پل اِشکسته، شکسته‌تر شده/ پل تاریخی در رویای ورود به فهرست آثار ملی

دخل و تصرف‌های غیرمجاز انسانی و عوامل فرسایش طبیعی ضربه‌هایی را به پل اشکسته در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون وارد کرده است.

محسن عباسپور فعال میراث فرهنگی در فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: سال‌هاست که ترکی بزرگ در بخش قابل توجهی از دهانه اصلی پل اِشکسته واقع در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون ایجاد شده است و با توجه به وضعیت این ترک و همچنین زلزله‌خیز بودن منطقه، بیم آن می‌رود که در آینده این ترک باعث جدا شدن بخشی از پل و بروز آسیبی جدی و جبران‌ناپذیر به آن شود.

پل اِشکسته، بزرگترین پل ساسانی در شهرستان کازرون و یکی از بزرگترین پل‌های باستانی استان فارس است که ۲ پهنه مهم غندجان و جره یا همان گره باستانی را به یکدیگر متصل می‌کرده است. این پل در دوره‌های اسلامی نیز مورد استفاده بوده است.

پل اِشکسته تک دهانه بوده و ارتفاع سطح بالایی پل تا بستر رودخانه به حدود ۲۵ متر می‌رسیده است.

محل ترک خوردگی مقطع پل اشکسته از نمای جداره غربیمحل ترک خوردگی مقطع پل اشکسته از نمای جداره غربی

فعال میراث فرهنگی در فارس گفت: تا به امروز هیچگونه برنامه استحکام‌بخشی و مرمت در این پل باستانی از سوی دستگاه‌های مسئول انجام نشده است و همین مسئله باعث شده عوامل فرسایش طبیعی در کنار برخی دخل و تصرف‌های غیرمجاز انسانی، ضربه‌هایی را به این پل وارد آورند.

او گفت: نبود نظارت کافی بر روی این پل، باعث شده برخی از سودجویان طی دوره‌های مختلف، تخریب‌هایی را در این بنا ایجاد کنند، از جمله به تازگی در سطوح پایینی جداره شرقی پل، چند قطعه سنگ مربوط به دوره ساسانی شکسته و از بدنه اصلی جدا شده است.

این فعال میراث فرهنگی در کازرون گفت: طی سال‌های گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی بخشداری جره و بالاده، پرونده ثبت این پل در فهرست آثار ملی ایران تکمیل شده است و انتظار داریم ظرف چند وقت آینده، پل اِشکسته در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

تخریب و شکستن سنگ های جداره شرقی پل اشکسته توسط حفاران غیرمجازتخریب و شکستن سنگ های جداره شرقی پل اشکسته توسط حفاران غیرمجاز

عباسپور گفت: این اقدام، برای نگهداری از بنا بسیار لازم است، اما مطمئناً کافی نیست. چراکه با توجه به وضعیت فعلی پل و ترک موجود در آن، باید با فوریت و براساس یک طرح اصولی، نسبت به استحکام‌بخشی و مرمت آن اقدام شود.

پل اشکسته در نزدیکی روستای جدول ترکی در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار دارد. شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

محل ترک خوردگی مقطع پل اشکسته از نمای جداره شرقیپل اِشکسته، شکسته‌تر شده/پل دوران ساسانی همچنان در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

پل اِشکسته در بخش جره و بالاده کازرون

محل ترک خوردگی مقطع پل اشکسته از نمای جداره غربیمحل ترک خوردگی مقطع پل اشکسته از نمای جداره غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آثار تاریخی هویت کشور هستند و سازمان ها بخصوص میراث فرهنگی می توانند از طریق آنها اشتغال زایی کنند . لطفا مراقب آثار باستانی باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
مسئولان محترم بخصوص میراث فرهنگی آثار تاریخی را دریابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
حیف این پل که نه مرمت و بازسازی می شه و نه ثبت ملی شده. واقعا اثر تاریخی مربوط به دوران ساسانی نباید به ثبت ملی برسه؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
چه پل با عظمتی ، واقعا چه معماری و استحکامی داشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
چه پل با عظمتی ، واقعا چه معماری و استحکامی داشته.
آخرین اخبار