اسماعیل شفاعی مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، درخصوص برگزاری نمایشگاه ایران ویژند و اهمیت اتصال دو حوزه تولید و طراحی، گفت: با توجه به این که چندی پیش، یازدهمین دوره از جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر را برگزار کردیم، این نمایشگاه، در بخش غیر رقابتی جشنواره و به ایران ویژند معروف است و آثار همه طراحان و تولید کنندگان فعال در حوزه لباسهای آیینی، بومی و فرهنگ استانی در معرض نمایش گذاشته شده است.
مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور میگوید: هدف اصلی این نمایشگاه در اولین دوره اش، وصل کردن حوزه تولید و طراحی با یکدیگر است. زیرا ما طرحهای بسیار خوبی داشته ایم که هیچ گاه به تولید انبوه نمیرسیده اند و برعکس، تولید کنندگانی نیز بوده اند که طراح خوبی نداشته اند. بنابراین، این نمایشگاه میتواند محلی باشد برای اتصال این دو حوزه، که بسیار حائز اهمیت است.
به گفته شفاعی، حوزهها و وزارتخانهها حتماً باید در این خصوص، تلاس کنند مثلاً وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تولید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه طراحی باید اقداماتی انجام دهند تا طرحهای فاخری که در نمایشگاه ایران ویژند، در معرض نمایش گذاشته شده اند به تولید انبوه برسند.
شفاعی گفت: اگرچه لباس محلی خاصی که در نمایشگاه آورده اند، به تولید انبوه رسیده و حداقل در همان استان به وفور تولید شده است و مردمان همان استانها از این لباسها استفاده کرده اند. اما متأسفانه، آسیب و چالش ما این است که لباسهای محلی کشور ما، کم کم درحال ازبین رفتن هستند و یکی از دلایل آن میتواند کمبود عرضه لباسهای محلی باشد که اگر هم افزاییها اتفاق بیافتد، انشاءالله در آینده میتوانیم این لباسها را به وفور ببینیم.