سید حسن نصرالله:

در سایه نیاز اروپا برای تأمین جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان در برابر فرصتی تاریخی است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با المیادین از عقب‌نشینی نیرو‌های رژیم صهیونیستی از مناطق تحت اشغال این رژیم سخن گفت.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای تحت عنوان «حوار الاربعین» (گفت‌وگوی [سال] چهلم) با شبکه المیادین، به آغاز بازدارندگی و عقب‌نشینی نیرو‌های رژیم صهیونیستی از مناطق تحت اشغال رژیم غاصب سخن گفت.

بازدارندگی از سال ۱۹۸۵ آغاز شد

وی گفت: «آغاز بازدارندگی از سال ۱۹۸۵ آغاز شد؛ زمانی که دشمن اسرائیلی مجبور شد زودتر از بسیاری از مناطق تحت اشغال خود عقب‌نشینی کند.»

وی در ادامه افزود: «دشمن برای جلوگیری از ورود نیرو‌های مقاومت به فلسطین، با "نوار مرزی" به منزله کمربندی امنیتی برخورد کرد و از همانجا بازدارندگی آغاز شد.»

او در ادامه افزود: «بازدارندگی، در آن زمان، دستاورد تمام جنبش‌های مقاومت بود که عملیات‌های شهادت طلبانه انجام می‌دادند و تنها به حزب‌الله مرتبط نبود. مرحله دوم بازدارندگی از طریق مقاومت در روستا‌های حاضر در خط مقدم آغاز شد تا سال ۱۹۹۳ مه مرحله سوم آغاز گردید.»

 دشمن متوجه شده هرگونه اقدام علیه لبنان با پاسخ روبرو خواهد شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در اداکه گفت: «از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ سطح بالایی از بازدارندگی به دست آمد. تفاهم آوریل ۱۹۹۶ پیروزی را در سال ۲۰۰۰ تثبیت کرد. در آن زمان بازدارندگی چندین عنوان داشت؛ از جمله این عناوین، جلوگیری از بمباران اهداف غیرنظامی توسط اشغالگران بدون اینکه پاسخی داده شود.»

او همچنین گفت: «در نتیجه جنگ سی‌وسه روزه، دشمن متوجه شد رویارویی با مقاومت امری خطرناک است و ظرفیت مقاومت در مرز‌ها از رویارویی بیشتر است. از زمان جنگ سی‌وسه روزه تا به امروز، دشمن اسرائیلی متوجه شده است که هرگونه اقدام علیه لبنان با پاسخ روبرو خواهد شد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: «دشمن به عملیات‌هایی متوسل می‌شود که اثری از خود برجای نمی‌گذارد. از سال ۲۰۰۶ تا به امروز، دشمن جرات هیچ اقدامی علیه لبنان را نداشته است.»

در سایه نیاز اروپا برای تأمین جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان در برابر فرصتی تاریخی است

سید حسن نصرالله با اشاره به میدان گازی کاریش گفت: «لبنان اکنون در سایه نیاز اروپا برای تأمین جایگزین نفت و گاز روسیه، در برابر فرصتی تاریخی قرار دارد. بایدن برای گاز و نفت به منطقه آمد و میزان اضافه‌ای که عربستان و امارات می‌توانند ارائه کنند، نیاز اروپا را برطرف نخواهد کرد.»

او در ادامه افزود: «آمریکا و اروپا نیازمند نفت و گاز هستند و اسرائیل به عنوان فرصت به این مسأله نگاه می‌کند. بایدن خواهان جنگ در منطقه نیست و این فرصتی است که ما برای نفت خود فشار بیاوریم. موضوع کاریش و قنا نیست، بلکه همه میادین نفت و گازی است که "اسرائیل" در آب‌های فلسطین در ازای حقوق لبنان غارت کرده است.»

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «مورد بحث، موضوع میادین کاریش و قنا نیست، بلکه همه میادین نفتی و گازی است که "اسرائیل" در آب‌های فلسطین در ازای حقوق لبنان غارت کرده است. آمریکایی‌ها لبنان را در گرداب مذاکرات فرو بردند در حالی که "اسرائیل" چاه حفر می‌کرد، به دنبال گاز بوده و خود را برای استخراج آماده می‌کند.»

آمریکا به لبنان فشار آورد تا خط هوف را بپذیرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه افزود: «آمریکا به دولت لبنان فشار آورد تا خط "هوف" یا پیشنهاد اسرائیل برای مرز‌های دریایی را بپذیرد. آنچه دولت لبنان می‌خواهد را همین الان – و نه فردا - می‌تواند به دست آورد.»

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: «همه میدان‌ها در معرض تهدید هستند و این مختص به میدان کاریش نیست.»

هیچ هدف اسرائیلی نیست که موشک‌های مقاومت به آن نرسد

وی در ادامه گفت: «هیچ هدف اسرائیلی در دریا یا زمین وجود ندارد که موشک‌های دقیق مقاومت نتوانند به آن دست یابند. این اقدام چه در کاریش و چه فراتر از آن به تصمیم دشمن اسرائیلی و آمریکا بستگی دارد.»

او همچنین گفت: «اکنون توپ در زمین لبنان نیست؛ چراکه استخراج نفت و گاز در منطقه بلامنازع ممنوع است.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تصریح کرد: «آنچه مورد نیاز است، پایبندی به مرز‌هایی است که دولت لبنان خواهان آن بوده و برداشته شدن حق وتو از شرکت‌هایی است که نفت استخراج می‌کنند. اگر استخراج نفت و گاز از میدان کاریش در ماه سپتامبر و پیش از اینکه لبنان حق خود را بگیرد آغاز شود، ما با یک مشکل مواجه می‌شویم.»

وی گفت: «ما هدفی را تعیین می‌کنیم و بدون هیچ تردیدی به سمت آن می‌رویم و به هر چیزی که به این هدف برسد، متوسل می‌شویم.»

هدف ما این است لبنان نفت و گاز استخراج کند

وی در ادامه گفت: «دولت لبنان قادر به اتخاذ تصمیم مناسب برای حفاظت از لبنان و ثروت آن نیست و از این رو مقاومت مجبور به اتخاذ این تصمیم است. هدف ما این است که لبنان نفت و گاز استخراج کند، زیرا این تنها راه برای بقای لبنان است.»

حاضرم سوخت ایران را به نیروگاه‌های لبنان بیاورم

او همچنین درباره میدان کاریش گفت: «ما اقدامات مان را با برادران سوری، ایرانی و یا متحدان مان در داخل هماهنگ نکردیم. من حاضرم سوخت ایران را به صورت رایگان به نیروگاه‌های برق لبنان بیاورم، مشروط بر اینکه دولت لبنان با آن موافقت کند.»

وی در ادامه گفت: «متأسفانه در لبنان به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا علیه مردم و خانواده هایشان جسارت سیاسی برای برداشتن این اقدام وجود ندارد.»

پهپادی داریم که می‌تواند برود و برگردد بدون اینکه دشمن آن را سرنگون کند

سید حسن نصرالله همچنین گفت: «پهپاد‌های ما پیوسته در خلال سال‌های گذشته وارد فلسطین اشغالی شدند و ده‌ها بار بازگشتند؛ بی آنکه دشمن آن‌ها را ساقط سازد. ما در حزب‌الله موافقت کرده‌ایم که نوع دوم پهپادهایی را که دشمن می‌تواند سرنگون کند، بفرستیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه «ما یک نوع پهپاد داریم که می‌تواند برود و برگردد بدون اینکه توسط دشمن سرنگون شود»، افزود: «اسرائیلی‌ها را در پاسخ به پهپادها مجبور به شلیک از هوا و دریا کردیم و آن‌ها را در تله انداختیم. دشمن اسرائیل نتوانست پهپاد سومی را که به آن اشاره نشده بود، سرنگون کند.»

می‌توانیم در هر نقطه از دریای فلسطین اشغالی به دشمن حمله کنیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: «کشتی‌ای که از کاریش گاز استخراج می‌کند اسرائیلی است، حتی اگر آدرس یونانی باشد.»

وی تأکید کرد: «ما از توان دریایی دفاعی و تهاجمی کافی برای دستیابی به بازدارندگی و اهداف مورد نظر برخورداریم» و افزود: «می‌توانیم دشمن را بازداریم و به اهدافی در هر نقطه از دریای فلسطین اشغالی حمله کنیم.»

مقاومت از توانایی‌های انسانی، نظامی و مادی کافی برخوردار است

سید حسن نصرالله با بیان اینکه «گستردگی تهاجم هوایی پهپادهای اسرائیل ما را بر آن داشت تا تصمیم بگیریم از ظرفیتی که در اختیار داریم استفاده کنیم»، تأکید کرد: «پهپادهای اسرائیل "بقاع" و جنوب را تا حد زیادی بمباران می‌کردند، اما پس از پاسخ مقاومت، سرعت آن بسیار کاهش یافت.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «مردم ما باید اعتماد کنند که مقاومت از توانایی‌های انسانی، نظامی و مادی کافی برخوردار است تا "اسرائیل" را مطیع اراده لبنان کند. اگر اوضاع به سمت جنگ پیش برود، لبنانی‌ها باید به مقاومتی اعتماد کنند که بتواند اراده لبنان را بر دشمن تحمیل کند.»

اگر جنگ بین لبنان و اسرائیل روی دهد ورود سایر قدرت‌ها به آن بسیار قوی است

سید حسن نصرالله افزود: «اگر جنگ بین لبنان و "اسرائیل" روی دهد، معلوم نیست که بین آن‌ها باقی بماند و ورود سایر قدرت‌ها به این جنگ احتمالاً بسیار قوی است.»

نصرالله گفت: «طبقه‌بندی میهن‌پرستی بر اساس معیار‌ها نیست، بلکه بیشتر تابع روحیه و هدف قرار دادن شخصی حزب‌الله است و برخی از آن‌ها به طور کلی به سمت شیعیان می‌روند. قدمت ما در کشور و امتداد تاریخی ما حداقل به ۱۴۰۰ سال می‌رسد.»

ما نمی‌پذیریم که کسی میهن‌پرستی و لبنانی بودن ما را زیر سوال ببرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه «یک شاهد ۴۰ سال پیش برای من بیاورید که حزب‌الله این کار را به نفع ایران انجام داد نه به نفع لبنان»، تأکید کرد: «کسانی که از فرهنگ وارداتی صحبت می‌کنند یا عمداً این کار را انجام می‌دهند یا نادان هستند.»

سید حسن نصرالله گفت: «این فرهنگ، فرهنگِ ماست و ما هستیم که آن را به بسیاری از نقاط جهان صادر کرده‌ایم و کتاب‌های علمای ما در مهم‌ترین حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود. ما نمی‌پذیریم که کسی میهن‌پرستی و لبنانی بودن ما را زیر سوال ببرد، زیرا فرهنگ ما اصیل است.»

نسل جدیدی که در سرود سلام یا مهدی شرکت کردند، اسرائیل را می‌ترساند

دبیرکل حزب‌الله درباره «سرود سلام فرمانده» نیز گفت: «کارزار علیه "سلام یا مهدی" با هدف قرار دادنِ محور مقاومت ارتباط مستقیم دارد.»

نصرالله افزود: «"سرود یا مهدی" (سلام فرمانده) و حضور در این مراسم پیام بسیار مهمی از سوی محور مقاومت است، همانطور که پیام انتخابات نیز همین بود. نسل جدیدی که در "سلام یا مهدی" شرکت کردند، اسرائیل را می‌ترساند و نگران می‌کند.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان با مطرح کردن این سوال که «کسی که با منطق "شبیه ما نیستند" در کارزار خود علیه محور مقاومت شرکت می‌کند، تصویر لبنان را بیان می‌کند؟»، گفت: «دو فرهنگ در منطقه وجود دارد، یا فرهنگ عادی‌سازی یا فرهنگ مقاومت.»

دبیرکل حزب‌الله در ادامه سخنانش گفت: «تصور برخی مبنی بر اینکه سرویس‌های امنیتی لبنان تحت فرماندهی حزب‌الله فعالیت می‌کنند، دروغ، تهمت و ظلم به دستگاه‌های امنیتی و حزب‌الله است.»

نصرالله گفت: «من و همه حزب‌الله مانند سایر لبنانی‌ها به اسقف اعظم "موسی حج" توجه داشتیم. من به همه مردم لبنان به ویژه مسیحیان می‌گویم که حزب‌الله هیچ ارتباطی با اسقف اعظم ندارد و ما در این موضوع دخالت نخواهیم کرد.»

وی افزود: «آنچه در دو روز گذشته در زمینه مسئله اسقف اعظم "موسی حج" روی داد، دولت، نهاد‌ها و قوه قضائیه را حفظ نخواهد کرد و این مسیر خطرناکی است.»

نصرالله با بیان این‌که «انتقال وجوه از فلسطین اشغالی به لبنان صرف نظر از دلایل آن اقدامی خارج از قانون است»، ادامه داد: «برخی در لبنان ریاکارانه می‌گویند "اسرائیل" دشمن است، در حالی که برای آن‌ها متحد، دوست و آینده است.»

حزب‌الله نامزدی برای ریاست‌جمهوری نخواهد داشت

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین با بیان اینکه «نزدیک شدن به موضوع ریاست‌جمهوری با مشخص کردن مشخصات رئیس‌جمهور آینده، وقت تلف کردن است و صحبت در مورد آن فایده‌ای ندارد»، گفت: «ما در حزب‌الله هنوز بحث نامزد‌های ریاست‌جمهوری را آغاز نکرده‌ایم.»

نصرالله با تأکید بر اینکه «آنچه از منابع حزب‌الله در مورد موضوع ریاست‌جمهوری گزارش شده صحت ندارد»، اعلام کرد: «حزب‌الله نامزدی برای ریاست‌جمهوری نخواهد داشت، اما تصمیم می‌گیرد از بین نامزد‌های طبیعی از چه کسی حمایت کند.»

میشل عون در دوران ریاست‌جمهوری خود فردی قوی بود

سید حسن نصرالله ادامه داد: «عدالت در صحبت از دوران رئیس‌جمهور میشل عون باید مبتنی بر در نظر گرفتن اختیارات رئیس‌جمهور باشد. دولت موظف است وزنه و مسئولیت داشته باشد، بنابراین برخی نمی‌خواهند در آن شرکت کنند.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه «هر کاری که می‌توانستیم برای دوران ریاست‌جمهوری میشل عون انجام دهیم، انجام دادیم»، تأکید کرد: «رئیس‌جمهور عون در دوران ریاست‌جمهوری خود فردی قوی بود و ضعیف نشد و تصمیماتی وجود دارد که هیچ‌کس دیگری نمی‌گرفت، مانند حل و فصل درگیری‌ها در الجرود.»

پایان موجودیت اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم

سید حسن نصرالله ضمن بیان این‌که «من پایان موجودیت اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم»، افزود: «صحنه برای من در مورد پایان "اسرائیل" این است که مردم به سمت فرودگاه‌ها، بنادر و گذرگاه‌های مرزی می‌روند.»

نصرالله گفت: «۴۰ سال دیگر نیاز نداریم تا شاهد پایان «اسرائیل» باشیم. همه عوامل بقای "اسرائیل" در حال عقب‌نشینی و فروکش هستند و عوامل نابودی آن در حال تقویت است.»

دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد: «در نبرد "شمشیر قدس" تمام اطلاعاتی که داشتیم از طریق اتاق عملیات مشترک در اختیار فلسطینی‌ها قرار می‌گرفت. ارتباط بین نیرو‌های محور مقاومت برقرار است و سپاه پاسداران در نبرد "شمشیر قدس" در اتاق عملیات مشترک شرکت داشت.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: «برادران حماس به اتفاق آرا به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان به سوریه پشت کرد، زیرا بخشی از محور مقاومت است. تحولات بین‌المللی نیز در پایان این موجودیت بسیار تأثیرگذار خواهد بود و نظام بین‌الملل به یک نظام چند قطبی تبدیل خواهد شد.»

نصرالله گفت: «برادران حماس می‌گویند که هیچ رژیم عربی آنچه را که سوریه به حماس و جنبش‌های مقاومت فلسطین ارائه کرده است، ارائه نکرده است.»

دبیرکل حزب‌الله افزود: «شخصاً به حل‌وفصل روابط حماس و سوریه علاقه مندم، زیرا برای ما روشن است که درگیری به کجا می‌رود. سوریه در رابطه با حماس باز است و احتمال اتفاقات خوب و مسیر مثبت است.»

ما طرف مردم یمن و انصارالله هستیم

سید حسن نصرالله ادامه داد: «حزب‌الله در جنگ یمن صلاحیت ایفای نقش میانجی را ندارد، زیرا ما طرف مردم یمن و انصارالله هستیم. میانجی معمولاً باید از هر دو طرف امتیاز بگیرد، اما چه امتیازی می‌توان از انصارالله خواست؟»

وی گفت: «ایرانی‌ها در مورد میانجی‌گری در جنگ یمن و اینکه یمنی‌ها نمی‌توانند از چیزی دست بکشند، پاسخ روشنی دادند.»

روابط ما با عربستان و امارات بر اساس مسائل سیاسی است

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت: «روابط ما با عربستان و امارات بر اساس مسائل ایدئولوژیک نیست، بلکه بر اساس مسائل سیاسی است. رقابت با عربستان در محدوده‌های شرایط متوقف می‌شود، بیش از این نیست.»

وی با بیان اینکه «دستگیری‌ها در امارات برای فشار بر حزب‌الله است و باید رسیدگی شود»، افزود: «مشخص نیست که شرایط برای حل و فصل تنش‌ها بین ترکیه و سوریه مهیا شده باشد، زیرا اردوغان همچنان روی برخی موارد برای بهبود موقعیت خود شرط بندی می‌کند. نمی‌توانیم وجود جاه‌طلبی ترکیه برای کنترل سرزمین‌های سوریه یا عراق را انکار کنیم.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «حزب‌الله پروژه خاصی در عراق ندارد و ما حزبی نداریم که به هزینه احزاب دیگر بپذیریم. نقشی که حزب‌الله همیشه در عراق دوست داشته است، نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها است.»

موضع ایران در قبال فلسطین عقیدتی و دینی است

دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد: «اگر ایران می‌خواست نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشد، با آمریکایی‌ها آشتی می‌کرد، فلسطین را رها می‌کرد و به عنوان پلیس خاورمیانه بازمی‌گشت.»

وی افزود: «موضع ایران در قبال فلسطین عقیدتی و دینی است و نه به خاطر نفوذ در منطقه منتظر تشکر از آن نیست. ایران هرگز در این مورد از من چیزی نخواسته است، چه به لبنان و چه منطقه مربوط باشد.»

ایران به عراق و سوریه کمک کرد تا از گسترش داعش جلوگیری کنند

سید حسن نصرالله با بیان اینکه «ایران به عراق و سوریه کمک کرد تا از گسترش داعش جلوگیری کنند»، گفت: «ایستادن ایران در کنار دوستان و متحدانش به معنای کنترل آن‌ها نیست.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «دیدگاه حزب‌الله برای مرحله بعدی با توجه به اوضاع داخلی لبنان، تعامل بیش از هر زمان دیگری است. ما با همه در لبنان همکاری خواهیم کرد، به جز برخی از احزاب که از نظر سیاسی، رسانه‌ای و میدانی با ما دشمنی می‌کنند.»

حزب‌الله در ۴۰ سالگی است، یک جوان واقعی و تمام عیار

نصرالله ادامه داد: «حزب‌الله در ۴۰ سالگی است، یک جوان واقعی و تمام عیار. اکثریت قریب به اتفاق مناصب مؤثر و تأثیرگذار در حزب‌الله در اختیار مردان جوان است. در منطقه، چشم انداز تقویت محور مقاومت، تقویت رابطه با برادران فلسطینی و افزایش فضای باز و حضور در داخل است.»

سید حسن نصرالله گفت: «زمانی که نخست‌وزیر سعد حریری در عربستان سعودی دستگیر شد، هدف این بود که اوضاع را به سمت جنگ داخلی با مقاومت سوق دهد.»

با این مردم وفادار و این مقاومت پیشرفته، آینده لبنان در منطقه مهم، قوی و محکم خواهد بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: «وقتی می‌گوییم شریف‌ترین و پاک‌ترین مردم، تملق نمی‌کنیم. وقتی می‌گوییم توده‌های مقاومت شریف‌ترین و پاک‌ترین مردم هستند، شوخی نداریم.»

سید حسن نصرالله در پایان گفت: «اگر اعتماد من به محیط مقاومت و مخاطبان آن نبود، آنچه را که در آخرین سخنرانی درباره جنگ برای حقوق لبنان گفتم، نمی‌گفتم. با این مردم وفادار و این مقاومت پیشرفته، آینده لبنان در منطقه مهم، قوی و محکم خواهد بود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
منظورش اینه که تا بند کفش سربازاشون را از ایران میخرند ته از امریکا و عربستان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام.لطفا در نقل قول امانت دار باشید ، من خودم مصاحبه زنده رو گوش میدادم، ایشون گفتند: من نفت ایران رو با هزینه خودمون( حزب الله) وارد کنیم و مجانی به دولت لبنان بدیم به شرطی که دولت لبنان از مسیر اصلی اونو رو بخواد نه مثل قبل از طریق بنادر سوریه که مسیر رو طولانی کرد ولی دولت لبنان جرات سیاسی لازم برای این کار رو نداره...ایشون مجانی از طرف ایران رو نگفتند از طرف حزب الله به دولت لبنان رو گفتند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اخه حزب ا... پولش کجا بوده // همین سید فرمودن تا بند کفش سربازانمون از ایرانه // اوخت شما میفرمایید با هزینه حزب ا....
آخرین اخبار