ارسنجانی گفت: بحث حذف دروس عمومی و این که این موضوع اتفاقی مثبت و یا منفی است از موضوعات جدیدی است که در نظام آموزشی ما مطرح شده؛ در واقع در کنکور سراسری ۱۴۰۲ قرار است ترکیبی از سوابق تحصیلی و نمره آزمون سراسری لحاظ شود.
او گفت: در ۲ کنکوری که داوطلبان بر اساس مصوبات جدید در نظام آموزشی ما میتوانند در سال ۱۴۰۲ شرکت کنند و انتخاب بهترین نمره در بین این کنکور شرایطی را میطلبد. پس باید برای حذف دروس عمومی از آزمونهای سراسری بررسیهای بیشتری کرد.
این مشاور آموزشی در ادامه گفت: تا به امروز داوطلبان آزمون سراسری صرفا از سوابق تحصیلی با ضریب مثبت استفاده میکردند. به این ترتیب که اگر در آزمون سراسری شرایط خوبی را کسب نکردند، بتوانند با استفاده از این تاثیر مثبت معدل در بعضی رشتهها پذیرش شوند. با تغییر اخیر، یعنی حذف دروس عمومی از کنکور سراسری امتحانات نهایی جایگاه مهمتری خواهند داشت؛ چون ضریب قطعی معدل تاثیرگذار است و همین موضوع، امتحانات را جدیتر میکند.
او افزود: حذف دروس عمومی از کنکور سراسری میتواند تبعاتی نیز داشته باشد که مهمترین آن ها کم اهمیت تلقی شدن این دروس در تمام برنامههای درسی خصوصا در مدارس متوسطه دوم خواهد بود.
ارسنجانی گفت: از تابستان امسال مشاهده کرده ایم که عدم درج این دروس در برنامههای کنکوری و فعالیتهای تابستانی و به حداقل رساندن زمان این دروس جدیتر شده است. از طرفی نیز داوطلبین آزمون سراسری اطمینان دارند که بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش نیازی به مطالعه دروس عمومی در تابستان نیست و این نوع نگرش در نوع عملکرد همه بخشها به صورت گسترده مشاهده خواهد شد.
او ادامه داد: این که جایگاه زبان و ادبیات فارسی را به عنوان زبان رسمی کشور تضعیف کنیم؛ یا عربی که زبان قرآن نیز است با قدرت و جدی بودن سالهای گذشته تدریس نشود و زبان انگلیسی که گاها میتوانست برای دانش آموزان مهم باشد، در مدت کمتری تدریس شود، اتفاق خوبی نیست.
او گفت: این کاهش تدریس و مباحث را در هر ۴ درس شاهد خواهیم بود که میتواند دغدغههایی را برای تمامی جامعه و خصوصا مسئولین فرهنگی و آموزشی کشور ایجاد کند.
به گفته ارسنجانی از سوی دیگر این موضوع میتواند استرسهایی را از داوطلبین دور کند؛ چون دروس عمومی تعداد و حجم زیادی دارند و بعضا باعث استرسهایی میشدند.
او در پایان گفت: به نظر میرسد کنکور ۱۴۰۲ به صورت آزمایشی استارت خواهد خورد و ممکن است مشکلاتی هم در این مسیر مشاهده شود. بنابراین میطلبد که مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور به عنوان مجریان این فعالیت از اتاق فکر درستی بهرهمند شوند. میتوان امیدوار بود با ایجاد بسترهای لازم توسط رسانهها و فضای مجازی به هر کدام از موارد مطرح شده درباره حذف دروس عمومی بیشتر توجه شود تا شاهد افت فعالیتهای مفید وسازنده نشویم.