رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور باید به مرکز تحول آموزش و پرورش تبدیل شود.

محسن زارعی در گردهمایی سراسری روسای سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور در شهرکرد با تاکید بر بروزرسانی و برخط شدن ارزیابی شاخص‌های تحصیلی در نظام آموزش و پرورش گفت: پایش، ارزیابی و سنجش تحصیلی و آموزشی در نظام تعلیم و تربیت یک کار اساسی و مهم است.

وی افزود: پایش نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام شاخص‌ها بررسی و تعریف شده است.

زارعی اظهار داشت: در نظام سنجش و پایش کیفیت آموزشی بعد از سنجش و رصد آموزشی وضعیت سیستم آموزشی ارزیابی می‌شود و ارزیابی نهایی در اختیار مدیران و تصمیم‌سازان قرار داده می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در خصوص ارائه آموزش بهتر در مدارس اجرا شود.


بیشتر بخوانید


وی اضافه کرد: تاکنون پایش‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام شده، ارائه اطلاعات به مدیران و مسوولان زمان بر بوده است و این مسئله تاثیر چندانی بر تصمیم گیری‌های جدید برای برنامه‌ریزی‌ها جدید نداشت و با اجرای طرح برخط و بروزشدن ارزیابی‌ها آمار و اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس مدیران مدارس و آموزش و پرورش قرار داده می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور باید به مرکز تحول آموزش و پرورش تبدیل شود، افزود: در سند تحول بنیادین، سیاست و ماموریت این مرکز تشریح و تبیین شده است.

زارعی ادامه داد: این مرکز به عنوان چشم نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است که کار رصد و پایش نظام تعلیم و تربیت را انجام می‌دهد تا مراقبت از نظام آموزش و پرورش انجام شود که نظام تعلیم و تربیت از نظر شاخص‌ها به انحراف کشیده نشود.

وی بر توسعه کیفیت‌بخشی به پایش‌ها و ارزیابی‌ها درون نظام آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید نیروی انسانی تازه وارد به نظام آموزش و پرورش نیز مورد سنحش و ارزیابی شایستگی قرار گیرد تا از جذب نیرو‌های که صلاحیت و شایستگی و ویژگی شغلی معلمی را ندارند، جلوگیری شود.

زارعی گفت: ارزیابی شایستگی معلمان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در حال خدمت و معلمان جدید ورود ارزیابی شایستگی مدیران مدارس از وظایف مرکز سنجش است.

امیریان مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری هم گفت: مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت به عنوان عزت و ناموس آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: مرکز سنجش یک مرکز برای ارزیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است تا ارزیابی‌های به دست آمده در این مرکز باید با ظرافت و حساسیت باشد تا بتوان در خصوص برنامه‌های آتی نظام تعلیم و تربیت از این داده‌ها استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار