امروز "میز اقتصاد" به بررسی فرصت های تجاری جام جهانی قطر با حضور فرحناکیان دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر، محمد کاظمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی و مدیرعامل منطقه آزاد کیش بحث وبررسی شد.
سوال: چقدر هم اکنون برای مسافران آمادگی داریم؟
آقای فرحناکیان دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر: اقدامات برای این برنامه از خیلی وقت پیش انجام شده است. برای اینکه ما از زمان عقب نمانیم یک برنامه عملیاتی انجام و به دستگاه اجرایی کشور ابلاغ شد؛ این اقدامات پیشرفت های قابل توجهی داشته اما هم اکنون برخی از فعالیت ها هم آغاز نشده اند که حدود پنج برنامه در این بخش داریم. باید در سه حوزه مهم زیرساخت هایی را تعیین کنیم که از جمله این زیرساخت ها حمل و نقل و بانکی است.
سوال: درچه حوزه های تاکنون پیشرفت داشته ایم؟
فرحناکیان: ما در حوزه کنسولی پیشرفت خوبی داشتیم. افزایش گیت های ورودی برای اذیت نشدن مسافران جزو برنامه های ماست، مجوزهای این بخش اخذ شده و طی این چهار ماه باقی مانده به طور قطع اقداماتی آن انجام میشود.
ما با قطر هم حمل و نقل هوایی و هم دریای داریم، در دریایی اقدامات خوبی انجام شده است. دستگاه های ایکس ری تهیه شده تا مانع قاچاق در این بخش باشیم
سوال: چند دستگاه تهیه شده است؟
فرحناکیان: دو دستگاه اما اگر نیاز باشد تعداد بیشتری هم در نظر قرار داده ایم.
سوال: آیا این تلاش های ما برای جذب گردشگر روی اقتصاد ما تاثیر میگذارد؟
آقای محمد کاظمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران: دو و نیم میلیون گردشگر در جام جهانی سال ۲۰۱۸ به روسیه وارد شدند.ما نباید از صنایع هوانوردی در این دوره غفلت کنیم. این عددی که اعلام شد در روسیه حضور پیدا کردند پیش بینی میشود در قطر پنج میلیون نفر حضور پیدا کنند. ما گمان می کنیم که شاهد سه هزار گردشگر در روزانه باشیم.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟
فرحناکیان: برای این تعداد گردشگر که اعلام شد نیاز به هواپیما های بیشتری است و این موضوع نیاز به زیرساخت های بیشتری دارد.
برای سه میلیون مسافر با توجه به تعداد پروازهای هفتگی کنونی باید تعداد پرواز ها در روز سه برابر شود هم اکنون طبق توافقات انجام شده در هفته ۳۶ پرواز انجام می شود که البته هم اکنون به ۲۲ پرواز رسیده است.
کاظمی: وقتی تیمی حذف می شود فرصت بسیار مناسبی است که با هماهنگی وزارت خارجه بتوانیم، اردوهایی یا ... در محل رویداد قرار دهیم. یا باید همزمان نسبت به جذب گردشگر اقدام کنیم.
سه تا از استان های ما پذیرفته اند که میزبانی تیم های حذف شده را انجام دهند،یزد،بندر عباس،فارس که باید برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام شود.
سوال: هم اکنون تعداد پروازهای قطر طبق توافق با کشور قطر باید به چه تعداد برسد و در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
آقای حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری: وزیران حمل و نقل دو کشور توافق نامه ای را برای افزایش ظرفیت پرواز های دو کشور برای بازی های جام جهانی داشتیم.
سازمان هواپیمایی کشور تصمیم گرفت اقدامات مناسبی را برای جابه جایی همه گردشگران انجام دهد.
سوال: آیا ما نیاز به قرارداد نداریم و توافق نامه کافیست؟
خوشخو: خیر نیازی به قرارداد نیست. ما هیچ گونه مشکلی برای انتقال مسافران نداریم.
سوال: چقدر ظرفیت برای انتقال مسافرین داریم؟
خوشخو : حدود ۳۰ هزار سهمیه به ایران تعلق گرفته،برای نزدیکی کیش به دوحه ما برنامه داریم که تعداد زیادی از مسافران را با پرواز شاتر انتقال دهیم. آن چیزی که ما می توانیم به مردم اطلاع بدهیم این است که ما محدودیت برای پرواز به دوحه نداریم.پرواز شاتل پرواز های رفت و برگشت است. در بازه زمانی بازیهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پرواز به صورت رفت و برگشت سریع (شاتل) از کیش به دوحه برنامه ریزی شده است
براساس موافقت نامه انجام شده بين ايران و كشور قطر تسهيلات لازم براي انتقال مسافر انجام و براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته و با توجه به سهميه اختصاص يافته به ايران محدوديتي در انتقال مسافران وجود ندارد. ما حتی میتوانیم ظرفیت پرواز ها را چهار برابر هم کنیم.
سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟
فرحناکیان: صنعت پروازی ایران قوی است فقط باید اقداماتی انجام شود که ظرفیت پرواز ها را افزایش داد.
سوال: در منطقه آزاد کیش چه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است؟
آقای کشاورز مدیر عامل منطقه آزاد کیش: زیر ساخت ها آماده شده، دستگاه ها باید همراهی کنند مثل مجوز ورود خودرو و سرعت گیرد. برخی محقق شده و برخی هنوز محقق نشده است. ما سی هزار کیلو وات را به شبکه برق اضافه کردیم. در حال انجام اقدامات دیگری هم هستیم برای رفع مشکل قطعی برق هستیم.