هیچ سندیتی ندارد و افکار عمومی باید به این سمت برود که بداند توسعه مناسبات ایران و روسیه در شرایط فعلی در راستای منافع ماست و در راستای شکست سیاست‌های تحریمی و غیرقاونی امریکا است که بیش از ۴۰ سال است که در برابر جمهور اسلامی ایران انجام داده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
اون احمقی که استدلال می کنه روسیه الان و حاکم الان روسیه با روسیه و حاکم زمان قاجار فرق داره....باید بداند که سرزمین گرفته شده از ایران توسط روسیه ،هیچ فرقی نکرده همون سرزمین و همون مردمان و جزئی از ایران بزرگ بوده.کسی کاری به تزار و پوتین نداره.حرف از اشغال و غصب خاک ایران است.شما وطن فروش نبودی الان نوکر پوتین نبودی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ارزش ریال پول ملی ایران کجاست؟! ، ارزش ریال این وسط به کجا می رود؟! برای کشور ایران و ایرانی چه ثمری دارد؟! چند تا صفر دیگر باید از اسکناسهای ایران حذف بشود؟! آقای کارشناس میهن پرست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
روی روس ها حساب بازکردن کاراشتباهیست همانطورکه تاریخ ثابت کرده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
کامبیز
۱۸:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ریال به جای روبل!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
راستی این روسیه چند درصد از تجارت جهانی را دارد ؟ دریغ از ذره ای عقل و شعور در مسئولان ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اینکه میگن شوروی سابق بوده الان روسیه هس . ژنشون همون ژن نژاد تزار روس هس فرقی نکرده که ژنشون دزد و استعمار گر هس . از ۴۰۰ سال قبل تا الان روسیه میلیون ها ایرانی کشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
افرین....
Lithuania
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
شما سالها پیگیر بودید که شبکه شتاب به شبکه میر روسیه وصل بشه، چرا تا الان نشده، و اینکه تا روسیه تحریم شد الان قراره این شبکه ها به هم وصل بشن؟
دوست واقعی رو باید شناخت.
Ukraine
313
۱۴:۵۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
به نظرت پیگیری روحانی چطوری بوده؟ که شما توقع داری قبل از این انجام میشده؟
Lithuania
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
روسیه سیاست داره و ارزش پول خودش رو با وجود تحریم افزایش داده.
شما توی این 40 سال تحریم چه کاری برای نه افزایش، بلکه حفظ ارزش پول انجام دادید؟
از 10 تا تک تومنی رسیده به 30 هزار تومن.
الان هم به اینکه روسیه در تبادلاتش با ایران از روبل استفاده می کنه افتخار نکنید.
هروقت از ریال استفاده شد، اونوقت افتخار کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
نصف به ریال نصف به روبل بشه که هر دو طرف منفعت داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۱۵:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
از هر نظر سیاست خوب و پخته ای است
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
دستاورد برای روسیه دیگه؟ چون ریال به کار نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۵:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چرا همه مثل ضد انقلاب های دهه شصت شده اند که وقتی ما جبهه میرفتیم تا شماها سالم بمونید به ما میگفتند: شما میخواهید ایران را ویران کنید. چرا شما همانطور با کار درست مخالفت میکنید؟ میگفتند بنی صدر هم رییس جمهور است و هم فرمانده کل قوا. بنابراین شما باید مطیع بنی صدر باشید نه خود سر باشید!!! بنی صدر را بیرون کردیم. ولی نق ردن تمام نشد. جنگ تمام شد. ولی نق زدن تمام نشد. دنیا عوض شد. ولی نق تمام نشد. مملکت اتمی شد. ولی نق زدن فراموش نشد که نشد. بالا تا پایین تان ناسپاسید.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
حالا همه کارشناس شدید در معاملات تجاری که با دلار تحریم هستیم دقت نمیکنید فقط منفی بافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
واقعا سطح اطلاعات برخی از همشهریان خیلی پایینه و به قول استاد ،و این درد است
یه روز میگن ایران رو فروختن به روسیه
یه روز میگن آمریکا یه دکمه بزنه ایران نابود میشه
البته مشکلشون تنها نداشتن اطلاعات نیست مشکل اینه کلا ما ایرانی ها در همه موارد کارشناس هستیم حالا فرقی نمیکنه مسائل نظامی باشه یا اقتصادی یا فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
غیر از روسیه کی پولشو حاضره به روبل بگیره یا ریال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
نمیشه با همه کشورهایی که ارتباط باهم داریم یه واحدپول مشترک داشته باشیم مثل یورو؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اقا ما این همه روبل رو چیکار کنیم ؟ کجا خرج کنیم ؟ خوب روبل روسیه تو خود روسیه بدرد میخوره جای دیگه که بدرد نمیخوره . میشه بری تو مثلا یه کشور اروپایی

کالایی رو بخری (در سطح کلان دولتی) یا (در سطح مسافری ) بعد روبل بدی جاش ؟ کی قبول میکنه . بابا تو عراق و افغانستان هم قبول نمیکنن میگن دلار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
الان میشه دلیل منفی دادنتون رو بیان کنین علما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
روبل به جای دولار خخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اون موقع که شعار تا1400با فریدون رو سر می‌دادید فکر ارزش نبودید
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۳:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
حباب سکه به ۲ میلیون تومن رسیده .

مسئولین رسیدگی کنید .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آخه مردک سکه به اندازه ماست هم نتونست خودشو بکشه تو ب فکر گرونیشی ؟؟اینجا کف سکه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
(روس‌ها آمادگی جنگ با ناتو را داشتند و سیاست ملی خود را بر مبنای پول ملی قرار دادند)>(اما ایران توانایی جنگ با امریکا را نداشت سیاستش را بر پایه تقویت ارزش دلار ونابودی ارزش ریال قرار داد.)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
شما ببینید نتیجش چیش میشه شب دراز است فقط اگه گند زدید خوهشا این بار مرد باشید بگید گند زدیم نیاید بگید اقا اگه ما اینجوری نمیکردیم اونجوری میشد و هزاران دلیل واسه سرپوش گذاشتن رو کارهای اشتباه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
این مهم ترین دستاورد پوتین نبود یه دستاورد بزرگ دیگه هم داشت امضای بزرگترین قرارداد نفت و گاز تاریخ کشور با گاز پروم روسیه ،یعنی اختیار بزرگترین میدان گازی کشورمان به رقیبمان (روسیه رقیب صادرات گازایران) سپرده شد . به جز این که مفاد این قرارداد معلوم نیست نفس این کار که یک نفر اختیار منبع درآمدش را به رقیبش در این حوزه واگذار کند نمی تواند فقط حماقت محض باشد شاید امتیاز ویژه به روسیه برای اطمینان این کشور که گاز ما صادر نخواهد شد یا خیانت و وطن فروشی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
قرارداد رو شما تنظیم کردید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من پیشنهاد می دهم بجای اینکه هر صد سال یکبار قسمتی از ایران ضمیمه روسیه بشود و برای اینکه غائله ختم بشود بیائید همه ایران را یکجا و دودستی تقدیم روسیه کنیم و یکباره ضمیمه روسیه شویم اینطوری هم کم هزینه تر است و هم درد و خونریزی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ايشون نگفتند كه تجار آزادانه میتوانند بین روبل و ریال انتخاب داشته باشند يا مجبور هستند اجبارا از روبل استفاده كنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سوال معیار تشخیص قیمت واقعی یک محصول مثلا یک تن گندم که بخواهیم از روسیه بخریم چی هست اگر قیمت جهانی باشد به دلار است وباید معادل سازی شود به روبل روسیه در این صورت هیچ فرقی به حال ما نداره چه به روبل بخریم چه به دلار نکته دوم اینکه محصول اصلی صادراتی ایران نفت وگاز است که معمولا به دلار ویورو معامله می شود وروسیه هم چون خودش صادر کننده این محصولات است طرف تجاری ایران حساب نمی شود بلکه رقیب ایران است درکل ایران بجز غلات وتجهیزات نظامی چیزی از روسیه وارد نمی کند وتنها صادراتی که ایران به روسیه دارد میوه و صیفی و محصولات الکترونیکی است که مقدارش قابل توجه نیست وتنها دلیل نزدیکی در کل متوان عنوان کرد مسائل سیاسی وجنگ اکراین وتحریم امریکاست که هر لحظه امکان دارد که بین روسیه وغرب سازش شود وهمان بلایی که ناپلئون در جنگ ایران وروسیه سر ما آورد دوباره تکرار شود واین بار بین ایران وامریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام به همه عزیزان
نظرات جالبی دارین
اینکه گربه محض رضای خدا موش نمیگیررو همه میدونیم
قدیم از روسیه میخوردیم میرفتیم با فرانسه هم پیمان میشدیم و اونا با روسیه میبستن و ما قرارداد ننگین با روسیه میبستیم
از پرتغال میخوردیم و با انگلیس میبستیم
از انگلیس میخوردیم با آمریکا میبستیم
الانم از آمریکا میخوریم و با چین و روسیه میبندیم
شعاریعه اما تا به خودباوری نرسیم همین آش و کاسست
اینکه پول مشترک تو اوراسیا باشه مثل یورو خوبه
اما با چین و ژاپن و روسیه و کره جنوبی و حتی عربستان و کویت و بحرین و اردن و عمان خوبه
نه با قزاقستان و تاجیکستان و ...
انگلیس و آلمان و فرانسه کجا یونان و آلبانی و ... کجا
درسته تاجیکستانم پولش ارزشمندتر از ماست اما آدم باید همه چیو در نظر بگیره
هرچیزی مفتش ارزون نیست
پشتوانه حقیقی پول طلا و نفت و تولید داخلیه
طلا انچنانی که نداریم
اما نفت خوبی داریم
فرض کنیم به گفته دوست خوبمون پایه پولی روی نفت باشه
هر بشکه 100 دلاری رو 100000 تومان
هر دلار میشه 1000 تومن
نفت بشه 200 دلار
دلار میشه 500 تومن
نفت بشه 50 دلار
دلار میشه 2000 تومن
خیلی خوبه اما چند تا مشکل داره
کرونا بیاد نفت بشه 0 دلار مسئولین غیورمون مثل همیشه هنگ میکنن
یا اینکه محصولات نفتی و وابسته به اون با کله میاد پایین و بنفع ما ملت میشه اما قاچاق بی نهایت بالاتر میره
البته یه مشکل اساسی تر هم هست
اینکه آقایون باید آقای نفت باشن بعد بگن پشتوانه ریال به نفته
ما که نفت فروشیمون قطرییه
داشتن مهمه اما فروختن مهمتره
میمونه تولید داخلی
که از همه آسون تر و کم ریسک تره
تو خیلی چیزا ما تولیدمون ناچیزه یا اصلا نیست
البته دست اندازی و چوب لاچرخ گذار انقدر دارییییییم که نگو
که بنظر من این سیاست شاید به فکر آقایون درست باشه که نییییسسسسستتتتت
وگرنه کی بدش میاد به جای قاچاق بنزین و گازوئیل به افغانستان و ... مرغ و گشتمون انقدر ارزون بشه که حتی به آمریکا قاچاق بشه
تازه خوشحالم میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
مبادلات بر اساس روبل میشه نه دلار. این یعنی فرقی به حال ما نداره تا دیروز زیر فشار دلار امروز زیر فشار روبل . واقعا نابغه هستن مسوولان ما. فقط زورشون به مردم میرسه . تو کارزار جهانی سرشون رو میکنن زیر برف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
این میشه رفع انحصار و برای رفع تحریم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۲:۴۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کاملا فرق داره ، ما در استفاده ار روبل تحریم نیستیم ولی در استفاده از دلار چرا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
راهکار و پیشنهاد شما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سوال مهمی دارم اون هم این که بعدش ما روپل ها رو چیکار کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۲:۴۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
همون کاری که با دلار می کردیم ، وقتی 50 % مبادلات روسیه و چین با پول ملی هست ، یعنی بازار بزرگی در دسترس خواهد بود که بتوانی روبل را خرج کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
روپلها روکه باید ببری روپل وبریزی توآب! چون بدرد خودروسیه هم نمیخوره :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
دوتا اقتصاد داغون میخوان به هم کمک کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کدخدا از عملی شدن حذف دلار در مبادلات تجاری به وحشت افتاده و بخاطر همین به وکرهاش ورعیتهاش دستور داده سیانمایی کنند ولی هیچ غلطی نمی تونند بکنند و ملت باید هوشیار باشند و بگن احمقها اگه ما مستعمره روسیه هستیم چطور پونین اومده دست بوس رهبر ایران؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
دست بوس؟ اگر این جمله رو به خودش بگن خاک ایران را تو توبره می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
از اون حرفاست احتمالا شما هم نوچه ولادیمیر پوتینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ساندیس با طعم آناناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چرا ریال بجای دلار نباشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
گام به گام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خداییش روبل بندازن به ما . به چه دردی میخوره ؟؟ بجاش هواپیما و تانک و ادوات نظامی بدن. اگه قبول کردن؟؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
میره.
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۱:۱۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چرا ایران ریال خودش رو به نفت و گاز پیوند نمیزنه
مثلا میتونه بگه اینقدر ریال معادل یه بشکه نفت
ببینم باز هم ریال افت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا همین اتفاق افتاده، ایران از روسیه ریال میگیره، و روسیه از ایران روبل میخواد.
Pakistan
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
یعنی صاف صاف هیچی به هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
روبل همین الا ۵۵۰ تومن چند ماه دیگه داخل کشور روبل میشه ۵ هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خخخ چه بدبختی داریم والا
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کوری عصا کش کور دگر شد روسیه خودش مونده تو گل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اونهایی که موندن تو گل تویی و اربابت امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اروپا در حال نابودیست. امریکا میت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اقای مصطفی حرف اخر رو زدی دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من پیشنهاد می دهم بجای اینکه هر صد سال یکبار قسمتی از ایران ضمیمه روسیه بشود و برای اینکه غائله ختم بشود بیائید همه ایران را یکجا و دودستی تقدیم روسیه کنیم و یکباره ضمیمه روسیه شویم اینطوری هم کم هزینه تر است و هم درد و خونریزی ندارد.
-
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خطاب به ناشناس 12:43 شما وطن فروش هستید که چنین پیشنهادی میکنی اسیر تبلیغات غرب هستی و صم بکم باید هم بسوزی کسی که آلت دست دشمنان ایران بشود اینجوری وطن فروش میشه برو و آدم شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
متاسفم واقعا که مسئولین برای انتقام از آمریکا و دور زدن تحریم به جای دلار از روبل استفاده کنن! همون آش و همون کاسه فقط صورت مساله عوض شد.

ریال و تومان ایرانی همچنان بی ارزش
روسها بخوان چیزی از ایران بخرن میگن فقط روبل میدیم!
ایرانی بخان از روسها بخرن باید روبل رو اول بخرن بعد کالاشون رو از روسها با روبل خریداری میکنن!

هیچ اتفاق جدیدی رخ نداد!

ضمنا اگر ارزش دلار و یورو تو ایران بیا پایین دولت ورشکست میشه! چون میلیاردها دلار و یورو داره تو کشورهای مختلف!

فکرشو بکنید مثلا اگر دلار داخل کشور ریزش بکنه اون یک میلیارد دولار انگار میشه ۲۰ میلیارد تومن! که حتی پول دوتا خونه نمیشن!

پس فکر نکنید که با این ترفند روسها گل رو سرتون بپاشن بالعکس از چند جهت اقتصاد مارو میزنن بدجور هم میزنن

یکی اینکه سرمایه دلاری ایران بی ارزش میشه!
دوم اینکه پول ما در برابر روبل بی ارزشتر میشه!
سوم اینکه به طور تدریجی منجر به ورشکستگی میشه! ببینید که گفتم اصلا واضحه قضیه!

لطفا این پیاممو سیو کنید و بعدا ببینید چه بلایی سر اقتصاد ایران میاد

تنها راه چاره فقط ایجاد یک واحد پول مشترک جدید بین المللی هست مثل یورو که اقتصاد کشورهای اورآسیا رو تامین کنه تنها راهش همینه فقط و لاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ای بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
کشاورزمهر
۱۲:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
نخیر دلار و یورو بی ارزش نمیشه ولی ارزش ریال بالا میاد و یا حداقل ثابت میمونه
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۲:۴۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام.
کسی باید از این قضیه بترسه که دلار رو احتکار کرده.
و إلا اگر دولت بخواهد از خارج خرید کنه، قیمت همون جنس خارجی که فرق نکرده.
مثلاً شما ۱۰۰۰ دلار دارید و یک جنس هزار دلاری میخواهید بخرید.
حالا دلار در ایران ۱۰۰۰ تومان باشه یا ۳۰۰۰۰ تومان، برای شما فرقی نداره.
چونکه شما دلارتان محفوظ هست.
پس خواهشاً بی طاقتی و بی صبری از خودتان نشان ندهید.
متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۲:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تورو به خدا دیگه کارشناسی نکن شما
خب اگه تومان ایران اینقدر قوی بشه که یک میلیارد دلار بشه 20 میلیارد تومان ، دیگه خونه قیمت میشه 10000 توان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
قطعا مسئولین ما از خانواده هایی اومدن که بهشون غیرت و تعصب به وطنو یاد دادن و میدونن روسیه در تاریخ چه بلاهایی سر نیاکانمون اورده.روسها در ظاهر دوست در باطن دشمنن. روسیه به همین اکراین تضمین داده بود اگه هسته ای نداشته باشید از کشورتون محافظت میکنم ولی الان چی.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اخی.حتما امریکا بهمون حال میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آخه بی منطق شوروی سابق چه ربطی به روسیه الان داره مگر ایران رو الان با نام قاجار حساب می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
صحبت کردن با این روس گراها بی فایدس . حالا تو هی از گلستان و ترکمانچای بگو ، از حمایت تسلیحاتی از صدام از رای موافق به تحریمهای اقتصادی از نیروگاه بوشهر از دریای خزر از سامانه s300 و .....
اینا عاشقن . تو عاشق نیستی بفهمی عشق یعنی چی .
اگر در دیده مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
جهت اطلاع اونهایی که تاریخ بلد نیستند ایران قاجار دوتا جنگ با روسیه داشته نه شوروی چون اون زمان هنوز اتحاد جماهیر شوروی وجود خارجی نداشت وبعد از جنگ جهانی اول ودر پی انقلاب کمونیستی به رهبری لنین به وجود آمد یعنی درست در اواسط حکومت پهلوی اول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
جناب ۱۱:۵۳ هنوز متوجه نشدید روسیه همچنان سیاست های شوروی را ادامه می‌دهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۲:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آمریکایی ها و انگلیسها چه بلاهایی سرمون درآموردن؟؟
ایتقدر شهامت داری که در موردش چیزی بگی
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۲:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام.
روسیه در صورتی به اوکراین تضمین داده بود که اوکراین به سمت غرب نره و نخواهد عضو ناتو بشه.
اساسا اصل دعوای آمریکا با شوروی ، سر قضیهء ورشو-ناتو هست.

و اما شما گندکاری های گذشتگان را به پای خودشان بنویسید.
فرض کنید که پدر شما خدای ناکرده دزدی کرده. حالا در قبر ، به شما عذاب میدهند؟
مسئول قبلی شوروی با مسئول فعلی روسیه، اصلا قابل قیاس نیستند.
همانطور که قاجار خاک بر سر را با اکنونٍ ایران اسلامی نمی توان مقایسه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
به این فکر کنید که به جای دلار داریم روبل رو ترویج میدیم با دست خودمون! بعد گنده که شد، پول ملی ما بازم همون ارزشی رو داره که الان در برابر دلار داره! و این اصلا صحیح نیست! به جای تقویت روبل باید یک واحد ارزی جدید مثل یورو درست کرد! اروپا چندین کشور داره که همشون از یورو استفاده میکنن و یورو حتی با ارزشتر از دلار شده! الانم اگر کشورهای اورآسیا واحدی رو تشکیل بدن به مراتب خیلی بهتره از اینکه پول یک کشور خاصی رو بیهوده ارزش بدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
در اصل ما ریال میگیریم از روسیه و روبل میدیم به روسیه، یعنی ما باید روبلمون از طریق تعامل با روسیه تامین بشه و ریال مورد نیاز روسیه از طریق تعامل با ایران ، طرف سومی هم میتونه وارد جریان بشه و ارز کشورهای ایران و روسیه را به هر کدام از دو کشور اصلی ایران و روسیه بده، اینطوری هیچ بن بستی در کار نیست.
Japan
دلیر آذربایجان
۱۰:۴۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ای کاش ستار خان و باقر خان زنده میشدند و میدیدند این روز ها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
در جهان باید یک پول برتری باشه تا معیار قرار گیرد اگر هر کسی به پول خودش کار کند که هر ج مرج پولی به بار می اید روسیه میگوید پول من در برابر پول شما صددرصد بالا تر است و اینجاست هر کشور ی ارزش پول خودرا بالا میبرد این یعنی به هم ریختگی ارزی مثلا میگویند اگر پول چاپ کنی باید به همان اندازه طلا ذخیره داشته باشی اگر نداشته باشی پول بدون پشتوانه چاپ کردی و این به تورم دامن میزند اگه در جهان همه ابر قدرت باشند جهان زودتر نابود میشود تا یک ابر قدرت اگر جهان دو خدا داشت الان دیگه جهانی وجود نداشت ما باید با کشورهای ابر قدرت دوست باشیم و انها را به صلح طلبی نه جنگ طلبی تشویق کنیم این یک تصمیم خوب است امریکا را برای صلح در جهان تشویق کنیم و حتی در صلح به او کمک کنیم اگر جنگی صورت گرفت فورا با قدرت کشورهای بزرگ اتش ان جنگ را خاموش کنیم به این صورت درجهان ارامش به وجود میاید نه به واسطه مرگ بر کل جهان نه واسطه نه شرقی نه غربی تما م جهان باید به کمک هم بشتابند نه اینکه روز به روز تسلیحات جمع کنند برای جنگ با یگدیگر .یا هر روزی که میگذرد کشورهای کوچک و ناتوان خود را قدرتمند جهان بدانند در حالی که با کوچکترین بادی فرو میریزند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
فقط خط اول صحبت شما صحیح هست و اون معیار واحد پولی هست ، فلزی مانند طلا که رایج جهان هست ، بهترین واحد ثابت بین المللی هست.
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۶:۵۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
سلام.
آمریکا خودش بزرگترین یاغی هست و در کل دنیا جنگ افروزی کرده و خیلی ها رو به خاک و خون کشیده.
حالا به آمریکا کمک کنیم که در دنیا صلح ایجاد کنه؟
واقعا خنده دار هست.
Iran (Islamic Republic of)
مرندی
۱۰:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خدا یااااااآااا
کدوم دستاورد ما از روسیه روبل بگیریم چی کارش کنیم.
دستارود چی روسیه اومده به شما زور گفته میگه دیگه به شما دلار نمیدم روبل میدم دستاورده؟
چین نفت میبره جای دلار یوان میده دستاورده؟
خدایا کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تو اگر حرف نزنی نمیگن گنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بله برادر دست آورد هست ولی نه برای ما برای پوتین و روسیه! ما فقط اطاعت میکنیم متاسفانه!
مسئولین ما درس عبرت نمیشه براشون و اگر این تایید بشه و عملی بشه بعدا متوجه میشیم چه گشاهده کلاهی سرمون رفته! بخواییم از امریکا خلاص بشیم به روسیه پناه میبریم یعنی از چاله میریم تو چاه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
باز چین ازش کلی کالا وارد میکنیم از روسیه هیچی نمیتونیم وارد بکنیم مگر اینکه تجهیزات نظامی خوب ازشون بگیریم
البته اگه عاقل باشیم با اون پول ها بچه هامونو میفرستیم روسیه تا در دانشگاه های درجه یک اونا تو حوزه هایی که اونا قوی هستند مثل هوافضا درس بخونند و بیان به کشور خدمت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
وای وای دلار نابود شد! یه عده احمق فکر میکنن میتونن واحد پولی که %۴٠ اقتصاد جهان تو دستشه رو کنار گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
از تو احمق تر غربگداها هستند ،غربگدای بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
احمقانه تر این هست که فکر کنی که دلار که مال بدهکارترین کشور جهان هست، آقای پولهای جهان هست.
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۶:۵۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
سلام.
معلومه که از هیچی خبر ندارید.
دلار وضعش بشدت خرابه و آمریکا بدهکارترین کشور جهان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
احتایجی نیست اقتصاددان باشی کلاً وقتی بجای دارایی های حقیقی (زمین/تجهیزات/متخصصین/نیروهای کار/آب/گاز/نفت/معادن/مصالح/موادغذایی/پوشاک/صنایع دستی /فلزات وگوهرسنگهاو....) اسکناس حالافیزیکی ویادیجیتالیش!مبناقرارمیگیره این یعنی سلطه! بدیهی است ماهمه دریک سیاره زندگی میکنیم! ومستقیم یا غیر مستقیم بهم وابسته هستیم! اگرقدرتی بودکه بامنطق قوی میتوانست پایه پولی بین المللی (مشترک برای همه کشورها) درست کنه که ارزش آن براساس دارایی های حقیقی هرکشور بودجلوی این سلطه برای همیشه گرفته میشد! وکشورهابرای ارزش مندی پول خود سعی درحفظ وگسترش وتوسعه دارایی های حقیقی خودمیکردند! مثلاً ایران بافلان مساحت واین تعداد متخصص واین ذخایرنفت وگازو.....فلان مقدارضریب داره به واحدپول مشترک وکشوری با دارایی های ناچیز مسلماً ضریب کمتری داره وپولش کم ارزش تره وبرای تقویت آن باید بسمت توسعه درهمه زمینه ها بره نه قاچاق وپولشویی وفساد درهمه دراشکال مختلف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
احتیاج به فلسه بافی نیست اگر ما مانند اکثرکشورها نظام پولی وقوانین بین الملی (سوئیف وغیره رورعایت میکردیم ارزش ریال هرروز کمتر نمی شدوگرانی وتورم پدر مردم را درنمی آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خب اینکه سود یک طرفه هست به سود روسیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
نه عزيزم اينطورى نيست
سوادت را بالا ببر بعد متوجه مى شوى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا منم به این فکر میکنم که به جای دلار داریم روبل رو ترویج میدیم با دست خودمون! بعد گنده که شد پول ملی ما بازم همون ارزشی رو داره که الان در برابر دلار داره! و این اصلا صحیح نیست! به جای تقویت روبل باید یک واحد ارزی جدید مثل یورو درست کرد! اروپا چندین کشور داره که همشون از یورو استفاده میکنن و یورو حتی با ارزشتر از دلار شده! الانم اگر کشورهای اورآسیا واحدی رو تشکیل بدن به مراتب خیلی بهتره از اینکه پول یک کشور خاصی رو بیهوده ارزش بدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام ،

دیشب بیرون بودم ،
وقتی برگشتم دیدم سید حسن نصر الله سخنرانی دارد ،

نکته اول چون از رهبران مقاومت است پوشش خبری لازم است ،
نکته دوم چون با المیادین مصاحبه کرده نقش این شبکه باید حذف شود ،

تدوین کنید ،

پ ، ن ،
شبکه المیادین جدا شده از شبکه الجزیره است و غیر از نژاد وابستگی به غرب مفهوم جدایی طلبی را هم القا می کند ،

مع اللقاء ،
پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ریال هم به جهنم....چرا هیچ کسی به فکر ایران و مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چه دستاوردی چه خیالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بفرمایید در کجای دنیا می‌شود روبل را خرج کرد؟
جز اینکه دوباره باید به خود روسیه برگردانید؟
چرا مبنای معاملات ریال نشد؟ جوابش مشخص است چون روسیه نمی‌تواند ریال را خرج کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
پول همدیگه را قبول میکنند ، نه فقط روبل به ایران داده بشه به جای دلار، ایران به جای دلار از روسیه روبل میگیره و به جای دلار به روسیه ریال میده تا ناچارا و بدون عملیات خاصی، موازنه ارزشی پول طرفین همیشه بر قرار بمونه، و طرفین از منابع ارزی همدیگه برای تعاملات بعدی داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
غربگداهای بیچاره بسوزید آب بدم خدمت تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من پیشنهاد می دهم بجای اینکه هر صد سال یکبار قسمتی از ایران ضمیمه روسیه بشود و برای اینکه غائله ختم بشود بیائید همه ایران را یکجا و دودستی تقدیم روسیه کنیم و یکباره ضمیمه روسیه شویم اینطوری هم کم هزینه تر است و هم درد و خونریزی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
هرچی که پوتین بگه! فقط!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
مسئولان ما چه اصراری دارند دائم دروغ بگویند.تحریمهای آمریکا و اروپا ۱۰۰% بر روسیه اثر گذاشته همانطور که بر اقتصاد بیمار ما ناثیر گذاشته است.البته شاید تاثیر نگذاشتن بر حقوق مسئولان است که واقعا درست میگویند.در ضمن روسیه کشورری غارتگر.متجاوز است.بسیار بد نام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کاملا واقعی گفتی، احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تحریم روسیه هم بر غرب اثر گذاشته غربگداها فقط روسیه رو می‌بینید تحریم‌های روسیه ضد غرب بیشتر تاثیر گذاشتن حالا تابستان است،پاییز و زمستان هم در راه است یقینا مردم اروپا از سرما یخ میزنند
Germany
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
08:34
همین الان غربی ها از تحریم هایی که علیه روسیه کردن پشیمان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
0929 خیلی احمقی که فکر میکنی یه قاره فقط به یه نقطه متکی میمونه وعملا از سیاست هیچی نمیدونی مثل طوطی هر چی تلویزیون بگه تکرار میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خیلی توهم زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بایدن توهمی و خیالاتی هستش نه ما
Iran (Islamic Republic of)
شمالی
۰۸:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تجارت و ترانزیت و داد و ستد دریایی و فروشگاهها و توسعه بنادر و مناطق ویژه در شمال ایران و سواحل روسیه میبایست افزایش یابند و رشد سواحل و بنادر و کشتیرانی ها و کشتیسازیهای بزرگ کانتینر بر هم در سواحل شمالی باید ساخته شوند تا تجارت و ترانزیت بین دو کشور و تا فروشگاه‌های فراوان زنجیره آیی هر دو کشور در کشور مقابل شعبه نزنند این توافقات فقط بر روی کاغذ است و در عمل هیچی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کافی است اراده در هر دو کشور و هر دو سوی دریای کاسپین باشد و تجارت و ترانزیت و فروشگاه‌های مشترک در هر دو کشور دهها برابر شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
خخخ روبل بی ارزش..ممم
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۰۸:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
و چرا ریال به جای دلار نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
صحبت جایگزینی و معادل سازی پول هر کشور برابر کشور مقابل هست، نه اینکه روبل حاکم بشه، این وضعیت دقیقا برای ریال هم حکم میکنه،
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تجاری دریایی می‌باید دهها برابر شود و فروشگاه‌های زنجیره ای شعبه های پر روسیه و بنادر و شهرهای روسیه داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۱۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بین چین وروسیه یوان و روبل مبادله میشه اما بین ایران وروسیه روبل !!!!!! چرا ریال و روبل مبادله نمیشه !!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ریال گرفته میشه ، روبل داده میشه آقای با سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ترکمانچای ادامه دارد! ارزش ریال پول ملی ایران کجاست؟! پیدا کنید پرتقال فروش را ! حالا چه دلار چه روبل ، ارزش ریال این وسط به کجا می رود؟! برای ایران و ایرانی چه ثمری دارد؟! چند تا صفر دیگر باید از اسکناسهای ایران حذف بشود؟!! آقای کارشناس میهن پرست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
ارزش ریال رو وقتی نابود کردید که به کلید ساز رای دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
عالب
آخرین اخبار