سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه علمیه قم گفت: ماجرای عاشورا قصهای است. اما نه قصهای در کنار قصهها بلکه ماجرای عاشورای امام حسین قصه مطلق است. ماجرایی که تمام ماجرای انسان از آن متاثر است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: ما در اینجا حالت دوگانهای را میبینیم. از یک طرف ظلماتی را میبینیم که به دنبال آن تاریکی مطلق پدید میآید که به دلیل عدم معرفت آدمی است. در همین برهه است که واقعه برعکس هم رخ میدهد و نور و به دنبال آن انفجار در نور ظاهر میشود. یعنی همه نورهای ناشی حقایق و معرفتها منفجر میشود.
به گفته قائم مقامی، انفجار نور مقطعی رخ نمیدهد. چراکه یکی از ویژگیهای دستگاه امام حسین (ع) این است که اگر کسی در این راه قرار گیرد، با حقیقتی آشنا میشود که حقیقت آن برگشتناپذیر است. اگر کسی در دستگاه امام به معرفت و زیبایی دست یابد، آن زیبایی به زشتی منجر نمیشود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: معتقدیم زمانی انسان زنده خواهد بود که در مواجهه با حقایق قرار بگیرد. همانکاری که دستگاه امام حسین انجام میدهد.
به گفته قائم مقامی، شرط نجات انسان از ماتم شهادت امام حسین این است که عزاداری، سوگواری و عرض ادب کند.