خبر خوشحال کننده وزیر علوم که باید پیگیری شود +جزئیات

برخی از دانش آموزان از چشم و ابروی رشته پزشکی خوششان نمی‌آید و ممکن است علاقه ذاتی هم به آن نداشته باشند، بلکه هدفشان پول پارو کردن از طریق این رشته است!

این روز‌ها در تب و تاب خبر‌های مربوط به کنکور قرار داریم و اخیراً نیز رئیس جمهور، مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کرد.

نوع مواجهه با غول بی شاخ و دم کنکور و به طور کلی فرآیند گزینش دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها، یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولین، والدین و خود دانش آموزان بوده است. در این میان برخی کارشناسان اعتقاد دارند که کنکور باید به طور کلی حذف شود و برخی نیز معتقدند که اصلا کنکور را نمی‌توان حذف کرد. هر کدام نیز دلایل خاص خود را دارند که اکنون فرصت پرداختن به آن نیست.

اما فروردین امسال بود که ایسنا به نقل از محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشت: «امکان حضور در بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی براساس سوابق تحصیلی وجود دارد».

وی همچنین بیان کرد: «براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان برای حضور در این رشته‌ها سوابق تحصیلی تاثیر قطعی داشته باشد و نیاز به برگزاری کنکور نباشد، اما برای رشته‌های پرطرفدار کنکور حتما باقی خواهد ماند».

در حقیقت، چه بخواهیم و چه نخواهیم، درصد قابل توجهی از دانش آموزان، معدل بالا و یا متوسط به بالا دارند و از آن طرف، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها - که به هر دلیلی متقاضی زیادی دارند - در حال حاضر به اندازه‌ای نیست که بتوان بدون برگزاری کنکور، دانشجو پذیرش کرد.

در این زمینه چند نکته وجود دارد:

یک: اگر این امکان وجود دارد که برای ۸۵ درصد داوطلبان کنکور حذف شود، چنین اتفاقی هم در جای خود می‌تواند امیدوار کننده باشد. در نظر بگیرید که اکثریت دانش آموزان و والدین آن‌ها از دست مؤسسات و آموزشگاه‌های خصوصی کنکور، کتاب‌های تست زنی کنکور، تبلیغات دیوانه کننده، فشار روحی و روانی قبل، حین و بعد از کنکور و ... نفس راحتی بکشند.

دو: علت روی آوردن حدود ۱۵ درصد به سمت رشته‌های پرطرفدار و جذاب نیز باید ریشه یابی شود. یکی از دلایلی که این اتفاق می‌افتد، گزاره‌ها و آدرس‌های غلطی است که جامعه و خانواده‌ها به دانش آموزان منتقل می‌کنند. در اینجا می‌توان با انجام مشاوره و ارائه اطلاعات دقیق و جامع به دانش آموزان و یا حتی به خانواده‌های دانش آموزان کمک کرد تا واقع بینانه‌تر به موضوع بنگرند و استعداد دانش آموزان هدر نرود.

یکی دیگر از دلایلی که این اتفاق افتاده، تبعیض‌ها و یا مزایای غیر قابل توجیهی است که در برخی شغل‌ها و حرفه‌ها ایجاد شده است و آن هم ناشی از سیاست‌های غلط است.

مثلاً توجیهی ندارد که برای یک پزشک این امکان وجود داشته باشد که با یک جراحی، دستمزدی برابر با حقوق یک ماه تلاش فرد دیگر در سایر شغل‌ها را به دست آورد.

برخی از دانش آموزان از چشم و ابروی رشته پزشکی خوششان نمی‌آید و ممکن است علاقه ذاتی هم به آن نداشته باشند، بلکه هدفشان پول پارو کردن از طریق این رشته است! اگر این حرفه در جامعه مانند سایر مشاغل و حرفه‌ها ارزشگذاری شود و برای زیاده خواهی‌ها نیز محدودیت و خط قرمز مشخص شود، قطعاً در میزان گرایش دانش آموزان و والدین آن‌ها به این رشته اثر خواهد گذاشت.

سه: در برخی رشته‌ها می‌توان ظرفیت پذیرش را افزایش داد و کمک کرد که سایه کنکور از سر آن‌ها هم برداشته شود. وقتی لشکری از دانش آموزان به فرض برای ۱۵۰۰ صندلی که مخصوص یک رشته خاص است با هم رقابت می‌کنند، طبیعی است که برای رسیدن به آن صندلی‌ها صف طولانی تشکیل شود. این ظرفیت پذیرش می‌تواند سایه انحصار را هم از سر برخی رشته‌ها بردارد.

چهار: در اینجا یک نکته دیگر هم وجود دارد؛ بسیاری از دانش آموزان استعداد‌های ذاتی و مهارت‌های فوق العاده‌ای در برخی رشته‌ها دارند، اما به هر دلیلی برای کسب معدل بالا تلاش نمی‌کنند. در آن صورت، اگر فقط معدل سال‌های تحصیل ملاک عمل قرار گیرد و از آن طرف، کنکور هم حذف شود این افراد به عنوان ظرفیت‌های بدون استفاده در جامعه باقی خواهند ماند؛ بنابراین باید توجه کرد که ملاک ارزیابی چه در آموزش و پرورش و چه در دانشگاه باید از حالت فعلی خارج شده و مجموعه‌ای از معیار‌ها در کنار هم گذاشته شود تا استعداد و قابلیت دانش آموزان شناسایی شود. یکی از این موارد هم می‌تواند امتحانات کتبی مرسوم باشد؛ اما نباید منحصر در آن باشد.

منبع: جهان نیوز

برچسب ها: کنکور ، آموزش و پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
خب باز هم از گذشته درس نگرفتیم و باز هم همان تجربه های تلخ را تکرار خواهیم کرد.
یعنی چی که برای برداشتن رقابت کنکور مثلا ظرفیت افزایش یابد؟
بر چه اساسی و معیاری این حرف رو میزنین؟
توی کوتاه مدت شاید برای کنکور و...جواب بده ولی در میان مدت و بلند مدت یک شغل و صنعت و... را نابود میکنید و لشکری از فارغ التحصیلان بیکار با توقعات بالا خواهید داشت.
راه حل اساسی نیاز سنجی هر رشته و شغل در کشور و برداشتن دانشجو متناسب با اون هست نه پذیرش فله ای.
اینکه شخصی مثلا در کنکور موفق نشه خب حالا یه مدت کوتاه ناراحت و... بشه ولی بعدش بره دنبال علایق دیگه و شغل و موفقیت و... خیلی بهتر از اینه که طرف شش هفت سال الاف کنیم و بعد از اینکه سنی ازش گذشت به خاطر نبود ظرفیت شغلی و یا درآمدی مناسب دوباره به دنبال شغل و... باشه و این همه از زندگی عقب بیافته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
پزشک خوب داریم بدم داریم بی انصافی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
پزشک خارجی وارد کنید پزشکان ایرانی را صادرنمایید تا درکشورهای دیگر پول پاروکنند
به مسآله بیمه ها هم توجه کنید وقتی کلیه هزینه های درمان را بیمه ها پرداخت کنند ورابطه مالی پزشک وبیمارقطع شود دیگر کسی سوءاستفاده نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من به پزشکان کشورم توصیه می کنم کامنت ها را بادقت بخوانند و متوجه باشند که با چه جمعیتی روبرو هستند و گول ظاهر را نخورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کاش پزشکان حداقل به درآمد کلانشون راضی بودند!! زیر میزی هم می گیرند!!!دکتر گفته سه میلیون تومن بریز به حسابم بیام بیمارستان خصوصی ویزیتت کنم ببینم اصلا میشه عمل کردیا نه!!!چرا وزارتخانه با اینا برخورد نمی کنه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من اصلا منظورم دفاع از پزشکها نیست ولی تو این مملکت هرکی حمایت بشه و وصل بشه هر کاری میکنه . مثل تعییت تکلیف خونه های خالی یا مالیات و یا همین ریاست مجلس تو این دوره و.... قانون جنگله . حدا بابای پزشکها را رحمت کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۵:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
همه می‌خوان پزشکی بخونن که پول پارو متن مهمه بشون بگن دکتر و احترام بخرم . ولی تو اروپا و آمریکا پزشک فقط یک شغل خدماتی مانند یک کارمند دولت یا مهندس تاسیسات و ... حساب میشه و درآمد چندان بالایی به نسبت بقیه مشاغل ندارند ،همراه هستن تو ایران خیلی الکی به پزشکان و جامعه پزشکی بها دادن . خیلی از پزشکان فکر میکنن خدا هستن . کلا خودشونو زود گم میکنن حتی میشه گفت منشی هاشونم فکر میکنند دکترن
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۱۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
علتش اینکه پزشکا اکثرا سهمیه ای و فرزندان افراد قدرتمند و با نفوذن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
به عقیده من از افزایش ظرفیت پزشکی باید یه جورایی ترسید. همین الان پزشک بی سواد کم نداریم. چه برسه وقتی که ظرفیت هم زیاد بشه و یه نفر با رتبه بد کنکور و سطح علمی پایین بیاد بشه پزشک.
فارغ از تمام این مباحث خیلی ها از سختی های یک ثانیه زندگی پزشک خبر ندارن. فقط پولش را میبینن. اگر خودشون برن پزشکی بخونن میفهمن چی میگم. یه متخصص تا وقتی متخصص بشه تا ۳۵ سالگی باید از تفریحات و زندگی نرمال و راحت و حتی ازدواج درست حسابی و فرزند اوری و تربیت فرزندش بزنه. چون همش مشغول درس خواندن و شیفت دادن تو بیمارستانه. یه رزیدنت مثلا ۴۸ ساعت شیفت میده بدون یک ساعت استراحت. و بعدش یه کم بهش تایم ازاد میدن و دوباره باید بره ۴۸ ساعت شیفت بده. هیچکس این سختی ها را نمیبینه. تازه سختی هایی که واسه قبول شدن در کنکور میکشه هم به کنار
انصاف را رعایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
الان کشور پر از پزشکاییه که با پول بابا ننشون میرن از کشورای درجه سه خارجی مدرک پزشکی میگیرن همشون که با درس خوندن پزشک ندن خیلیا با پول پزشک شدن اگه قراره اینجوری بشه لاقل ظرفیت پزشکیو بیشتر کنن از حالت انحصاری در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
طبق چیزی که شما نوشتی باید ظرفیت زیاد بشه که انقدر شیفت ندن مستند راه قریب رو نگاه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
(((مثلاً توجیهی ندارد که برای یک پزشک این امکان وجود داشته باشد که با یک جراحی، دستمزدی برابر با حقوق یک ماه تلاش فرد دیگر در سایر شغل‌ها را به دست آورد)))
این جمله را چه کسی و با چه میزان علمی نوشته؟؟ ایا چیزی از پزشکی درک کرده و این را نوشته؟ یا فقط از پزشکی اینکه حقوقش بالاس را فهمیده؟؟
پزشک برای اینکه به اون حدی برسه که بتونه یه عمل جراحی بکنه که جون یک نفر را نجات بده شاید بیش از ۱۵ سال درس خونده و تلاش کرده و از تفریحات و خوشی خودش گذشته و شیفت ها و تایم های طاقت فرسایی را گذرونده تا دراینده بتونه جون یک نفر را نجات بده. تازه این بدون احتساب ۱۲ سال تحصیل مدرسه است که گفتم
یه پزشک تا وقتی بیاد به اون حدی برسه که درامد مناسبی داشته باشه شاید ۳۵ الی ۴۰ سالش شده باشه. تا وقتی هم به اون سن برسه نه درامد درست حسابی داره و نه زندگی راحت و مناسبی. حتی ازدواج و فرزند اوری درستی هم نمیتونه داشته باشه. از شیفت های رزیدنتی خبر دارین؟ ممکنه یه رزیدنت ۴۸ ساعت شیفت باشه بدون یک ساعت استراحت.
همه فقط پولی که پزشک در میاره را نگاه میکنن. دقت نمیکنن که شاید درصد خیلی کمی از پزشکان این پول را در بیارن. به زحمت و تلاششون هم نگاه نمیکنن. لطف کنید وقاحت را در مورد پزشکان کم کنید. فارغ از پزشکان بی سواد که جان مردم را به خطر می اندازند (که علت این مشکل هم تربیت نادرست پزشک با سطح علمی پایین هست که هر شخصی را بهش اجازه میدن بیاد پزشکی بخونه با سهمیه بیاد و یا ظرفیت را زیادش کنن تا طرف با سطح علمی پایین بیاد پزشکی) پزشکان با سواد اگر نبودن شاید خیلی از ما عزادار شده بودیم و جان عزیزانمون را از دست داده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آقای پزشک عزیز،باور کنید بقیه بشریت هم توی زندگی خودشون تلاش می کنند زحمت می کشند شب بیداری دارند عرق ریختن دارند خستگی دارند و .............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
پزشکایی خارجی زحمت نمیکشن فقط ایرانیا اینجورن؟ چرا اونجا بین حقوق افراد معمولی با پزشکا اینقد اختلاف نیس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
یاد این جمله دکتر حسابی افتادم: جهان سوم جایی است که اگر میخواهی خانه ات را آباد کنی باید مملکت ات را ویران کنی ولی اگر بخواهی مملکت ات را آباد کنی خانه ات را ویران می کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چرا ظرفیت رشته های پزشکیو نمیبرید بالا؟ وقتی تعداد پزشکا زیاد بشه بخاطر حس رقابت خود به خود نرخ ویزیتام میاد پایین. خود پزشکا نمیزارن که ظرفیت رشتشون زیاد شه که بتونن بچاپن مردمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اگر بنده توفیق ریاست وزارت علوم داشتم حقوق اساتید ۲۴ میلیون تومان.
ورود به دانشگاه با سوابق تحصیلی و یا آزمون .
یعنی دانش آموز می‌تواند یا با سوابق تحصیلی و یا با آزمون به دانشگاه برود ‌.
همچنین ارتقاء کیفیت دانشگاه به سطح فوق‌العاده عالی.
و بهترین برنامه‌های لازم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
باید بری دوره های اساس کار با دستمال و روش استفاده از سیب زمینی داغ کرده و ... را طی کنی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
برید دانشگاه تا دیرتر بهتون بگین بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
با ویزیت سه دلاری !!!! پول پارو می‌کنند.؟؟!!!
پس پزشک عراقی با ویزیت ۲۵ دلاری چه می‌کند.؟؟ پزشک ترکیه با ویزیت چهل دلاری .؟؟ و پزشک اماراتی و عمانی با ویزیت پنجاه دلاری ؟؟؟ و پزشک کانادایی با ویزیت ۱۵۰ دلاری؟!!!و پزشک هلندی،با ویزیت ۲۰۰ یورویی !!!!!
پزشک ایرانی یک دستگاه تخصصی مثل اکو کاردیوگرافی را گران‌تر از پزشک ترک و اماراتی باید بخرد ولی هزینه یک اکو کاردیوگرافی در ایران در بخش خصوصی ۱۳۰ دلار است ولی در ترکیه و امارات بالای هزار دلار!
ویزیت پزشک در بخش خصوصی نسبت به سال ۹۶ تقریبا دو نیم برابر شده. یعنی طی پنج سال تقریبا دو و نیم برابر شده.
این در حالی است که در همین‌ مدت پنج سال یعنی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ : برنج و مرغ و رطب و شیر و پنیر و چای و خودرو و مسکن و اجاره و همه و همه هزینه ها .....بیش از ده برابر شده اند.
پس : لطفا مردم را نفهم حساب نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آیا حقوق پزشکان کمه؟ گرانترین کالا مسکنه؛ یک پزشک با درآمد دوسالش میتواند یک خانه صدمتری در پایتخت آمریکا خریداری کند همان پزشک با درآمد دوسالش در تهران می تواند یک خانه صدمتری در تهران خریداری کند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
مگردرآمد سایرمردم درایران به دلار هست که شما ویزیت پزشک را دلاری حساب می کنید ویزیت پزشک درمقایسه باسایر مشاغل درایران بسیاربالاست درحالیکه درسایر کشورها این گونه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
آقا این واقعا نامردی با مدرک فوق لیسانس از دانشگاهای دولتی سر حقوق ناچیز اداره کار تو بخش خصوصی باید با کارفرما دهن به دهن بشم بعدش این دکترا پول پارو کنند و به ریش ما بخندند پزشک بریزید از هندوستان یا کاری کنید نتونن بیشتر از ده تا مریض ببینند ویزیت هم کردند پول خونشون بگیرید به خدا همشون پول دارند خودشون هم همش دارند مهاجرت می کنند می گن اینجا جای موندن نیست ممنوع الخروجشون کنید سی سال تا ادم بشن اخه چقدر تبعیض واقعا ادم می خواد خودشو بکشه اه اه اه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
تنها خبر خوش اینه که یه نوجوان از ۱۵ سالگی وارد بازار کار بشه و یه فن یا هنر یا کاسبی رو یاد بگیره تا بتونه سروسامان بگیره
البته ویران شدن دانشگاها هم خبر خوشی محسوب میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
چه عجب یک نظر منطقی دیدیم،باید ظرفیت رشته های پر متقاضی زیاد شود،انحصار وتبعیص وسهمیه باند بازی درهمه جا از جمله دانشگاه واستخدام کنار رود،ومانند کار آزاد هر کس کار مشابهی را بادستمزد کمتری انجام داد جایگزین شود،تا بیت المال به عناوین مختلف هدر نرود وتوزیع عادلانه ثروت وبیت المال انجام شود ونه مثل الان که کسانی که کارهای سختر وبیشتر را انجام دهند فقیر تر باشند،تاهمه به این نتیجه برسند که پشت میز نشینی بهتر از کارگری است،با اینهمه منابع نباید فقیر داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام متاسفانه معلم شدن نیز همانند پزشک شدن در میان دانش آموزان جایگاه در آمدی پیدا کرده, مصاحبه هایی که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان طراحی میشه بیشتر اغلب جنبه اعتقادی و سیاسی داره, حال آنکه تست های روانشناسی, تربیتی و انگیزشی برای ورود به معلمی ضروری است.برای پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی, معلمی, وکالت, روانشناسی و معماری, عمران, ... علاوه بر تاثیر قطعی وضعیت تحصیلی و نمره آزمون سراسری, نیاز به تست های استاندارد روانشناسی و مصاحبه های دقیق علمی, انگیزشی, و... است . البته افرادی در جایگاه مصاحبه کننده قرار گیرند که خود از نظر علمی و روانشناسی دارای اعتبار لازم را داشته باشند که متاسفانه در مصاحبه پذیرش دانشگاه فرهنگیان بعضا کسانی به عنوان مصاحبه کننده هستند که جایگاه لازم علمی و روانشناختی را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کاملا مخالف نظر شما هستم. چون من خودم با وجود اینکه میتونستم در رشته‌های پزشکی تحصیل کنم. مهندسی. ا انتخاب کردم و الان عسلویه کار میکنم و مثل سگ پشیمانم. چون حقوق نمیدن.رشته های پزشکی ارزش چند سال پشت کنکور ماندن را دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
فقط دندانپزشکی همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
وای ممنونیم که میخواین هزینه کنکورو برامون کم کنید
اینجوری که تاثیر قطعی کردین اول از همه جیب اموزش پرورش برای ترمیم معدلی کللللییییی پر پول میشه
دوم نه تنها موسسات با قدرت ادامه مبدن بلکه حالا هم باید منتظر کلاس های امتحان نهایی باشیم در سراسر کشور و هزینه های چند برابری نسبت به قبل
عالی شد واقعا ممنون که بفکر جیب خودتونید( ببخشید بفکر جیب مردمین)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
نفوذ و قدرت مافیایی پزشکان و وزارت بهداشت، باعث شده، برای بهره برداری هرچه بیشتر از مزایا و درامدهای باورنکردنی پزشکان و بیمارستان ها، چند دهه از پذیرش مورد نیاز دانشجوی پزشکی که موجب شکسته شدن انحصار و توازن درآمد پزشکان می شد خودداری و همیشه کمبود پزشک و صفهای طولانی بیماران و ناز و عشوه و زیاده خواهی پزشکان وجود داشته باشد و تنها ره اشکسته شدن این بلای خانمان سوز، پر کردن صندلی های خالی رشته های بی طرفدار، با دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی است. البته با رعایت نمره و امتیازهای لازم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام
برای ورود به برخی رشته ها لازمه تست های استاندارد روانشناسی گرفته بشه, چه در دوره دبیرستان و چه هنگام انتخاب رشته, تا اهداف و انگیزه ها و نیز مهارت و استعداد افراد در زمینه های مورد علاقه ارزیابی شود, بنده به عنوان یک معلم که نزدیک به سه دهه مشغول تدریس در دبیرستان هستم, شاهد بی توجهی به استعدادها و توانایی های دانش آموزان هست. متاسفانه تب پزشکی که به جهت موقعیت اجتماعی و اقتصادی در میان مردم ما شدت یافته, سبب شده بسیاری از دانش اموزان که فقط بلد هستن خوب درس بخوانند و خوب تست بزنند وارد این رشته شوند و بعد از کسب دکترای عمومی, علاقه ای به طبابت ندارند و برخی حتی دچار استرس و اضطراب غیر طبیعی می شوند و برخی وارد کارهای پر در آمد دیگر می شوند, و متاسفانه برای پزشکان خطاکار , قانون به درستی اجرا نمیشود, در بسیاری از کشورها اولا پزشکی یک رشته خدماتی محسوب می شود و ثالثا درآمدهای هنگفت ندارند, ثالثا خطاهای پزشکان پیگرد قانونی دارد, از همه مهم تر در آموزش و پرورش این کشورها استعداد یابی به درستی انجام می گیرد و هیچ رشته ای را برتر از رشته دیگر معرفی نمی کنند بنابراین افراد متناسب با استعدادها و توانایی های خود وارد عرصه تحصیل و کار می شوند, متاسفانه در نزد مسئولین ما نیز رشته های پزشکی دارای ارزش خاصی است و برای کسی که در این رشته ها وارد می شوند ارزش و جایگاه خاص تری را قائل هستند و این دیدگاه نه انسانی و عاقلانه است و نه اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۱:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
راحتتان کنم. رشته دندانپزشکی پر درآمد ترین رشته است زیرا عده ای خوسته اند. زمان قدیم دندان طلا می ساختند. اطلاع دارم زرگر کارگاه دندان سازی دکتر را قنطرات جارو میکرده مجانی. کسی که با چیزی که نوشتم کلنجار برود معلوم است چیزی در سر بنام مغز ندارد. چون مستند به سند حی و زنده گفتم. تازه من همه ماجرا را نمیگویم چون میدانم فضای مجازی آفاتی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
الان تکلیف کنکور۴۰۲چی شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بنظر من پزشکان ایرانی را از ایران اخراج کنید و بجایش از هند و پاکستان پزشک بیاورید و حقوقشان را به دلار بدهید یا اینکه اصلا" بلایی به سر پزشک ایرانی بیاورید تا با انگیزه و تعهد تمام به مردم خدمت کند مثل سایر بخش های مملکت که الآن همگی خدمتگذار مردم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
الان تکلیف کنکور۱۴۰۲ چی شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
اگه 95 درصد رشته ها بدون کنکور هم باشه برای 5 درصد باقی مانده همه دانش آموزان رقابت خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
حد اقل 99 درصد پزشکان کشورمون کاسب جیب مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
کارت خوان را غیر فعال کرده اند که مالیات ندهند دکتری را می شناسم که همراه دستیارانش تا ۱۲ شب حداقل ۵۰ بیمار می بیند ولی ویزیت را نقد می گیرد که مالیات ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من هم مثل تو فکر میکردم و لی اینطور نیست . اونها یه نوعی سرمایه گزاری فکری و علمی هستند . دلالها و به اصطلاح بازرگانها و آقایان مدیر رانتی کاسب جیب مردم هستن. پزشکها هر جا بری همینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
این مطلب چندین سال پیش به عقل ناقص من رسید منتها ما کجا و مسولین محترم کجا!!!
ولی بازم جای شکرش باقیه... انشالا با تصمیمات درست از راه غلطی که سالهاست رفتیم برگردیم
راه درستش هم اینه: بالا بردن چندین برابری ظرفیت پزشکی در کنکور سراسری و اجرای یک مرحله مصاحبه برای داوطلبان همانند مصاحبه داوطلبان رشته های فرهنگیان. همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
جای تاسف داره که برای معلمی که حقوقش یک دهم درآمد یک پزشک عمومی هست مصاحبه گرفته میشه ولی برای پزشک با درآمدهای میلیاردی نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
از فردا جای موسسات کنکور
موسسات مصاحبه مثل قارچ رشد می‌کنند
۵۰ ملیون میگیرن بهت یاد میدن چجوری مصاحبه کنی پزشکی قبول بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بله متاسفانه بجای اینکه مسیولین از نخبگان باشد و چندین پله جلوتر از مردم باشند ، چندین پله عقب تر از جامعه هستند و خیلی از مسایلی که مردم میفهمند رو متوجه نمی‌شوند تا موقعی که یه بحرانی چیزی بوجود بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
البته نه همشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
علت این است که تخصص هسته ای میشه شهردار تخصص عمران میشه رییس هسته ای، اگه تخصص ها سر جایشان بودند آنوقت بازار کار اینقدر وخیم نبود اگه پزشک بجای ساخت و ساز فقط پزشک بود قیچی در شکم بیمار جا نمی گذاشت اگه هر کسی پیمانکار ساختمان نمیشد در زلزله ها اینقدر خرابی نداشتیم اگر مداح فقط مداح بود بحث سیاسی نمیکرد حرف سیاسی نمیزد یکی نمیشد مداح سر کوچه ما فقیر یکی بشه میثم مطیعی تلیاردر ، همه اینها از بدون تخصص بودن شروع می شود علم تو کشور ایران مسخرست وقتی قراره مشاغل کاذب باشد لذا یک رشته پول پارو و یک رشته بدون حتی یک قران ، ته ته همه اینها اینه علم نداشته باش پارتی داشته باش چاپلوس باش
France
7891
۱۷:۰۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
حالا شما رشته تخصصیتون لطفا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
قشنگ ترین تیتر خبزی بود
بله صد در صد فقط دنبال پولشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بسم الله. تو هم در کنکور شر‌کت کن هفت سال درس بخوان. بدون حقوق. . و بی خوابی تحمل کن. بعد چهار سال هم طرح و سربازی برو. بعد دوباره در آزمون تخصص شرکت کن . بعد اگر قبول شدی در آن رقابتی که در نیا بی مانند است !!! با حقوقی که معادل حقوق حد اقلی یک کارگر است چهار سال بی خوابی و بی پولی تحمل کن. بعد چهار سال دوباره طرح مناطق محروم برو. در مناطقی که حتی یک مدرسه مناسب برای فرزندت ندارد !!!
بعد بیا و دنبال پول نباش. رایگان طبابت کن. حتما کسی هست که اجاره مطلب ماهانه ده میلیون تومان و هزینه زندگی ات را بدهد! بسم الله! معطل چه هستی .؟!!
‌کنکور . درس خواندن هفت سال بدون حقوق. بعد چهار سال طرح و سربازی با حد اقل حقوق. بعد مجددا ازمون تخصص و قبول شدن در آن رقابتی که در هیچ جای دنیا نظیر ندارد. بعد چهار سال درس خواندن با حقوق کارگران تحمل ماهانه ۱۲ الی ۱۵ کشیک یعنی بی خوابی و کار ۲۴ ساعته! بعد چهار سال طرح در مناطق محروم با تعرفه دولتی که برای یک ویزیت بیمار به تو به معادل قیمت یک بسته چیپس کوچک پرداخت می‌کنند. البته با تاخیر بالای یکسال!!!
این مسیرش بود ! بسم الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
12:52اگه کارت اینقدر پردردسر و کم درآمد بوداین همه طرفدار نداشت